reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 22 lutego 2017

Innowacyjne trendy rozwoju dronów w 2017 roku

Latanie we mgle, wi臋ksza autonomia, konstrukcje z papieru i zupe艂nie nowe funkcje. Intel przedstawia innowacje technologiczne kszta艂tuj膮ce przysz艂o艣膰 dron贸w konsumenckich i komercyjnych.
Zgodnie z przewidywaniami Federalnej Administracji Lotnictwa oczekuje si臋, 偶e sprzeda偶 bezza艂ogowych statk贸w powietrznych zwi臋kszy si臋 w najbli偶szych trzech latach niemal trzykrotnie. Wzrost ten wynika z innowacji technologicznych udost臋pniaj膮cych nowe (opr贸cz rozrywkowych) mo偶liwo艣ci i sposoby wykorzystania lataj膮cych robot贸w. Coraz cz臋艣ciej drony staj膮 si臋 newralgicznymi narz臋dziami umo偶liwiaj膮cymi spe艂nienie wa偶nych potrzeb biznesowych. Nowy rok rozpocz膮艂 si臋 od licznych zapowiedzi dotycz膮cych bran偶y dron贸w na mi臋dzynarodowych targach Consumer Electronics Show (CES) 2017. Mo偶na je z grubsza podzieli膰 na trzy kategorie: drony do u偶ytku przemys艂owego, drony konsumenckie do robienia selfie oraz adrenalinowy 艣wiat dron贸w wy艣cigowych. Niekt贸re drony sta艂y si臋 jeszcze mniejsze i zwrotniejsze, a inne zyska艂y na inteligencji dzi臋ki zastosowaniu autonomicznych system贸w nawigacyjnych i technologii rzeczywisto艣ci wirtualnej. Drony, kt贸re widz膮 i my艣l膮 - System wizyjny i system unikania kolizji pojawi艂y si臋 w 2016 roku 鈥 m贸wi Anil Nanduri, wiceprezes New Technologies Group i dyrektor generalny segmentu bezza艂ogowych statk贸w powietrznych w firmie Intel. - W nowych modelach dron贸w te technologie staj膮 si臋 standardem. - W tym roku mo偶na si臋 spodziewa膰, 偶e pojawi si臋 wi臋cej rozwi膮za艅 maj膮cych zastosowanie w sytuacjach awaryjnych 鈥 w razie awarii systemu wizyjnego 鈥 m贸wi Anil Nanduri. - Te technologie wykrywania umo偶liwi膮 dronom latanie we mgle i w dowolnych warunkach pogodowych. Na przyk艂ad dron Yuneec Typhoon H, w kt贸rym zastosowano technologi臋 kamer Intel RealSense 3D, omija przeszkody, tworz膮c tr贸jwymiarow膮 map臋 otoczenia w czasie rzeczywistym i 鈥瀦apami臋tuj膮c鈥 po艂o偶enie poszczeg贸lnych obiekt贸w, co pozwala mu je omija膰. Nowe modele DJI wprowadzone na rynek w 2016 roku, Mavic Pro i Phantom 4, omijaj膮 przeszkody, korzystaj膮c z czujnik贸w wizyjnych skierowanych do przodu i w d贸艂. Najnowszy profesjonalny dron marki DJI dla bran偶y filmowej, Inspire 2, jest wyposa偶ony tak偶e w skierowane ku g贸rze czujniki na podczerwie艅, kt贸re pozwalaj膮 mu unikn膮膰 kolizji w zamkni臋tych pomieszczeniach. Dzi臋ki komputerowej wizji i sztucznej inteligencji drony s膮 coraz bezpieczniejsze i 艂atwiejsze w obs艂udze. - B臋dzie wi臋cej rozwi膮za艅 automatycznych 鈥 od uruchomienia drona, przez obs艂ug臋 jego lotu i przechwytywanie danych, po ich transmisj臋 i automatyczn膮 analiz臋 鈥 m贸wi Nanduri. - Drony staj膮 si臋 coraz bardziej inteligentne 鈥 coraz lepiej wiedz膮, co maj膮 robi膰. Dlatego poziom umiej臋tno艣ci wymaganych od pilota dron贸w z czasem b臋dzie si臋 obni偶a艂. Nanduri twierdzi, 偶e opr贸cz mo偶liwo艣ci latania poza zasi臋giem wzroku oraz innowacji w zakresie dron贸w hybrydowych (stanowi膮cych po艂膮czenie dron贸w sta艂op艂at贸w i dron贸w wielowirnikowych) najwi臋ksze znaczenie b臋d膮 mia艂y kwestie zwi膮zane z bezpiecze艅stwem 鈥 podobnie jak w przypadku innych urz膮dze艅 po艂膮czonych z Internetem. - Odpowiednie rozwi膮zania technologiczne ju偶 istniej膮 鈥 m贸wi. - Wystarczy je tylko dostosowa膰. Innowacje w zakresie dron贸w przemys艂owych Pionierska na rynku dron贸w firma DJI og艂osi艂a, 偶e wesz艂a w posiadanie udzia艂贸w wi臋kszo艣ciowych w firmie Hasselblad. To licz膮cy sobie ponad 75 lat szwedzki producent sprz臋tu fotograficznego, kt贸rego technologi臋 wykorzysta艂a NASA podczas misji Mercury i Apollo. Ten maria偶 legendarnej korporacji fotograficznej z najwi臋kszym producentem dron贸w konsumenckich to sygna艂, 偶e przechwytywanie obraz贸w z powietrza zyskuje coraz wi臋ksze znaczenie. Autel Robotics, producent dron贸w wielowirnikowych i dron贸w sta艂op艂at贸w, zaprezentowa艂 dwie nowe kamery przeznaczone dla produkowanej przez niego linii cztero艣mig艂owych dron贸w (quadcopter贸w) X-Star Premium. Kamera termowizyjna FLIR Duo jest przeznaczona do u偶ytku specjalistycznego 鈥 przyda si臋 g艂贸wnie stra偶akom i na budowach. Firma Autel stworzy艂a tak偶e kamer臋 4K z jednocalow膮 matryc膮 CMOS, kt贸ra znacznie zwi臋ksza rozdzielczo艣膰 i jako艣膰 obrazu w por贸wnaniu z istniej膮cym modu艂em kamery. Te i inne innowacje zwi膮zane z dronami mog膮 przyczyni膰 si臋 do powstania nowych zastosowa艅 tych urz膮dze艅 w przemy艣le. Za przyk艂ad mo偶e pos艂u偶y膰 Airbus, kt贸ry wykonuje inspekcje produkowanych przez siebie samolot贸w, korzystaj膮c z drona AscTec Falcon 8 firmy Ascending Technologies (nale偶膮cej do Intela). Dron ten przechwytuje obrazy samolotu w wysokiej rozdzielczo艣ci, kt贸re nast臋pnie s膮 szybko analizowane przez komputery w celu wykrycia ewentualnych niedoskona艂o艣ci. - Drony, czujniki, bazy danych, przetwarzanie w chmurze i uczenie maszynowe 鈥 tym w艂a艣nie si臋 teraz zajmujemy 鈥 m贸wi Ronnie Gnecco, kierownik ds. innowacji w dziale firmy Airbus zajmuj膮cym si臋 rozwojem i zastosowaniami bezza艂ogowych statk贸w powietrznych. Gnecco m贸wi, 偶e inspekcja nowego samolotu Airbus zwykle wymaga dw贸ch godzin pracy dw贸ch os贸b znajduj膮cych si臋 na podno艣niku. Dzi臋ki wykorzystaniu bezza艂ogowego statku powietrznego wyposa偶onego w kamer臋 jego zesp贸艂 mo偶e dosta膰 dane lepszej jako艣ci uzyskane ze 150 zdj臋膰 w wysokiej rozdzielczo艣ci, kt贸rych przechwycenie zaj臋艂o oko艂o 10 minut. Innowacje dotycz膮ce dron贸w do robienia selfie Drony do robienia selfie mia艂y efektown膮 premier臋 na targach CES 2015, wraz z pojawieniem si臋 drona Nixie. Obecnie zyskuj膮 one coraz wi臋ksz膮 popularno艣膰 i coraz doskonalsz膮 posta膰. Na targach CES 2017 pojawi艂y si臋 nowe, male艅kie modele. Niekt贸re z nich mo偶na zmie艣ci膰 w kieszeni koszuli 鈥 na przyk艂ad model Dron Zerotech Dobby. Sterowanie dronem Dobby odbywa si臋 przy u偶yciu aplikacji na smartfona. Dron wysuwa odpowiednie cz臋艣ci i automatycznie robi zdj臋cia oraz kr臋ci filmy, korzystaj膮c z kamery 4K z elektroniczn膮 stabilizacj膮 obrazu. Zastosowano w nim kilka inteligentnych funkcji, takich jak rozpoznawanie twarzy, 艣ledzenie i kontrola gest贸w. Dzi臋ki tym narz臋dziom pilot mo偶e w zasadzie od艂o偶y膰 kontroler i obserwowa膰 samodzielnie dzia艂anie drona. Dron Wingsland S6 idzie o krok dalej 鈥 zosta艂 rozbudowany o wyrzutni臋 rzutek piankowych. Z drona Wingsland S6 mo偶na bezpiecznie korzysta膰 wewn膮trz budynk贸w i na zewn膮trz, poniewa偶 urz膮dzenie jest wyposa偶one w optyczne czujniki ruchu obiekt贸w (u偶ytkowanie w pomieszczeniach) oraz system GPS (u偶ytkowanie na zewn膮trz). Opr贸cz tego ma wiele funkcji, kt贸re stanowi膮 standardowe wyposa偶enie dro偶szych modeli dron贸w DJI, takie jak kamera 4K, tryby lotu autonomicznego oraz automatyczny powr贸t do miejsca startu w przypadku utraty sygna艂u lub niskiego poziomu na艂adowania baterii. Innowacje w kategorii dron贸w wy艣cigowych Zacz臋艂o si臋 od niszowej rozrywki praktykowanej przez mi艂o艣nik贸w mocnych wra偶e艅. Teraz to ju偶 ca艂kiem powa偶na bran偶a. Dawniej dobry pilot drona wy艣cigowego musia艂 umie膰 budowa膰 szybkie drony. Teraz do dyspozycji jest coraz wi臋cej gotowych rozwi膮za艅. Jedno z nich to UVify Draco, szybki quadcopter przeznaczony do powa偶nych wy艣cig贸w, w kt贸rych piloci maj膮 widok bezpo艣rednio z pok艂adu drona (ang. first person view, FPV). Drony te rozwijaj膮 pr臋dko艣膰 do 45 m/s, maj膮 kad艂ub z w艂贸kna w臋glowego, modu艂y, kt贸re mo偶na 艂atwo wymienia膰, oraz cyfrowy system transmisji obrazu wideo HD z pok艂adu drona na 偶ywo bez op贸藕nie艅. Warto zwr贸ci膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na cyfrowy system transmisji obrazu z pok艂adu drona, poniewa偶 wi臋kszo艣膰 system贸w u偶ywanych przez hobbyst贸w i pilot贸w dron贸w wy艣cigowych to rozwi膮zania analogowe. Systemy cyfrowe istnia艂y ju偶 wcze艣niej, ale by艂y znacznie dro偶sze i charakteryzowa艂y si臋 pewnym op贸藕nieniem transmisji obrazu. A teraz co艣 nieco innego: Papierowy dron PowerUp FPV z obs艂ug膮 rzeczywisto艣ci wirtualnej. Prace nad tym dronem zosta艂y zapocz膮tkowane dzi臋ki funduszom pozyskanym w serwisie Kickstarter. To wy艣cigowy dron sta艂op艂at wykonany z papieru.
Obraz z pok艂adu drona jest przesy艂any strumieniowo na smartfona, kt贸ry 鈥 po umieszczeniu w goglach Google Cardboard 鈥 zapewnia 艣rodowisko rzeczywisto艣ci wirtualnej. Sterowanie dronem odbywa si臋 przez ruchy g艂ow膮 (z za艂o偶onymi goglami). Dron PowerUp to sta艂op艂at, wi臋c jest mniej odporny na podmuchy wiatru ni偶 typowy wy艣cigowy quadcopter. Ten zawodnik raczej nie jest faworytem w powa偶nych wy艣cigach dron贸w, ale wra偶enia z pilotowania papierowego drona z jego kokpitu s膮 z pewno艣ci膮 wyj膮tkowe. 殴r贸d艂o: 漏 Intel
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2