reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© PixabayRusfromspb Przemys艂 elektroniczny | 26 wrze艣nia 2017

Toyota i Mazda stworz膮 akumulatory nowej generacji

Og艂oszona niedawno wsp贸艂praca dw贸ch japo艅skich firm motoryzacyjnych ma na celu rozw贸j ekologicznych pojazd贸w, tak偶e tych zasilanych wodorem.
Japo艅skie koncerny samochodowe, Toyota i Mazda, b臋d膮 razem pracowa膰 nad samochodami elektrycznymi nowej generacji. Firmy wymieni艂y si臋 akcjami 鈥 Toyota wesz艂a w posiadanie 5 proc. udzia艂贸w Mazdy, Mazda 鈥 0,25 proc. udzia艂贸w w Toyocie.

鈥 Wzajemne nabycie akcji to pewien symbol naszej woli wsp贸艂pracy na rzecz rozwijania technologii przysz艂o艣ci. Szczeg贸lnie w obszarze samochod贸w elektrycznych, 艂膮czno艣ci z sieci膮 oraz zaawansowanych metod produkcyjnych 鈥 podkre艣la w rozmowie z agencj膮 Newseria Biznes Jeff Guyton, prezes Mazda Motor Europe.

Z danych Toyoty wynika, 偶e w I p贸艂roczu 2017 roku sprzeda偶 hybryd wynios艂a nieco ponad 208 tys. (wzrost o 44 proc. rdr.). Hybrydy stanowi膮 obecnie 40 proc. ca艂kowitej sprzeda偶y Toyota Motor Europe (50 proc. w Europie Zachodniej i 9 proc. w Europie Wschodniej).
Coraz wi臋ksze zainteresowanie samochodami ekologicznymi sprawia, 偶e producenci cz臋sto decyduj膮 si臋 po艂膮czy膰 si艂y w pracach nad samochodami nowej technologii. Zw艂aszcza 偶e kwesti膮 niedalekiej przysz艂o艣ci mo偶e si臋 okaza膰 rywalizacja na rynku motoryzacyjnym z graczami IT. Wsp贸艂praca Toyoty i Mazdy ma przyspieszy膰 prace nad technologi膮 elektryczn膮. Zyska膰 na tym maj膮 obie firmy.

鈥 Mazda, jako mniejsza firma, zyskuje dost臋p do najnowocze艣niejszych osi膮gni臋膰 Toyoty, kt贸re pomog膮 nam w rozwoju produkt贸w. Toyota z kolei zyskuje partnera, kt贸ry wprawdzie jest mniejszy, ale kt贸rego produkty, takie jak oferowane dzi艣 Mazda 6 lub CX5, mog膮 艣mia艂o konkurowa膰 z najwi臋kszymi graczami w bran偶y 鈥 wskazuje Guyton. 鈥 Wsp贸艂praca b臋dzie skutkowa膰 stworzeniem bardziej efektywnych pojazd贸w elektrycznych kolejnej generacji i zaawansowanej koncepcji 艂膮czno艣ci.

Toyota udost臋pnia rozwi膮zania dotycz膮ce wykorzystania elektryczno艣ci do nap臋dzania aut i system贸w 艂adowania akumulator贸w typu plug-In. Koncern ma ju偶 du偶e do艣wiadczenie w zakresie pojazd贸w hybrydowych. Pierwszy Prius wyjecha艂 na drogi w 1997 roku. Samoch贸d nie by艂 co prawda 艂adowany z gniazdka, a do baku wlewa艂o si臋 benzyn臋, ale pracowa艂 ciszej i spala艂 znacznie mniej paliwa. Potem przyszed艂 czas na hybrydy typu plug-in.

鈥 Na drogach ca艂ego 艣wiata mamy ju偶 prawie 11 milion贸w hybryd u偶ytkowanych przez klient贸w. Mamy te偶 spore do艣wiadczenia w tym zakresie. W Polsce sprzeda偶 samochod贸w hybrydowych z roku na rok jest wr臋cz galopuj膮ca. Na polskie drogi tylko w tym roku wjedzie praktycznie 18 tysi臋cy hybrydowych toyot i lexus贸w. To ponad 30 proc. ca艂ej naszej sprzeda偶y w Polsce. To pokazuje, jak wa偶nym elementem w ca艂o艣ciowej sprzeda偶y nowych samochod贸w w Polsce s膮 hybrydy 鈥 podkre艣la Robert Mularczyk, PR manager w Toyota Motor Poland.

Przysz艂o艣ci膮 motoryzacji s膮 samochody elektryczne. Mi臋dzynarodowa Agencja Energii podaje, 偶e na koniec 2016 roku na 艣wiecie by艂o ok. 2 mln samochod贸w elektrycznych, a wed艂ug r贸偶nych prognoz w latach 2030鈥2040 mo偶e by膰 ich ju偶 100 mln. European Automobile Manufacturers Association (ACEA) wskazuje, 偶e w 2016 roku w UE zarejestrowano ponad 155 tys. samochod贸w z nap臋dem elektrycznym (w Polsce nieco ponad 0,5 tys.).
鈥 Je偶eli poruszamy si臋 samochodami hybrydowymi po mie艣cie, to 50鈥70 proc. dystansu pokonuj膮 one z wykorzystaniem silnika elektrycznego. M贸wimy, 偶e nasze hybrydy s膮 p贸艂elektrykami, to dla nas bardzo wa偶ny poligon, zw艂aszcza 偶e ju偶 nied艂ugo wkroczymy do Europy z naszymi samochodami czysto elektrycznymi, ale hybrydy b臋d膮 dla nas zawsze bardzo wa偶nym elementem sprzeda偶owym 鈥 zapowiada Robert Mularczyk.

鈥 Najbli偶sza przysz艂o艣膰 technologii elektrycznych to dodawanie bardziej efektywnych element贸w do silnik贸w spalinowych w celu zwi臋kszenia ich wydajno艣ci. Spo艂ecze艅stwo odczuje efekty, kiedy zast膮pimy tradycyjne paliwa bardziej ekologicznym odpowiednikiem. Na 艣wiecie je藕dzi ponad 500 milion贸w samochod贸w z silnikami spalinowymi. Ich zast膮pienie pojazdami elektrycznymi zajmie wiele czasu. By膰 mo偶e po drodze zostanie wynalezione ekologiczne biopaliwo oparte na skroplonym gazie albo paliwo syntetyczne, kt贸re pozwoli nam radykalnie ograniczy膰 emisj臋 gaz贸w cieplarnianych 鈥 ocenia Jeff Guyton.

W 2021 roku ma ruszy膰 wsp贸lna fabryka Mazdy i Toyoty, a rocznie z ta艣m monta偶owych ma co roku zje偶d偶a膰 ok. 300 tys. samochod贸w. Pocz膮tkowo b臋d膮 to dotychczas produkowane modele, ale obie firmy zapowiadaj膮 du偶e inwestycje w pojazdy elektryczne. Toyota deklaruje, 偶e do 2050 roku wszystkie jej samochody maj膮 mie膰 zerow膮 emisj臋 spalin. 艁膮cznie na tegoroczne badania i rozw贸j obie firmy przeznacz膮 ponad 10 mld dol. (przy czym blisko 90 proc. bud偶etu stanowi膮 艣rodki Toyoty).

鈥 W 2020 roku poka偶emy zupe艂nie now膮 generacj臋 akumulator贸w, kt贸re pozwol膮 samochodom elektrycznym Toyoty i Mazdy pokonywa膰 wi臋ksze dystanse i zdecydowanie skr贸ci膰 czas 艂adowania akumulator贸w po kablu z gniazdka 鈥 m贸wi Robert Mularczyk. 鈥 Pracujemy te偶 nad samochodem elektrycznym na wod贸r. Mirai, pierwszy seryjnie produkowany wodorowy samoch贸d Toyoty, to nic innego jak auto elektryczne nap臋dzane pr膮dem, kt贸ry uzyskujemy z reakcji w ogniwach paliwowych wodoru zgromadzonego w baku z tlenem 鈥 dodaje przedstawiciel Toyoty.

W eksploatacji dotychczas dost臋pnych samochod贸w elektrycznych najwi臋ksz膮 barier膮 jest d艂ugi czas 艂adowania, wynosz膮cy nawet kilkuna艣cie godzin. Samochody nap臋dzane wodorem maj膮 znacznie wi臋kszy zasi臋g (do 700 km) i kilkuminutowy czas 艂adowania. Dodatkowo wod贸r jest znacznie bezpieczniejszy ni偶 benzyna czy LPG. Przez to, 偶e jest on 14 razy l偶ejszy od powietrza, szybko unosi si臋 do g贸ry, nie stwarzaj膮c zagro偶enia. Mo偶e by膰 uzyskiwany w spos贸b nieszkodliwy dla 艣rodowiska i nie emituje spalin.

鈥 Obecnie w Polsce brakuje stacji do tankowania wodoru. Zak艂adamy, 偶e do po艂owy 2018 roku pojawi膮 si臋 ju偶 pierwsze stacje wodorowe. Ca艂a zachodnia Europa ma ju偶 zbudowan膮 tak膮 wst臋pn膮 sie膰 stacji. Kiedy pojawi膮 si臋 stacje, otworzymy dost臋pno艣膰 dla sprzeda偶y, na pocz膮tku limitowanej, potem z roku na rok coraz wi臋kszej, naszego wodorowego auta elektrycznego Mirai tak偶e dla polskich klient贸w 鈥 zapowiada Robert Mularczyk.

殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 18:25 V11.10.11-1