reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys┼é elektroniczny | 15 wrze┼Ťnia 2017

Innowacyjny rower z nap─Ödem hybrydowym z drukarki 3D

Bezszprychowy rower z nap─Ödem hybrydowym, mechanizmem skr─Öcania za pomoc─ů manetek, w ca┼éo┼Ťci wydrukowany w technologii 3D skonstruowali studenci z Politechniki ┼Ül─ůskiej w Gliwicach. Wraz ze swym opiekunem przekonuj─ů, ┼╝e cho─ç to szalony pomys┼é, ma przysz┼éo┼Ť─ç.
Na tym nietypowym rowerze je┼║dzi─ç jeszcze nie mo┼╝na ÔÇô to dopiero prototyp, jednak jego tw├│rcy z Wydzia┼éu Mechanicznego Technologicznego Politechniki ┼Ül─ůskiej w Gliwicach zapewniaj─ů, ┼╝e przy wykonaniu ramy pojazdu np. z aluminium, b─Ödzie to mo┼╝liwe. Za┼éo┼╝eniem autor├│w pomys┼éu jest pokazanie potencja┼éu druku 3D.

Jak t┼éumaczy┼é PAP dr hab. in┼╝. Damian G─ůsiorek, profesor Politechniki ┼Ül─ůskiej, rower charakteryzuje si─Ö trzema "nietuzinkowymi" rozwi─ůzaniami.

- Po pierwsze, mamy uk┼éad hybrydowy, czyli w momencie, kiedy nie mo┼╝emy peda┼éowa─ç b─ůd┼║ jedziemy pod g├│r─Ö, w┼é─ůcza nam si─Ö uk┼éad elektryczny, kt├│ry zaczyna wspomaga─ç proces jazdy pod g├│r─Ö, b─ůd┼║ te┼╝ mo┼╝emy w og├│le (ÔÇŽ) jecha─ç na silniku elektrycznym. To jest pierwszy pomys┼é, ale takie pomys┼éy ju┼╝ s─ů, takie rowery ju┼╝ s─ů - m├│wi┼é naukowiec.

Drugie nietuzinkowe rozwi─ůzanie to brak szprych, czyli cienkich drut├│w ┼é─ůcz─ůcych piast─Ö (┼Ťrodkow─ů cz─Ö┼Ť─ç ko┼éa rowerowego, kt├│ra obraca si─Ö na osi przymocowanej do ramy) z obr─Öcz─ů. Tu nap─Öd jest inaczej przenoszony; rower posiada bowiem przeniesienie nap─Ödu za pomoc─ů paska na ko┼éo z─Öbate, kt├│re nap─Ödza od ┼Ťrodka g┼é├│wn─ů obr─Öcz tylnego ko┼éa. Takie rozwi─ůzania ÔÇô doda┼é G─ůsiorek ÔÇô te┼╝ s─ů ju┼╝ jednak znane.

- Trzeci─ů, innowacyjn─ů rzecz─ů, kt├│rej nie widzieli┼Ťmy, szukaj─ůc innych rozwi─ůza┼ä rower├│w, to jest zastosowanie pewnego mechanizmu skr─Ötu ko┼éa jezdnego. Polega to na tym, ┼╝e za pomoc─ů sterownik├│w znajduj─ůcych si─Ö przy manetkach kierownicy sterujemy, w kt├│r─ů stron─Ö chcemy skr─Öca─ç ÔÇô m├│wi┼é G─ůsiorek.

- Kto┼Ť powie: szalony pomys┼é ÔÇô tak, to jest szalony pomys┼é, ale od takich szalonych pomys┼é├│w, uwa┼╝am, ┼╝e si─Ö zaczyna. To jest pocz─ůtek drogi, w kt├│rej ten rower ma szans─Ö na to, ┼╝eby pojawi─ç si─Ö na polskich drogach ÔÇô przekonywa┼é dr hab. in┼╝. Damian G─ůsiorek, profesor Politechniki ┼Ül─ůskiej.
Tak wi─Öc mechanizm, kt├│ry zazwyczaj stosuje si─Ö podczas skr─Ötu, czyli albo skr─Öcaj─ůc tu┼éowiem (balansuj─ůc cia┼éem) lub za pomoc─ů kierownicy, kt├│r─ů si─Ö skr─Öca ÔÇô tu opiera si─Ö na samym operowaniu manetkami.

Wykonawca projektu magistrant Wojciech Wozowczyk wyja┼Ťni┼é, ┼╝e wszystkie cz─Ö┼Ťci ÔÇô opr├│cz paska nap─Ödowego - zosta┼éy wydrukowane na drukarkach 3D. - Ten rower zosta┼é poci─Öty domy┼Ťlnie na 222 cz─Ö┼Ťci, ale podczas druku, wiadomo, ┼╝e nie wszystko si─Ö uda i ilo┼Ť─ç cz─Ö┼Ťci zosta┼éa zwi─Ökszona. Obecnie, licz─ůc poprawki wszystkie, to prawie 300 cz─Ö┼Ťci, kt├│re zosta┼éy przez nas sklejone ÔÇô m├│wi┼é.

Sam druk był wykonywane na 6 drukarkach i trwał 33 dni. Rower waży obecnie ponad 20 kg.

Teraz na rowerze nie da si─Ö jeszcze je┼║dzi─ç, poniewa┼╝ istniej─ůcy prototyp zosta┼é wykonany z tworzywa sztucznego, kt├│re nie jest w stanie wytrzyma─ç du┼╝ych obcia┼╝e┼ä. Gdy natomiast rower wykona─ç z aluminium lub z w┼é├│kna w─Öglowego, to b─Ödzie zupe┼énie bezpieczny. W├│wczas masa w┼éasna pojazdu zmniejszy┼éaby si─Ö do kilku kg, a koszt jego wytworzenia (cho─ç w du┼╝ej mierze zale┼╝ny od liczby zam├│wionych sztuk), docelowo wynosi─ç ma kilka tys. z┼é.

W najbli┼╝szym czasie tw├│rcy roweru chc─ů go w po┼éowie pomalowa─ç, polakierowa─ç i zaprezentowa─ç podczas konferencji "Mechatronics: Ideas for Industrial Applications", kt├│ra odb─Ödzie si─Ö w po┼éowie wrze┼Ťnia na Politechnice ┼Ül─ůskiej w Gliwicach. To b─Ödzie jego publiczna premiera.


Źródło: Agnieszka Kliks-Pudlik, PAP - Nauka w Polsce
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
January 11 2019 20:28 V11.10.27-1