reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 20 lutego 2017

Nadchodzi dobry czas dla producentów autobusów elektrycznych

Polski Fundusz Rozwoju, Ministerstwo Rozwoju, Ministerstwo Energii, NCBiR, NFO艢iGW oraz samorz膮dowcy podpisali porozumienie w celu rozwoju elektromobilno艣ci w Polsce. Sygnatariusze porozumienia ju偶 teraz deklaruj膮, 偶e chc膮 kupi膰 780 autobus贸w elektrycznych do 2020 roku.
Podpisane w Ministerstwie Rozwoju porozumienie pomi臋dzy stron膮 rz膮dow膮, a samorz膮dami 41 polskich miast i gmin, poza kwesti膮 zwi臋kszania liczby elektrycznych autobus贸w na polskich drogach, obejmuje tak偶e inne obszary wsp贸艂pracy dotycz膮cej rozwoju elektromobilno艣ci w Polsce. Prowadzone wsp贸lnie prace b臋d膮 dotyczy膰 zaplanowania i zbudowania infrastruktury do 艂adowania autobus贸w i samochod贸w elektrycznych, skoordynowanego udzia艂u w pracach badawczo鈥搑ozwojowych, czy przygotowania ksi臋gi dobrych praktyk, maj膮cej zastosowanie przy wprowadzaniu w polskich samorz膮dach elektrycznego transportu miejskiego i samochodowego. Na koniec 2016 roku autobusy elektryczne stanowi艂y zaledwie 0,3 proc. wszystkich autobus贸w obs艂uguj膮cych komunikacj臋 zbiorow膮 w polskich samorz膮dach. W sumie 31 E-bus贸w je藕dzi obecnie po ulicach 5 polskich miast: Warszawy, Krakowa, Inowroc艂awia, Jaworzna oraz Lublina.
- W ramach Programu E-bus, przy wsp贸艂pracy z ministerstwami oraz agencjami rz膮dowymi powstaje ekosystem, kt贸ry przyczyni si臋 do stworzenia polskiego rynku autobus贸w elektrycznych o warto艣ci ok. 2,5 mld z艂 rocznie, dostarczaj膮cego ok. 5 tys. nowych miejsc pracy. Celem jest wyprodukowanie autobusu elektrycznego sk艂adaj膮cego si臋 w g艂贸wnej mierze z polskich komponent贸w, dost臋pnego cenowo, efektywnego w eksploatacji, dojrza艂ego technologicznie i konkurencyjnego rynkowo. Aspiracj膮 programu jest sprzeda偶 autobus贸w elektrycznych na poziomie ok. tysi膮ca sztuk rocznie, stworzenie rozpoznawalnej globalnie marki oraz zbudowanie mocnej pozycji eksportowej do 2025 roku 鈥 czytamy w komunikacie.
Program zak艂ada wprowadzanie na polskie drogi 1000 autobus贸w elektrycznych do 2021 r. Sygnatariusze porozumienia ju偶 teraz zadeklarowali w swoich zg艂oszeniach ch臋膰 zakupu 艂膮cznie 780 autobus贸w elektrycznych do 2020 roku. Odpowiada to 16 proc. ich 艂膮cznego taboru autobusowego, kt贸ry wynosi 5 tys. sztuk. To zarazem 7 proc. w odniesieniu do liczby wszystkich autobus贸w miejskich w Polsce (ok. 11,5 tys. sztuk). Miasta zadeklarowa艂y tak偶e ch臋膰 rozwoju elektrycznych taks贸wek (Rzesz贸w), car-sharingu (Wroc艂aw, Krak贸w, 艢widnik-motocykle elektryczne) oraz elektrycznych samochod贸w. Strategiczny program rz膮dowy pod nazw膮 Elektromobilno艣膰, nadzorowany przez Ministerstwo Energii wsp贸lnie z Ministerstwem Rozwoju, obejmuje dwa programy flagowe: E-bus (autobus elektryczny) oraz samoch贸d elektryczny. Polski Fundusz Rozwoju odgrywa w nim istotn膮 rol臋 kieruj膮c realizacj膮 prac dotycz膮cych Programu E-bus oraz wspieraj膮c ca艂y Program Elektromobilno艣膰 r贸偶nymi instrumentami finansowymi. W ramach dotychczasowych dzia艂a艅 w lutym Polska Agencja Rozwoju Przedsi臋biorczo艣ci (Grupa PFR) og艂osi艂a uruchomienie pierwszego programu dedykowanego sektorowi elektromobilno艣ci skierowanego do MSP, pod nazw膮 鈥濨adania na Rynek鈥 (dotacje do wdro偶enia prac badawczo-rozwojowych), a w nast臋pnym kroku planuje uruchomienie akceleratora dedykowanego tej bran偶y. Rozw贸j elektromobilno艣ci wprowadza nowe obszary wymagaj膮ce nak艂ad贸w oraz kompetencji, takie jak infrastruktura 艂adowania i baterie. Stwarza to przestrze艅 dla nowych modeli biznesowych, np. dostarczanie i operowanie infrastruktur膮 艂adowania dla samorz膮d贸w czy us艂ugi 艂adowania. PFR b臋dzie wspiera艂 przedsi臋wzi臋cia przy艣pieszaj膮ce realizacj臋 programu Elektromobilno艣膰 i jest zainteresowany rol膮 inwestora finansowego w zwi膮zanych z nim przedsi臋wzi臋ciach infrastrukturalnych nadaj膮cych dynamik臋 rynkowi. - PFR dzia艂a w bran偶ach innowacyjnych. Dlatego jeste艣my gotowi aktywnie uczestniczy膰 we wspieraniu rozwoju elektromobilno艣ci w Polsce. Zar贸wno poprzez instrumenty finansowania infrastruktury miejskiej dla samorz膮d贸w, pragn膮cych wprowadza膰 niskoemisyjny tabor na potrzeby transportu zbiorowego, jak i poprzez dostarczanie finansowania dla innowacyjnych firm z bran偶y elektromobilnej 鈥 powiedzia艂 Pawe艂 Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju. 殴r贸d艂o: Polski Fundusz Rozwoju
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 22 2019 14:26 V12.2.6-1