reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© BMZ Poland Przemys艂 elektroniczny | 01 wrze艣nia 2017

BMZ o rozwoju elektromobilno艣ci w Polsce

鈥楶olska znajduje si臋 w艣r贸d europejskich lider贸w przemys艂u elektromobilnego鈥 m贸wi Adam Go藕dzicki, dyrektor ds. sprzeda偶y i marketingu BMZ Poland.
Rosn膮ca w miastach popularno艣膰 pojazd贸w z elektrycznym nap臋dem i rz膮dowe plany wsparcia tego segmentu przek艂adaj膮 si臋 na bardzo dobre perspektywy rozwoju elektromobilno艣ci w Polsce w najbli偶szych latach. Tym bardziej 偶e ju偶 dzi艣 Polska jest jednym z europejskich lider贸w tego segmentu przemys艂u. Wi膮偶e si臋 to jednak z szeregiem wyzwa艅, w艣r贸d kt贸rych najpowa偶niejszym jest budowa infrastruktury do 艂adowania. O mo偶liwo艣ciach rozwoju bran偶y dyskutowa膰 b臋d膮 eksperci z ca艂ego 艣wiata podczas mi臋dzynarodowej konferencji Battery Experts Forum, kt贸ra odb臋dzie si臋 w Gliwicach w dniach 19鈥21 wrze艣nia.

鈥 Polska znajduje si臋 w艣r贸d europejskich lider贸w przemys艂u elektromobilnego. Mamy kilku znacz膮cych producent贸w baterii litowo-jonowych, producent贸w autobus贸w oraz firmy zajmuj膮ce si臋 tzw. integracj膮 wysokonapi臋ciow膮. To s膮 bardzo specjalistyczne, zaawansowane technologicznie firmy i na tym polu nie mamy si臋 czego wstydzi膰 鈥 m贸wi agencji informacyjnej Newseria Biznes Adam Go藕dzicki, dyrektor ds. sprzeda偶y i marketingu BMZ Poland, organizatora Battery Experts Forum.

W ocenie eksperta bran偶臋 czekaj膮 lata prosperity. Tym bardziej 偶e w elektromobilno艣膰 inwestuje coraz wi臋cej miast. Po ulicach pi臋ciu polskich miast 鈥 Warszawy, Krakowa, Inowroc艂awia, Jaworzna i Lublina 鈥 je藕dzi obecnie nieco ponad 30 elektrobus贸w. Jednak rz膮dowy Plan Rozwoju Elektromobilno艣ci zak艂ada, 偶e do 2021 roku b臋dzie ich ju偶 ponad tysi膮c. W ci膮gu kolejnej dekady ponad 50 proc. taboru autobusowego ma by膰 zasilana nap臋dem elektrycznym, co b臋dzie r贸wnie偶 wymaga艂o stworzenia odpowiedniej infrastruktury do 艂adowania takich pojazd贸w.

鈥 M贸wimy przede wszystkim o rozbudowie i unowocze艣nianiu sieci elektroenergetycznych, o budowie 艂adowarek i stacji bazowych do 艂adowania. Trzeba te偶 zadecydowa膰, czy w ramach elektromobilno艣ci b臋dziemy rozwija膰 艂adowanie przystankowe czy 艂adowanie nocne. Takie inwestycje powinny by膰 finansowane przez podmioty, kt贸re w przysz艂o艣ci b臋d膮 czerpa膰 z tego korzy艣ci. Z jednej strony b臋d膮 to du偶e firmy energetyczne, z drugiej strony beneficjentem b臋dzie pa艅stwo 鈥 zar贸wno je艣li chodzi o wp艂ywy z podatku VAT przy sprzeda偶y energii, jak i wp艂ywy z akcyzy. Nale偶y wi臋c oczekiwa膰 wsp贸lnego dzia艂ania pa艅stwa i du偶ych firm energetycznych 鈥 ocenia Adam Go藕dzicki.

Wysokie koszty i brak odpowiedniej infrastruktury to dwa g艂贸wne czynniki, kt贸re obecnie hamuj膮 rozw贸j elektromobilno艣ci w Polsce. Szacuje si臋, 偶e na terenie ca艂ego kraju jest zaledwie oko艂o 300 punkt贸w 艂adowania pojazd贸w elektrycznych, g艂贸wnie w du偶ych miastach. Jednak zgodnie z rz膮dowymi planami, do 2020 roku ma ich powsta膰 ju偶 oko艂o 6 tys.

鈥 Samo stworzenie infrastruktury nic nie da, nale偶y jeszcze wykreowa膰 popyt. Dzi艣 zar贸wno samochody, jak i rowery elektryczne nie s膮 najta艅szymi rozwi膮zaniami. Jednak na przyk艂adzie innych pa艅stw wida膰, 偶e dofinansowania i subwencje do takich pojazd贸w przynosz膮 znakomite efekty. Te rynki rosn膮 bardzo szybko 鈥 wskazuje Adam Go藕dzicki.

Przyj臋ta w lutym rz膮dowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju k艂adzie du偶y nacisk na rozw贸j elektromobilno艣ci. Plan opracowany przez resort rozwoju zak艂ada, 偶e do 2025 roku po polskich drogach ma je藕dzi膰 ju偶 milion pojazd贸w zasilanych nap臋dem elektrycznym, kt贸re b臋d膮 zu偶ywa膰 oko艂o 4 TWh energii rocznie.

鈥 Zgodz臋 si臋 z tym za艂o偶eniem, ale pod jednym warunkiem: b臋d膮 to rowery. Po pierwsze, rower znacznie 艂atwiej wyprodukowa膰 i kupi膰 ni偶 autobus czy samoch贸d elektryczny. Po drugie, dzi臋ki rowerom elektrycznym mo偶emy naj艂atwiej i najszybciej zmienia膰 zachowania ludzi. Prosz臋 wyobrazi膰 sobie ludzi, kt贸rzy nie maj膮 takiej kondycji fizycznej, 偶eby przejecha膰 20 czy 50 km. Dzi臋ki rowerom elektrycznym b臋d膮 mogli pojecha膰 na wycieczk臋 z dzie膰mi lub dojecha膰 do pracy, nie m臋cz膮c si臋. To tutaj elektromobilno艣膰 najbardziej zmieni codzienno艣膰 鈥 m贸wi Adam Go藕dzicki.

Coraz wi臋ksz膮 popularno艣ci膮 w ostatnich latach cieszy si臋 te偶 carsharing, czyli wsp贸艂u偶ytkowanie samochod贸w. Takie wypo偶yczalnie samochod贸w maj膮 ju偶 m.in. Warszawa, Krak贸w i Tr贸jmiasto. To biznesy prywatnych firm, ale pierwsz膮 miejsk膮 wypo偶yczalni臋 uruchomi Wroc艂aw, kt贸ry wiosn膮 przysz艂ego roku udost臋pni mieszka艅com na pocz膮tek 200 samochod贸w elektrycznych i 60 stacji 艂adowania.

Pod koniec wrze艣nia w Gliwicach odb臋dzie si臋 po艣wi臋cona elektromobilno艣ci konferencja Battery Experts Forum, kt贸rej organizatorem jest BMZ Poland. Mi臋dzynarodowe wydarzenie skupi ekspert贸w z ca艂ego 艣wiata i reprezentuj膮ce bran偶臋 firmy. Obecne b臋d膮 te偶 globalne marki technologiczne takie jak Sony, LG i Samsung. Tegoroczna edycja, kt贸ra po raz kolejny go艣ci w Polsce, b臋dzie ju偶 czternast膮. W trakcie przewidziano szereg szkole艅 i warsztat贸w. Pokazane zostan膮 te偶 najnowsze technologie zwi膮zane z elektromobilno艣ci膮 i magazynowaniem energii, a eksperci om贸wi膮 najwa偶niejsze rynkowe trendy.

鈥 Na forum mo偶na spotka膰 wielu przedstawicieli bran偶y, producent贸w ogniw, mo偶na si臋 dowiedzie膰, czym jest technologia litowo-jonowa i gdzie j膮 zastosowa膰. K艂adziemy du偶y nacisk na edukacj臋 nie tylko w艣r贸d specjalist贸w z bran偶y, lecz tak偶e w艣r贸d og贸艂u publiczno艣ci. Specjalnie na t臋 okazj臋 przygotowujemy elektryczne miasteczko. B臋dzie okazja, 偶eby przejecha膰 si臋 rowerem elektrycznym oraz samochodami elektrycznymi, takimi jak Tesla. W tym roku mamy te偶 prawdziw膮 gratk臋 dla fan贸w motoryzacji: najszybszy samoch贸d elektryczny na 艣wiecie, Rimac Concept One, kt贸ry do setki rozp臋dza si臋 w 2,9 sek. B臋dzie to pierwsza mo偶liwo艣膰 zobaczenia tego samochodu w Polsce 鈥 m贸wi Adam Go藕dzicki.

XIV edycja konferencji Battery Experts Forum odb臋dzie si臋 na Politechnice 艢l膮skiej w Gliwicach w dniach 19鈥21 wrze艣nia br. Organizatorem jest BMZ Poland, a honorowy patronat nad konferencj膮 obj臋艂y m.in. Ministerstwo Energii oraz Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju.

殴r贸d艂o: Newseria
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 02:03 V11.10.8-2