reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© NOA Przemys艂 elektroniczny | 19 kwietnia 2017

Podwodne innowacje polskiej spó艂ki

Opracowany przez polsk膮 sp贸艂k臋 nap臋d falowy NOA DRIVE to prze艂omowa technologia w transporcie wodnym. Firma NOA zadba o komercjalizacj臋 urz膮dze艅 wykorzystuj膮cych to rozwi膮zanie.
Wprowadzeniem na rynek pojazd贸w wykorzystuj膮cych technologi臋 nap臋du podwodnego falowego zajmuje si臋 firma NOA, ale sam wynalazek zosta艂 opracowany przez Delta Prototypes. 鈥 Delta Prototypes doprowadzi艂a prace nad wynalazkiem do poziomu gotowo艣ci technologicznej, bym m贸g艂 zaprezentowa膰 nowe rozwi膮zania inwestorom. Plan si臋 powi贸d艂 i w rezultacie powsta艂a sp贸艂ka NOA, do kt贸rej Delta Prototypes wnios艂a: technologi臋, patenty, pracownik贸w i wiedz臋 鈥 m贸wi Micha艂 Latacz, za艂o偶yciel Delta Prototypes i NOA.

NOA powsta艂a na pocz膮tku 2016 roku i zajmuje si臋 rozwojem trzech produkt贸w: NOA Odyssey 鈥 innowacyjnych skuter贸w dla nurk贸w, NOA Sentinel 鈥 roj贸w dron贸w o prze艂omowej konstrukcji przeznaczonych do wydajnej akwizycji danych ze 艣rodowiska wodnego i NOA Cruiser 鈥 komfortowych pojazd贸w rekreacyjnych nap臋dzanych si艂膮 ludzkich mi臋艣ni.

- W艂a艣ciwie ka偶dy licz膮cy si臋 kraj na 艣wiecie pracuje nad technologi膮 podwodnego nap臋du falowego poniewa偶 z uwagi na cechy u偶ytkowe p臋dnik贸w falowych s膮 one przysz艂o艣ci膮 rynku m.in. dron贸w podwodnych. Nasze rozwi膮zanie jest unikalne na skal臋 艣wiatow膮. NOA jest w艂a艣cicielem mi臋dzynarodowych patent贸w na technologie NOA DRIVE, kt贸rych rdzeniem jest szczeg贸lna geometria p臋dnika falowego i spos贸b jego sterowania, czego wynikiem s膮 wysoka skuteczno艣膰 i dobra si艂a ci膮gu generowana przez nap臋d. Z uwagi na szczeg贸ln膮 budow臋 p臋dnika falowego 鈥 podczas pracy dochodzi do zmian odleg艂o艣ci pomi臋dzy elementami aktywnymi p艂atowca, kt贸re trzeba kompensowa膰 i dlatego wszyscy konkurenci pracuj膮cy nad p臋dnikami falowymi u偶ywaj膮 do ich budowy element贸w elastycznych, co ma pewne wady. Po pierwsze taki materia艂 藕le znosi kontakt z wod膮 i ulega degradacji, a po drugie, je艣li materia艂 akurat nie jest rozci膮gni臋ty, to bardzo zmienia si臋 charakterystyka przep艂ywu wody przez taki p臋dnik, co pogarsza wydajno艣膰. NOA pracuje nad tak zwanymi autokompensacyjnymi p臋dnikami o zmiennej geometrii p艂atowca, kt贸rych rodzin臋 nazwali艣my mianem NOA DRIVE 鈥 opowiada Latacz. Tw贸rca wynalazku podkre艣la, 偶e w opatentowanym rozwi膮zaniu polskiej firmy u偶yto sztywnych tworzyw, wi臋c p臋dniki mo偶na wykona膰 z dowolnego materia艂u, w tym z materia艂贸w dla kt贸rych woda morska jest nieszkodliwa.



Abstrahuj膮c jednak od szczeg贸艂贸w technicznych wykonania p臋dnik贸w falowych, tego typu nap臋dy maj膮 jedn膮 podstawow膮 zalet臋: charakteryzuj膮 si臋 du偶膮 si艂膮 ci膮gu przy niskich obrotach silnika. To oznacza, 偶e je艣li zechcemy skonstruowa膰 podwodnego drona, to taki pojazd zu偶ywaj膮c t臋 sam膮 ilo艣膰 energii b臋dzie m贸g艂 zabra膰 wi臋kszy 艂adunek, ni偶 podobnej wielko艣ci pojazd nap臋dzany tradycyjn膮 艣rub膮, a w dodatku 艂atwo b臋dzie nim manewrowa膰. Kolejny plus to niezwykle cicha praca p臋dnik贸w falowych, dzi臋ki czemu s膮 akceptowane przez przyrod臋. To daje zupe艂nie nowe mo偶liwo艣ci dzia艂ania pod wod膮 nawet w obszarach 艣ci艣le chronionych. Nurek u偶ywaj膮cy NOA Odyssey nie jest w贸wczas intruzem i mo偶e bez przeszk贸d podgl膮da膰 przyrod臋. I w艂a艣nie z my艣l膮 o takich zastosowaniach powstaje NOA Odyssey - podwodny skuter dla nurk贸w z mo偶liwo艣ci膮 przewo偶enia dodatkowego sprz臋tu. Pojazdy DPV (Diver Propulsion Vehicles) produkuje na 艣wiecie kilkana艣cie firm. Jednak s膮 to raczej g艂o艣ne urz膮dzenia, wi臋c nurkowie, kt贸rzy chc膮 podziwia膰 pi臋kno natury, nie zawsze s膮 zadowoleni. - Odyssey b臋dzie ekstremalnie cichy i ta cecha ma biznesowe znacznie, bo taki pojazd mo偶e by膰 atrakcyjnym nabytkiem dla baz nurkowych, kt贸re mog膮 nast臋pnie go wynajmowa膰 czy prowadzi膰 kursy z jego wykorzystaniem. Co wi臋cej, mo偶na stworzy膰 system zintegrowany ze skafandrem nurkowym i Odyssey b臋dzie czeka膰 w odleg艂o艣ci 15-20 m od nurka, b臋d膮c rodzajem asysty. Na przyk艂ad je艣li wyposa偶ymy pojazd w silne lampy LED, to mog膮 one kierowa膰 snop 艣wiat艂a w stron臋, w kt贸r膮 zwraca si臋 maska nurka. Odyssey mo偶e te偶 pe艂ni膰 funkcj臋 鈥瀙odwodnego tragarza”, kt贸ry przetransportuje wszelki potrzebny sprz臋t 鈥 wyja艣nia Micha艂 Latacz. Takie urz膮dzenie jest atrakcyjne dla nurk贸w rekreacyjnych poniewa偶 latanie pod wod膮 jest po prostu fajne, ale przyda艂oby si臋 te偶 nurkom technicznym, kt贸rzy potrzebni s膮 wsz臋dzie tam, gdzie trzeba monitorowa膰 podwodne instalacje czy prowadzi膰 akcje ratunkowe i poszukiwawcze pod wod膮. Wydajny skuter z du偶膮 przestrzeni膮 艂adunkow膮 znacznie u艂atwi艂by im prac臋.

NOA Odyssey b臋dzie dopiero powstawa艂, natomiast znacznie bardziej zaawansowany jest inny projekt, NOA Sentinel, na kt贸rego realizacj臋 firma zdoby艂a m.in. grant z bezpo艣rednio z programu Horyzont 2020 (faza2 Projekt badawczy 鈥 BONUS Blue Baltic) - na kt贸rym NOA b臋dzie dopracowywa膰 technologie zbierania danych pod wod膮. - Prace rozpisane s膮 na 2-3 lata i ko艅cz膮 si臋 gotowo艣ci膮 sprzeda偶ow膮. To rozwi膮zanie przeznaczone dla przemys艂u 鈥 nie tylko podwodny dron, ale ca艂y system zbierania danych 鈥 m贸wi Micha艂 Latacz. W ramach projektu powstaj膮 podwodne drony oraz stacje denne, czyli banki danych i punkty 艂adowania w jednym.

- Nasz system ma by膰 autonomiczny i to przez d艂u偶szy czas. Je艣li chodzi o zbieranie informacji spod wody, to obecnie nawet 30% koszt贸w generuje obecno艣膰 statk贸w asystuj膮cych na powierzchni, z kt贸rych prowadzone s膮 misje. Gdyby statki by艂y potrzebne tylko w momencie zrzutu i pobierania systemu, koszty da艂oby si臋 znacznie obni偶y膰 i to w艂a艣nie jest naszym celem 鈥 stwierdza Latacz. Obecnie firma d膮偶y do tego, aby system NOA Sentinel m贸g艂 dzia艂a膰 w trybie autonomicznym przez oko艂o 2 tygodnie, ale je艣li NOA zdob臋dzie odpowiednie zasoby finansowe na rozw贸j, czas autonomii systemu mo偶e doj艣膰 nawet do 2 miesi臋cy. Micha艂 Latacz zwraca te偶 uwag臋 na mo偶liwo艣膰 bezprzewodowego transferu danych pod wod膮, bo jest to ma艂o rozpowszechniona technologia. 鈥 Podwodna 艂膮czno艣膰 bezprzewodowa to olbrzymie wyzwanie, na razie ma艂o kto si臋 na tym zna. Tymczasem przemys艂 mo偶e bardzo skorzysta膰 z jej zastosowania, a my wiemy, jak to zrealizowa膰. Potrafimy bardzo dok艂adnie pozycjonowa膰 drony pod wod膮 oraz utrzymywa膰 bezprzewodow膮 艂膮czno艣膰 nawet do 10 kilometr贸w. Pracuj膮cy system Sentinel b臋dzie m贸g艂 by膰 zarz膮dzany zdalnie bezpo艣rednio z biurka klienta 鈥 m贸wi Micha艂 Latacz.



Projekt Sentinel zdoby艂 dofinansowanie w ramach europejskiego programu Horyzont 2020 i firma NOA zamierza zbudowa膰 2-3 nosiciele, po czym wraz z systemem pozycjonowania i uzupe艂niania energii dok艂adnie je przetestowa膰.

- Chcemy pom贸c Ba艂tykowi, a przy okazji, na bazie projektu, kt贸ry sam w sobie nie jest biznesowy, zrobi膰 i przetestowa膰 rozwi膮zanie, kt贸re ma du偶膮 warto艣膰 dla przemys艂u. W ramach projektu b臋dziemy szuka膰 wywierzysk s艂odkiej wody na dnie Morza Ba艂tyckiego. Dop艂yw s艂odkiej wody ma bowiem wp艂yw na eutrofizacj臋 naszego morza i zlokalizowanie wywierzysk mo偶e by膰 pomocne w radzeniu sobie z problemem naruszenia r贸wnowagi elektrochemicznej morza 鈥 wyja艣nia za艂o偶yciel NOA. Drony NOA Sentinel zajm膮 si臋 poszukiwaniem w ich otoczeniu gazu radonu i po jego zlokalizowaniu b臋d膮 skanowa膰 otaczaj膮c膮 kolumn臋 wodn膮 wraz z akustyczn膮 penetracj膮 dna morskiego. Radon jest dobrym markerem obecno艣ci s艂odkiej wody. Docelowo system automatycznie b臋dzie lokalizowa艂 podwodne 藕r贸d艂a, zbiera艂 dane o ich otoczeniu wraz z geomorfologi膮 dna w danym miejscu a nast臋pnie raportowa艂 zdalnie o wynikach. Te badania pozwol膮 firmie NOA dopracowa膰 technologi臋 i w przysz艂o艣ci umo偶liwi膮 艣wiadczenie us艂ug zbierania dowolnego rodzaju danych spod wody w mocno konkurencyjnej cenie. Jak podkre艣la nasz rozm贸wca, Ba艂tyk jest na tyle trudnym dla podwodnej 艂膮czno艣ci i nawigacji morzem, 偶e je艣li NOA Sentinel b臋dzie poprawnie dzia艂a艂 w naszym morzu, b臋dzie go mo偶na u偶ywa膰 w dowolnym akwenie wodnym na 艣wiecie.

Ostatnim projektem firmy NOA jest pojazd Cruiser, kt贸ry powsta艂 niejako przy okazji innych projekt贸w. Prototyp roweru wodnego z p臋dnikiem falowym ju偶 p艂ywa po basenie testowym, a preordery mog膮 ruszy膰 jeszcze w tym roku. 鈥 To rower wodny XXI wieku. Dzi臋ki zastosowaniu ca艂kowicie zabudowanego nap臋du NOA DRIVE u偶ytkownik otrzymuje du偶膮 si艂臋 ci膮gu przy niskich obrotach mechanizmu a to oznacza, 偶e przy analogicznym jak na klasycznym rowerze wodnym wysi艂ku mo偶e nap臋dza膰 wi臋kszy kad艂ub. Wi臋kszy kad艂ub oznacza wi臋kszy komfort a dodatkowo przy zasilaniu z paneli fotowoltaicznych i zintegrowanemu silnikowi elektrycznemu 艂atwo mo偶na sobie wyobrazi膰 ca艂odzienne, rodzinne wycieczki takim rowerem, bo d艂ugie p艂ywanie nie b臋dzie wymaga艂o du偶ego wysi艂ku fizycznego - zapewnia Micha艂 Latacz. Firma nie zamierza z oczywistych powod贸w zajmowa膰 si臋 produkcj膮 kad艂ub贸w, dlatego najch臋tniej widzia艂aby kooperacj臋 ze stoczni膮. NOA szuka zatem partnera z rozpoznawaln膮 na 艣wiecie mark膮, bo NOA Cruiser, podobnie jak NOA Sentinel i NOA Odyssey od pocz膮tku przygotowywane s膮 w my艣l膮 o rynku globalnym.

Na rynku dron贸w podwodnych wida膰 obecnie olbrzymi wzrost. Szacuje si臋 偶e w 2019 roku rynek ten b臋dzie wart 5 miliard贸w dolar贸w. Opatentowane innowacyjne nap臋dy falowe daj膮 ogromn膮 przewag臋 firmie NOA, kt贸ra obecnie przygotowuje si臋 do kolejnej rundy finansowania. W ci膮gu najbli偶szych 2-3 lat sp贸艂ka zoptymalizuje i przetestuje technologie z tym zwi膮zane, a to umo偶liwi jej wej艣cie na rynek z prze艂omowymi rozwi膮zaniami otwieraj膮cymi zupe艂nie nowe mo偶liwo艣ci dla rozwoju podwodnych nosicieli. Technologie opracowywane w NOA mog膮 by膰 bardzo szeroko stosowane w przemy艣le, ale tw贸rca firmy nie zapomina o tym, 偶e przy okazji mo偶na zrobi膰 co艣 dobrego dla 艣rodowiska czy nauki 鈥 jak chocia偶by w przypadku ba艂tyckiego projektu.

Zesp贸艂 NOA zwyci臋偶y艂 w kategorii Transport&Mobility, w konkursie dla mi臋dzynarodowych startup贸w technologicznych 鈥濨ringing tech&science closer to people”, kt贸rego honorowymi patronami s膮 UNESCO, Ministerstwo Rozwoju, Narodowe Centrum Bada艅 i Rozwoju oraz Krajowa Izba Gospodarcza. Od przysz艂ego poniedzia艂ku zesp贸艂 NOA b臋dzie mo偶na spotka膰 na Stoisku Polskich Start-Up贸w w ramach Young Tech Enterprises Cluster Park Hannover Messe.



fot: 漏 NOA
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2