
BYD reorganizuje działalność w Europie
Chiński producent samochodów elektrycznych BYD rozpoczął restrukturyzację swojej działalności w Europie. Decyzja to efekt trudności związanymi z planami ekspansji, które napotkały poważne trudności. Firma nie zdołała dostosować się do warunków lokalnych, co wpłynęło na wolniejsze niż zakładane tempo wzrostu sprzedaży - podałą agencja Reutera.
Według informacji uzyskanych przez dziennikarzy Reutera od sześciu obecnych i byłych menedżerów BYD, firma popełniła kilka strategicznych błędów. Kluczowymi problemami były:
- zbyt mała sieć dealerska,
- brak oferty pojazdów hybrydowych w krajach, które nie są gotowe na całkowicie elektryczne rozwiązania,
- oraz zatrudnianie kadry zarządzającej bez odpowiedniego doświadczenia na rynku europejskim.
W związku z tym BYD, lider sprzedaży pojazdów elektrycznych w Chinach, zdecydował się na szybkie działania naprawcze. Firma rozszerzyła sieć dealerską i rozpoczęła intensywną rekrutację menedżerów z doświadczeniem w europejskim sektorze motoryzacyjnym, szczególnie z koncernu Stellantis. Nowi pracownicy otrzymali konkurencyjne oferty wynagrodzenia oraz możliwość rozwoju zawodowego.
Jednym z kluczowych kroków było zatrudnienie Alfredo Altavilli, byłego menedżera Fiat-Chrysler, który od grudnia 2024 roku pełni funkcję specjalnego doradcy BYD w Europie. Altavilla przekonał zarząd firmy, że konieczne jest wprowadzenie hybryd do oferty modelowej, aby zwiększyć akceptację marki w krajach sceptycznych wobec pojazdów całkowicie elektrycznych. Firma ogłosiła, że od tej pory każdy nowy model będzie dostępny zarówno jako EV, jak i hybryda.
Menedżerowie BYD przyznają, że firma popełniła błąd, traktując Europę jako jednolity rynek, podobnie jak Chiny czy Stany Zjednoczone. Tymczasem każdy kraj ma inne wymagania, przepisy i preferencje klientów. Jak powiedział jeden z byłych menedżerów firmy: „Europa to jak garnki z żabami – każda skacze w innym kierunku. BYD dopiero teraz zaczyna to rozumieć”
Pomimo początkowych trudności, w pierwszym kwartale 2025 roku sprzedaż BYD w Europie wzrosła ponad trzykrotnie – do 37 tys. pojazdów, w porównaniu do 8,5 tys. w analogicznym okresie rok wcześniej.
Według przedstawicieli branży firma zaczęła wyciągać wnioski i wprowadzać konieczne zmiany. BYD nadal ma ambicje odegrać istotną rolę na europejskim rynku motoryzacyjnym, jednak proces budowania pozycji wymaga czasu i głębszego zrozumienia lokalnych realiów.