reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay
Przemysł elektroniczny |

Pierwszy w Polsce inteligentny dron powstaje w Gdyni

Producenci dronów z parkowej firmy aiRPAS Machines wspólnie z naukowcami z Politechniki Gdańskiej pracują nad innowacyjnym projektem drona do nawigacji w środowisku pozbawionym dostępu do sygnału GPS.

Do zadań maszyny będzie należało wykonywanie autonomicznych lotów w środowisku pozbawionym dostępu do nawigacji satelitarnej. Takie działanie wymaga zastosowania zaawansowanych technologii; między innymi: SLAM (Simultaneous Localization And Mapping), polegającej na jednoczesnym określaniu położenia maszyny i mapowaniu terenu. Prowadzone w tym celu obliczenia w czasie rzeczywistym muszą być wykonywane przez wydajne jednostki obliczeniowe, dlatego twórcy projektu postanowili powierzyć je procesorom graficznym. Wyposażenie platformy ma wyznaczać światowe trendy w dziedzinie widzenia komputerowego. To pierwszy tego typu projekt w Polsce. – Środowisko naukowców od wielu lat boryka się z brakiem optymalnej, dedykowanej platformy badawczej. Odpowiedzią na te potrzeby, zdefiniowane dzięki moim wcześniejszym badaniom nad systemami nawigacji autonomicznych platform bezzałogowych, będzie właśnie aiRPAS AI-Geo 4X – zapewnia dr inż. Paweł Burdziakowski, adiunkt w Katedrze Geodezji Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej. Dr inż. Burdziakowski jest współrealizatorem i koordynatorem projektu, prace B+R (Badania + Rozwój) finansowane są z środków własnych zamawiającego. Maszyna ma służyć do autonomicznych lotów w halach przemysłowych i produkcyjnych i pomagać w inspekcjach czy inwentaryzacjach. Za jej pomocą będzie można również wykonywać skany 3D, a także transportować próbki chemiczne, dokonywać pomiarów zanieczyszczeń. Dron został zaprojektowany z myślą o swobodzie rozmieszczania i dostępu do urządzeń podkładowych oraz rozbudowy o nowe sensory. Ochronę komponentów elektronicznych podczas lotów testowych zapewnić ma wysoka odporność platformy na uszkodzenia, cały pojazd ma dać się łatwo serwisować. – Oferowane na rynku komercyjne platformy nie są przystosowane do przenoszenia dodatkowych procesorów graficznych ani specjalistycznych kamer stereo. aiRPAS AI-Geo 4X będzie oferować taką możliwość, a dodatkowo zostanie zoptymalizowany z użytkowego punktu widzenia – zaznacza dr inż. Paweł Burdziakowski. Etap projektowania i produkcji platformy jest już ukończony. Kolejny etap prac to badanie zgodności założeń projektowych z prototypem. Następnie wyposażenie platformy w procesory graficzne, kamerę 3D, zaawansowany kontroler lotu oraz integracja tych urządzeń. Źródło: Pomorski Park Naukowo-Technologiczny Gdynia

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama