reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 10 lutego 2017

Sky Tronic stawia na wyspecjalizowane drony dla s艂u偶b

Wroc艂awska sp贸艂ka rozwija dzia艂alno艣膰 w obszarze pojazd贸w bezza艂ogowych dla ratownictwa i innych s艂u偶b bezpiecze艅stwa. SkyTronic pracuje te偶 nad prototypowym dronem do inspekcji obiekt贸w in偶ynieryjnych.
鈥 Rynek dron贸w jest bardzo du偶y. Wed艂ug szacunk贸w agencji ratingowych w zesz艂ym roku by艂 wart ponad 200 mln z艂, a prognozy zak艂adaj膮 30-proc. wzrost, zar贸wno w tym roku, jak i w kolejnych latach 鈥 m贸wi agencji Newseria Biznes Bogus艂aw Szlachetko, prezes zarz膮du Sky Tronic. Z raportu Instytutu Mikromakro wynika, 偶e w 2016 roku polski rynek dron贸w by艂 wart dok艂adnie 201,31 mln z艂, co oznacza prawie 23-proc. przyrost rok do roku. Pod k膮tem dominuj膮cej dzia艂alno艣ci ponad po艂ow臋 rynku (55 proc.) stanowi handel, jednak zauwa偶alny jest wzrost w us艂ugach, kt贸re odpowiadaj膮 obecnie za 33 proc. rynku (w 2015 roku by艂o to 17 proc.).
Rynek dron贸w w Polsce wyceniany jest na ponad 200 mln z艂. Zdecydowana wi臋kszo艣膰 skupionych na nim firm i instytucji 艣wiadczy us艂ugi zwi膮zane z fotografi膮 i produkcj膮 nagra艅 wideo. Wyspecjalizowane przedsi臋biorstwa w oparciu o w艂asne technologie oferuj膮 zaawansowane systemy, kt贸re mog膮 by膰 wykorzystywane na przyk艂ad do przeprowadzania inspekcji termowizyjnych albo wspiera膰 s艂u偶by ratownicze.
Eksperci Instytutu zwracaj膮 uwag臋 na spadek w krajowej produkcji dron贸w do 12 proc. w ubieg艂ym roku z 21 proc. w 2015 roku. Wynika to g艂贸wnie z braku znacz膮cych zam贸wie艅 ze strony wojska i s艂u偶b mundurowych. 鈥 Zam贸wienia w sektorze wojskowym co prawda s膮 niewielkie, ale zawsze to co艣. MON wyspecyfikowa艂 kwot臋 si臋gaj膮c膮 nawet 5 mld z艂, kt贸r膮 wyda na nowoczesne technologie zwi膮zane z zastosowaniem dron贸w w wojskowo艣ci. To prze艂o偶y si臋 na rynek cywilny, poniewa偶 zastosowania dron贸w w sektorze cywilnym te偶 b臋d膮 si臋 rozwija膰. Liczymy, 偶e uda nam si臋 ugry藕膰 kawa艂ek tego tortu 鈥 m贸wi Bogus艂aw Szlachetko. Sky Tronic to firma technologiczna za艂o偶ona przez pracownik贸w naukowych i absolwent贸w Politechniki Wroc艂awskiej, wroc艂awskiego Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Instytut Transferu Technologii, specjalizuj膮ca si臋 w projektowaniu, produkcji i 艣wiadczeniu us艂ug przy wykorzystaniu dron贸w, przystosowanych do latania w trudnym terenie i niekorzystnych warunkach pogodowych. Bezza艂ogowe maszyny s膮 przeznaczone dla s艂u偶b ratownictwa g贸rskiego, stra偶y granicznej, policji i stra偶y po偶arnej oraz zarz膮dc贸w tras narciarskich czy g贸rskich kolejek linowych. Mog膮 by膰 wykorzystywane m.in. do wspierania akcji ratowniczych, poszukiwania os贸b zaginionych, inspekcji obiekt贸w narciarskich lub monitorowania lawin 艣nie偶nych. 鈥 W pocz膮tkowym okresie chcemy zarabia膰 na us艂ugach. Bezpo艣rednia sprzeda偶 nie zapewni nam tak 艂atwego dost臋pu do sprz臋偶enia zwrotnego z rynku. Je偶eli sami b臋dziemy 艣wiadczyli us艂ugi, to b臋dziemy r贸wnie偶 od razu wiedzie膰, czego brakuje w naszym systemie i co nale偶y poprawi膰. Dopiero taki poprawiony system b臋dzie gotowy do sprzeda偶y jako finalny produkt naszej sp贸艂ki 鈥 m贸wi Bogus艂aw Szlachetko. Sp贸艂ka podpisa艂a list intencyjny z Grup膮 Karkonosk膮 GOPR. Ratownicy maj膮 testowa膰 prototyp bezza艂ogowego 艣mig艂owca ratowniczego w akcjach poszukiwawczych i ratowniczych. 鈥 Dron przeznaczony dla ratownictwa g贸rskiego wymaga du偶o pracy od strony technologicznej. Trzeba wprowadzi膰 r贸偶nego rodzaju usprawnienia, tak aby by艂 w stanie przenie艣膰 du偶o wi臋ksze i ci臋偶sze 艂adunki ni偶 tylko sama kamera. Dlatego koszt b臋dzie znacz膮cy, przewidujemy, 偶e potrzeba oko艂o 15 mln z艂. Jeste艣my jednak w stanie pozyska膰 te pieni膮dze z funduszy europejskich i wyspecjalizowanych 藕r贸de艂 celowych 鈥 m贸wi Bogus艂aw Szlachetko. W oparciu o analiz臋 popytu na bezza艂ogowe 艣mig艂owce przez ratownik贸w i inne s艂u偶by bezpiecze艅stwa Sky Tronic spodziewa si臋, 偶e do 2021 roku osi膮gnie ok. 15 proc. udzia艂u w rynku bezza艂ogowego lotnictwa w Polsce i ok. 0,5 proc. w rynku 艣wiatowym. Docelowa warto艣膰 sprzeda偶y za cztery lata to ok. 30 mln z艂. Pierwsza produkcja bezza艂ogowych 艣mig艂owc贸w ratowniczych (tzw. Rescue Drones FLC) na skal臋 przemys艂ow膮 b臋dzie mo偶liwa po ok. 3 latach realizacji przedsi臋wzi臋cia wsp贸艂finansowanego w ramach program贸w INNOSBZ lub 鈥瀞zybka 艣cie偶ka鈥. Po tym okresie trafi膮 na polski rynek, a po 2021 roku 鈥 do UE, m.in. pa艅stw alpejskich, oraz do Ameryki P贸艂nocnej. Firma pracuje r贸wnie偶 nad prototypowym dronem do inspekcji termowizyjnych i inspekcji wizyjnych obiekt贸w in偶ynieryjnych. ThermoCopter FLC ma by膰 gotowy za ok. 4鈥6 miesi臋cy. Na ten cel musi pozyska膰 kwot臋 2鈥2,5 mln z艂 i obecnie, po negocjacjach z funduszami inwestycyjnymi, ma ju偶 wybranego oferenta. W ci膮gu tego p贸艂rocza zamierza przetestowa膰 prototypowe rozwi膮zanie zwi膮zane z inspekcjami termograficznymi w warunkach rzeczywistych. 鈥 W przeci膮gu nast臋pnego p贸艂rocza b臋dziemy dopracowywali ca艂y system, kt贸ry z tej inspekcji b臋dzie sporz膮dza艂 dokumentacj臋. Przy r贸偶nego rodzaju odbiorach wymagana jest pe艂na dokumentacja i dopiero z艂o偶enie wszystkich tych zdj臋膰 w ca艂o艣膰 i na艂o偶enie tego obrazu na bry艂臋 budynku albo jakiego艣 obiektu in偶ynieryjnego stwarza mo偶liwo艣膰 analizy. Wed艂ug naszych plan贸w zajmie to oko艂o roku 鈥 m贸wi Bogus艂aw Szlachetko. Na polskim rynku dron贸w dzia艂a obecnie oko艂o 400 firm i instytucji, z kt贸rych zdecydowana wi臋kszo艣膰 艣wiadczy obs艂ugi zwi膮zane z fotografi膮, produkcj膮 film贸w i nagra艅 wideo. 殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 22 2019 14:26 V12.2.6-1