reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 28 sierpnia 2017

Bran偶a kosmiczna czeka na uporz膮dkowanie sytuacji w PAK

Trwaj膮 prace nad nowelizacj膮 ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej, kt贸ra zmaga si臋 z szeregiem problem贸w organizacyjnych i kadrowych, a w lipcu zosta艂a skrytykowana przez NIK.
鈥 Najwi臋kszym wyzwaniem dla sektora kosmicznego na 2017 rok jest ustabilizowanie i wypracowanie klarownej sytuacji legislacyjnej. To dotyczy m.in. usankcjonowania Polskiej Agencji Kosmicznej oraz wypracowania odpowiednich procedur pomi臋dzy firmami dzia艂aj膮cymi w tym sektorze, agencj膮 i Ministerstwem Rozwoju. W skr贸cie, najwa偶niejsze jest wypracowanie i zatwierdzenie Krajowego Programu Kosmicznego oraz legislacyjne umocowanie pa艅stwowych podmiot贸w zajmuj膮cych si臋 sektorem kosmicznym 鈥 m贸wi agencji Newseria Biznes Jacek Mandas, prezes Astri Polska, dzia艂aj膮cej w obszarze technologii kosmicznych i satelitarnych. W Polsce przemys艂 kosmiczny dynamicznie ro艣nie od momentu przyst膮pienia do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w 2012 roku. Krajowe firmy otrzyma艂y od tego czasu finansowanie w wysoko艣ci oko艂o 42 mln euro, co stanowi艂o silny impuls do rozwoju. Jeszcze 5 lat temu na portalu internetowym ESA by艂o zarejestrowanych mniej ni偶 50 polskich podmiot贸w zainteresowanych udzia艂em w przetargach, a obecnie jest ich ju偶 ponad 300.
Uregulowanie statusu Polskiej Agencji Kosmicznej jest kluczowe dla bran偶y w Polsce, poniewa偶 zadaniem Agencji jest opracowanie Krajowego Programu Kosmicznego, narz臋dzia realizacji Polskiej Strategii Kosmicznej. Zgodnie z rz膮dowymi planami za kilka lat polskie firmy z bran偶y kosmicznej maj膮 skutecznie konkurowa膰 na europejskim rynku.
鈥 Rynek kosmiczny w Polsce rozwija si臋 do艣膰 szybko, z pewno艣ci膮 szybciej ni偶 krajowe PKB. Patrz膮c na ubieg艂e lata i moment, w kt贸rym jeste艣my teraz, mo偶na prognozowa膰, 偶e wzrost b臋dzie co najmniej kilkunastoprocentowy. Wiele zale偶y od uregulowa艅 prawnych, kt贸re w艂a艣nie s膮 w Polsce tworzone, aby nad膮偶y膰 za przemys艂em kosmicznym 鈥 m贸wi Jacek Mandas. Jak wynika z ubieg艂orocznego raportu 鈥濭wiezdny Biznes鈥, kt贸ry opracowa艂a firma audytorsko-doradcza Grant Thornton, w 2014 roku Polsce warto艣膰 rynku kosmicznego wynios艂a mi臋dzy 7 a 12,5 mld z艂. W 2015 roku mog艂o to by膰 ju偶 blisko 14 mld z艂. Mimo dynamicznego rozwoju sektora kosmicznego, Polska wci膮偶 przeznacza na niego bardzo niewiele 鈥 oko艂o 0,01 proc. swojego PKB. Dla por贸wnania, w Stanach Zjednoczonych i Rosji jest to ok. 0,25 proc. PKB. To ma si臋 jednak zmieni膰, poniewa偶 w lutym br. rz膮d przyj膮艂 Polsk膮 Strategi臋 Kosmiczn膮. Dokument zak艂ada, 偶e do 2030 roku obroty rodzimych firm z tego sektora maj膮 wynosi膰 co najmniej 3 proc. og贸lnych obrot贸w ca艂ej tej bran偶y w Europie. Rodzime firmy maj膮 by膰 bardziej konkurencyjne i w wi臋kszym stopniu uczestniczy膰 w programach kosmicznych, takich jak Horyzont 2020, Copernicus, Galileo czy GovSatCom. Znaczenie sektora kosmicznego zosta艂o r贸wnie偶 zauwa偶one w uchwalonej na pocz膮tku roku Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, kt贸ra powsta艂a w resorcie rozwoju. Poniewa偶 w sektorze kosmicznym powstaj膮 innowacje, kt贸re adaptuj膮 p贸藕niej inne bran偶e, ma on prze艂o偶enie na ca艂膮 gospodark臋. 鈥 Ju偶 nie wspominam o takich rozwi膮zaniach jak GPS czy lasery. Mam na my艣li m.in. spos贸b realizacji bardzo skomplikowanych, wyrafinowanych projekt贸w, zarz膮dzanie tymi projektami i planowaniu, kt贸re zawsze musi by膰 dalekosi臋偶ne. Je艣li nasza gospodarka ma by膰 nastawiona na innowacje, bez sektora kosmicznego nie b臋dzie to 艂atwe 鈥 m贸wi Jacek Mandas. Polski sektor kosmiczny nie mo偶e jeszcze konkurowa膰 z europejskim ani 艣wiatowym. Aby si臋 rozwin膮膰, rodzime firmy musz膮 szuka膰 nisz do zagospodarowania. Polska Strategia Kosmiczna wskazuje, 偶e w szczeg贸lno艣ci powinny skupi膰 si臋 na ma艂ych satelitach oraz nanosatelitach. Prezes Astri Polska zauwa偶a, 偶e perspektywiczn膮 ga艂臋zi膮 jest r贸wnie偶 robotyka. 鈥 Mamy w Polsce szereg podmiot贸w kt贸re zajmuj膮 si臋 robotyk膮, budow膮 platform satelitarnych czy nanosatelit贸w. Ma to uzasadnienie z punktu widzenia rozwoju rynku 艣wiatowego. To szybko przyspieszaj膮ca ga艂膮藕. Nasi eksperci z zakresu elektroniki, optyki czy aplikacji znajd膮 szereg ciekawych projekt贸w na 艣wiecie. My艣l臋, 偶e rozwinie si臋 robotyka, a za kilka lub kilkana艣cie lat b臋dziemy mogli wyprodukowa膰 ma艂e, polskie platformy satelitarne 鈥 prognozuje Jacek Mandas.
鈥 Mamy w Polsce 艣wietnych ekspert贸w z zakresu elektroniki, mechaniki czy optyki. Jest to naprawd臋 doceniane w skali europejskiej i 艣wiatowej. Mamy informacje od naszych mi臋dzynarodowych partner贸w, 偶e jeste艣my naprawd臋 dobrymi specjalistami. Jednak polski rynek dopiero si臋 rodzi 鈥 do ESA do艂膮czyli艣my w 2012 roku i jak na tak skomplikowan膮 bran偶臋 to bardzo kr贸tki okres. Kadry szkolimy w ramach w艂asnych potrzeb i mo偶liwo艣ci. S膮 wyzwania i projekty, a zapotrzebowanie na wiedz臋 jest ogromne 鈥 m贸wi Jacek Mandas.
Problemem sektora kosmicznego mog膮 z czasem okaza膰 si臋 niedostatki kadrowe. Cho膰 w Polsce jest wielu wykwalifikowanych ekspert贸w wraz z rozwojem tej ga艂臋zi przemys艂u ich liczba mo偶e okaza膰 si臋 niewystarczaj膮ca. Zw艂aszcza 偶e wielu specjalist贸w z dziedziny IT, robotyki i pokrewnych bran偶 wybiera rozw贸j i prac臋 dla zagranicznych podmiot贸w. Dlatego kszta艂cenie kadr na nowych kierunkach studi贸w zwi膮zanych z przemys艂em kosmicznym jest jednym z priorytet贸w Polskiej Strategii Kosmicznej. Trwaj膮 prace nad nowelizacja ustawy o Polskiej Agencji Kosmicznej, kt贸ra przechodzi w ostatnich miesi膮cach szereg problem贸w organizacyjnych i kadrowych (od pa藕dziernika 2016 roku agencja jest pod tymczasowym zarz膮dem i wci膮偶 nie ma nowego prezesa). Jej dzia艂alno艣膰 w lipcu skrytykowa艂a NIK, wskazuj膮c na nieprawid艂owo艣ci zwi膮zane z wydawaniem 艣rodk贸w bez przetarg贸w oraz fakt, 偶e POLSA nie do ko艅ca wype艂nia swoje ustawowe zadania. Zgodnie z projektowan膮 obecnie nowelizacj膮 nadz贸r nad Polsk膮 Agencj膮 Kosmiczn膮 ma przej膮膰 resort rozwoju. Status tej jednostki wymaga pilnego uregulowania, poniewa偶 do PAK nale偶y wypracowanie Krajowego Programu Kosmicznego, kt贸ry ma stanowi膰 baz臋 dla rozwoju tego sektora w Polsce. 鈥 Chcia艂bym 鈥 i wydaje mi si臋, 偶e tak b臋dzie 鈥 偶eby艣my za 10 lat zobaczyli na polskim rynku co najmniej kilka powa偶nych podmiot贸w, kt贸re licz膮 si臋 na arenie europejskiej i 艣wiatowej, oraz przynajmniej kilka silnych instytucji badawczych. Chcia艂bym te偶, aby te podmioty realizowa艂y coraz wi臋cej projekt贸w z ESA czy z rynkiem ameryka艅skim, ale przede wszystkim 偶eby by艂y w stanie kompleksowo odpowiedzie膰 na zapotrzebowanie Polski. Wiele zale偶y od tego, jak potocz膮 si臋 prace legislacyjne 鈥 m贸wi Jacek Mandas. 殴r贸d艂o: Newseria Innowacje
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1