reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Nauka | 22 marca 2017

Szczeci艅scy naukowcy zaprojektowali unikatowy silnik do aut elektrycznych

Naukowcy z ZUT stworzyli silnik elektryczny, kt贸ry jest bardziej oszcz臋dny od stosowanych obecnie silnik贸w konwencjonalnych. Mo偶e mie膰 zastosowanie m.in. w nap臋dach samochod贸w elektrycznych oraz jako generator w elektrowniach wiatrowych.
Szczeci艅scy naukowcy z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego stworzyli unikatow膮 konstrukcj臋 obwodu magnetycznego silnika, dzi臋ki kt贸rej mo偶liwa jest wi臋ksza kontrola pracy urz膮dzenia, m.in. napi臋cia indukowanego oraz strat energii przy du偶ych pr臋dko艣ciach obrotowych. Mo偶liwe jest to poprzez os艂abienie pola magnetycznego magnes贸w trwa艂ych w maszynie. - Maszyna jest unikatowa pod tym wzgl臋dem, 偶e posiada dodatkowy system sterowania i zasilania, kt贸ry umo偶liwia regulacj臋 napi臋膰 w maszynie, a tak偶e wszystkich innych jej parametr贸w - powiedzia艂 w rozmowie z PAP prof. dr hab. in偶. Ryszard Pa艂ka z Katedry Elektroenergetyki i Nap臋d贸w Elektrycznych ZUT w Szczecinie. Jego zdaniem silnik jest bardziej oszcz臋dny od stosowanych obecnie silnik贸w konwencjonalnych. - Maszyna ma lepsze parametry dynamiczne, czyli przyspieszenie. Jest te偶 bardziej bezpieczna, gdy偶 w razie wypadku ma szans臋 na b艂yskawiczne od艂膮czenie 鈥 doda艂.
- Podstawow膮 charakterystyczn膮 cech膮 tej maszyny jest to, 偶e daje ona szerok膮 mo偶liwo艣膰 regulacji momentu nap臋dowego, czyli 偶e mo偶e ona dzia艂a膰 bardzo efektywnie zar贸wno przy niskich, jak i przy wysokich obrotach - wyja艣ni艂 dr in偶. Marcin Wardach ze szczeci艅skiej uczelni.
Wed艂ug prof. Pa艂ki u偶ytkownik samochodu elektrycznego wyposa偶onego w ten silnik m贸g艂by przejecha膰 dystans d艂u偶szy o kilkadziesi膮t kilometr贸w w por贸wnaniu do innych pojazd贸w z nap臋dem elektrycznym. - Stworzony przez nas silnik mo偶e by膰 wykorzystywany w nap臋dach samochod贸w elektrycznych, a tak偶e jako generatory w elektrowniach wiatrowych, gdzie cz臋sto zmienne warunki pogodowe decyduj膮 o parametrach wytwarzanej energii. To rozwi膮zanie konstrukcyjne umo偶liwia kontrol臋 tych parametr贸w - powiedzia艂 dr in偶. Piotr Paplicki, nale偶膮cy do grupy szczeci艅skich konstruktor贸w. Silnik ma patenty krajowe. Stworzony na szczeci艅skiej uczelni sz贸sty prototyp maszyny jest wynikiem wieloletniej kooperacji z naukowcami z Niemiec, W艂och oraz Korei Po艂udniowej, a tak偶e finansowania w ramach grant贸w Narodowego Centrum Nauki. 殴r贸d艂o: PAP 鈥 Nauka w Polsce
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 01:06 V12.2.0-2