reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© kentoh dreamstime.com Przemys┼é elektroniczny | 16 pa┼║dziernika 2017

Eye tracking w telewizorach b─Ödzie popularnym trendem

Eye tracking czy responsywny VR to najnowsze trendy na rynku telewizyjnym ÔÇô ekspert MIT opowiada o post─Öpuj─ůcych przemianach w tej bran┼╝y.
ÔÇô My┼Ťleli┼Ťmy, ┼╝e cyfryzacja w radykalny spos├│b zmieni telewizj─Ö. Ale je┼Ťli si─Ö zastanowimy, to telewizja zacz─Ö┼éa si─Ö od kineskopu, teraz mamy ekrany ciek┼éokrystaliczne. Zaczynali┼Ťmy od telewizji naziemnej, przez kabl├│wki, dzi┼Ť mamy streaming. Zmiany s─ů nieustanne. Tylko wyobra┼╝amy sobie telewizj─Ö jako stabilne medium. Tymczasem zmiany zachodz─ů non-stop. Te dzisiejsze s─ů du┼╝o bardziej radykalne, ale zmiana jest po prostu nieod┼é─ůczn─ů cech─ů telewizji ÔÇô m├│wi agencji informacyjnej Newseria Innowacje prof. William Uricchio, z Massachusetts Institute of Technology.
Globalny rynek telewizyjny do 2021 r. b─Ödzie wart blisko 373 mld dolar├│w. Zmiany na tym rynku nie s─ů rewolucyjne, ale ewolucja nast─Öpuje w spos├│b ci─ůg┼éy. W najbli┼╝szych latach coraz wi─Öksz─ů rol─Ö b─Ödzie odgrywa─ç technologia eye trackingu, czyli ┼Ťledzenia ruchu ga┼éek ocznych, kt├│ra zgromadzi dane o zainteresowaniach i nawykach u┼╝ytkownik├│w, przenosz─ůc widz├│w do wirtualnego ┼Ťwiata.
Wed┼éug najnowszego raportu sporz─ůdzonego przez analityk├│w Technavio, do 2021 roku globalny rynek telewizyjny b─Ödzie wart niespe┼éna 373 mld dolar├│w, przy wzro┼Ťcie ┼Ťredniorocznym na poziomie 10 proc. Najnowszym trendem, kt├│ry ma zrewolucjonizowa─ç rynek telewizyjny w najbli┼╝szych latach jest technologia eye trackingu, czyli ┼Ťledzenia ruchu ga┼éek ocznych. Wed┼éug raportu stworzonego przez serwis Markets and Markets, rynek eye trackingu w latach 2017-2023 b─Ödzie systematycznie r├│s┼é w tempie 27,4 proc., osi─ůgaj─ůc w 2023 r. warto┼Ť─ç na poziomie 1,37 mld dolar├│w. Eye tracking mo┼╝e by─ç wykorzystany tak┼╝e w innych dziedzinach. ÔÇô Dzi─Öki zestawowi gogli, eye tracking pozwala ┼Ťledzi─ç ruchy ludzi i zbiera─ç informacje na temat tego, czym s─ů zainteresowani, a czym nie. Jestem pewien, ┼╝e o tym my┼Ťla┼é Mark Zuckerberg, kiedy kupowa┼é Oculusa. Ale t─Ö technologi─Ö mo┼╝na wykorzystywa─ç w innych celach ÔÇô np. do podr├│┼╝y kosmicznych, w grach komputerowych, albo do konstruowania historii na podstawie tego, co my uznajemy za interesuj─ůce, a nie tego, co za interesuj─ůce uzna┼é autor ÔÇô wyja┼Ťnia William Uricchio. Ekspert zwraca tak┼╝e uwag─Ö na zagro┼╝enia, jakie niesie ze sob─ů najnowsza technologia. Ju┼╝ teraz ka┼╝dy nasz ruch jest ┼Ťledzony w Internecie, g┼é├│wnie w celach reklamowych. Wed┼éug badania Pew Research Center, a┼╝ 91 proc. internaut├│w uwa┼╝a, ┼╝e konsumenci stracili kontrol─Ö nad danymi zamieszczanymi w sieci. Za spraw─ů najnowszych technologii, takich jak eye tracking, b─Ödzie mo┼╝na ┼Ťledzi─ç u┼╝ytkownik├│w tak┼╝e podczas ogl─ůdania telewizji. Pozwol─ů one jednak tak┼╝e dopasowa─ç tre┼Ťci, dostarczane konkretnemu u┼╝ytkownikowi. ÔÇô B─Ödziemy wiedzieli na co patrzysz i czym jeste┼Ť zainteresowany. To niesie ze sob─ů bardzo powa┼╝ne i istotne kwestie zwi─ůzane z ochron─ů prywatno┼Ťci. Jestem przekonany, ┼╝e ten system mo┼╝e na siebie zarabia─ç. Po drugie, pozwoli nam tworzy─ç bardziej zindywidualizowane narracje, historie kt├│re b─Öd─ů si─Ö od siebie nieco r├│┼╝ni┼éy w zale┼╝no┼Ťci od u┼╝ytkownika ÔÇô t┼éumaczy William Uricchio. Kolejnym trendem, kt├│ry w przysz┼éo┼Ťci rozpowszechni si─Ö na rynku telewizyjnym, jest wirtualna rzeczywisto┼Ť─ç. Raport Zion Market Research okre┼Ťla, ┼╝e obecna warto┼Ť─ç rynku VR to ok. 2 mld dolar├│w. Rynek ten ma rosn─ů─ç w tempie 54 proc. ┼Ťredniorocznie, by w 2022 r. osi─ůgn─ů─ç warto┼Ť─ç blisko 27 mld dolar├│w. Tractica, firma badaj─ůca interakcje cz┼éowieka z technologi─ů, wskazuje natomiast, ┼╝e rynek aplikacji do wirtualnej rzeczywisto┼Ťci i akcesori├│w do VR b─Ödzie r├│s┼é w tempie nawet 142 proc. rocznie. W 2020 roku ma osi─ůgn─ů─ç pu┼éap ponad 21 mld dolar├│w. W bran┼╝y telewizyjnej ju┼╝ testowany jest tzw. responsywny VR. ÔÇô Polega on na tym, ┼╝e kiedy ty patrzysz na posta─ç, ona patrzy na ciebie. Dobrym przyk┼éadem jest tutaj Kreeb Ben Khalifa, kt├│ry tworzy projekt pod nazw─ů ÔÇ×Wr├│gÔÇŁ, realizowany w MIT na zlecenie telewizji francuskiej. W scenariuszu mo┼╝esz podej┼Ť─ç do dw├│ch wrog├│w, izraelskiego ┼╝o┼énierza i palesty┼äskiego bojownika. Trik polega na tym, ┼╝e oni patrz─ů na ciebie, wi─Öc nie powiniene┼Ť podchodzi─ç zbyt blisko. W wersji kobiecej stosujemy gesty, nie wolno ani trzyma─ç si─Ö zbyt daleko, ani zbyt blisko. To niezwyk┼ée do┼Ťwiadczenie ÔÇô przekonuje William Uricchio. Ekspert podkre┼Ťla, ┼╝e w przysz┼éo┼Ťci segment VR pozwoli czerpa─ç jeszcze wi─Öcej wra┼╝e┼ä i do┼Ťwiadcze┼ä z rozrywki, wznosz─ůc j─ů na zupe┼énie nowy, jeszcze bardziej zbli┼╝ony do rzeczywisto┼Ťci poziom. ÔÇô Ja wiem dok┼éadnie jak ten system zosta┼é stworzony, ale i tak nie mog┼éem si─Ö doczeka─ç, jak sko┼äczy si─Ö ta historia. Responsywny VR ma nam zatem dawa─ç kontakt z rzeczami, na kt├│re patrzymy, kt├│rymi jeste┼Ťmy zainteresowani. System odpowiada na to, na co patrzymy ÔÇô podsumowuje ekspert z MIT. ┼╣r├│d┼éo: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2