reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys┼é elektroniczny | 06 lutego 2017

Intel: autonomiczne samochody ju┼╝ za 4 lata

Chocia┼╝ wed┼éug Intela jazd─Ö autonomicznym samochodem mo┼╝na por├│wna─ç z wys┼éaniem cz┼éowieka na ksi─Ö┼╝yc, to pojazdy pod kontrol─ů komputera mog─ů si─Ö pojawi─ç na drogach ju┼╝ za 4 lata.
BMW chce sta─ç si─Ö si┼é─ů nap─Ödow─ů rewolucji autonomicznych pojazd├│w albo ÔÇö jak twierdzi Klaus Fr├Âhlich, kierownik ds. rozwoju samochodowego giganta ÔÇö rozwi─ůza─ç zagadk─Ö ÔÇ×┼Üwi─Ötego GralaÔÇŁ sektora transportu. Niemiecka firma nie jest jedyn─ů, kt├│ra inwestuje miliardy dolar├│w w t─Ö bran┼╝─Ö. Jednak BMW uwa┼╝a, ┼╝e dzi─Öki wsp├│┼épracy z pionierami technologii, takimi jak Intel i Mobileye, i zgromadzonej wiedzy zostanie jej liderem. Producent samochod├│w rozpocznie testy jeszcze w tym roku, a w 2021 roku planuje wprowadzi─ç na rynek seri─Ö iNext, czyli pojazdy autonomiczne kolejnej generacji. Podczas sesji panelowej na konferencji Digital Life Design 2017 w Monachium kierownicy ze wszystkich trzech firm omawiali wyzwania, kt├│re musz─ů pokona─ç, by wprowadzi─ç autonomiczne samochody na nasze drogi. Obecnie przeci─Ötna osoba generuje w przybli┼╝eniu 1 GB danych dziennie, je┼Ťli uwzgl─Ödni─ç e-maile, posty w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych i korzystanie z Internetu. Do 2020 roku ka┼╝dy samoch├│d autonomiczny b─Ödzie musia┼é przetworzy─ç kolosalne 4000 GB na dob─Ö przy dw├│ch godzinach jazdy dziennie ÔÇö twierdzi Brian Krzanich, dyrektor generalny firmy Intel.- Milion samochod├│w na drogach b─Ödzie generowa─ç tyle danych, co po┼éowa populacji ┼Ťwiata. To naprawd─Ö du┼╝a ilo┼Ť─ç danych, do kt├│rej przetworzenia niezb─Ödna jest ogromna moc obliczeniowa ÔÇö powiedzia┼é. Oczywi┼Ťcie to tylko pocz─ůtek zalewu danych. Ilo┼Ť─ç danych generowanych przez floty samochod├│w autonomicznych poruszaj─ůcych si─Ö po drogach przez ca┼éy dzie┼ä, odbieraj─ůcych i podrzucaj─ůcych ludzi oraz zapewniaj─ůcych im rozrywk─Ö na trasie, na przyk┼éad w formie transmisji strumieniowych pozwalaj─ůcych na spersonalizowanie podr├│┼╝y, b─Ödzie stale ros┼éa. Dane trzeba b─Ödzie zebra─ç, przetworzy─ç i zmagazynowa─ç w czasie rzeczywistym. Dlatego niezb─Ödna jest implementacja szybkiej, cechuj─ůcej si─Ö ma┼éymi op├│┼║nieniami sieci 5G oraz zaawansowanej, kompleksowej infrastruktury. Bezpiecze┼ästwo podstaw─ů sukcesu G┼é├│wn─ů zalet─ů autonomicznych pojazd├│w b─Ödzie zwi─Ökszenie bezpiecze┼ästwa na drogach. W odr├│┼╝nieniu od ludzi systemy sztucznej inteligencji nie b─Öd─ů ignorowa─ç ogranicze┼ä pr─Ödko┼Ťci, ich uwagi nie rozprosz─ů telefony kom├│rkowe ani nie zasn─ů za kierownic─ů. Jednak od razu pojawia si─Ö inny problem ÔÇö spo┼éecze┼ästwo automatycznie przyjmie, ┼╝e maszyny nie pope┼éniaj─ů b┼é─Öd├│w. Obecnie w USA na drogach ginie 35 000 os├│b rocznie. Profesor Amnon Shashua, wsp├│┼éza┼éo┼╝yciel, dyrektor techniczny i prezes Mobileye, sugeruje, ┼╝e nawet je┼Ťli producenci samochod├│w og┼éosz─ů, ┼╝e wprowadzenie pojazd├│w autonomicznych na rynek spowoduje zmniejszenie tej liczby do 10 000 ofiar rocznie, nie zdob─Öd─ů poparcia opinii publicznej. - Wydaje si─Ö, ┼╝e to doskona┼éy wynik, jednak spo┼éecze┼ästwo nie zaakceptuje komputer├│w zabijaj─ůcych ludzi. Nie wiem, jaka liczba by┼éaby do zaakceptowania ÔÇö mo┼╝e 100? 50? 10? Musi by─ç niezwykle ma┼éa, by spo┼éecze┼ästwo mog┼éo j─ů zaakceptowa─ç. To jest najwi─Öksze wyzwanie. Nie chodzi tylko o to, by komputery osi─ůgn─Ö┼éy poziom wydajno┼Ťci cz┼éowieka. Musz─ů dzia┼éa─ç jak nadludzie ÔÇö m├│wi Shashua. Standaryzacja warunkiem wdro┼╝enia Bran┼╝a pojazd├│w autonomicznych b─Ödzie istotnie r├│┼╝ni─ç si─Ö od innych sektor├│w technologii w zakresie standaryzacji. W takich obszarach jak rynek smartfon├│w dostawcy mog─ů na przyk┼éad tworzy─ç zamkni─Öte ekosystemy albo stosowa─ç r├│┼╝ne rozwi─ůzania do ┼éadowania. Takie podej┼Ťcie nie sprawdzi si─Ö w przypadku samochod├│w autonomicznych. Pojazdy b─Öd─ů musia┼éy ze sob─ů wsp├│┼épracowa─ç i zapewnia─ç minimalny poziom bezpiecze┼ästwa niezale┼╝nie od producenta. Niezb─Ödne b─Ödzie wprowadzenie przepis├│w zwi─ůzanych z mapowaniem, mo┼╝liwo┼Ťciami manewrowania, reakcj─ů na zderzenie, bezpiecze┼ästwem danych i nie tylko. - Wszystkie komercyjne samoloty wygl─ůdaj─ů podobnie, poniewa┼╝ podlegaj─ů ┼Ťcis┼éym regulacjom Federalnego Urz─Ödu Lotnictwa (Federal Aviation Administration, FAA). To samo stanie si─Ö z bran┼╝─ů pojazd├│w autonomicznych, kt├│re tak┼╝e b─Öd─ů musia┼éy spe┼énia─ç wymogi dotycz─ůce bezpiecze┼ästwa ÔÇö dodaje profesor Shashua. - Trzeba pr├│bowa─ç dotrze─ç do mety w czo┼é├│wce, ale r├│wnie wa┼╝ne jest, by po drodze zdoby─ç partner├│w. Pr├│ba samodzielnego opracowania tej technologii, nawet je┼Ťli si─Ö powiedzie, mo┼╝e okaza─ç si─Ö fiaskiem, je┼Ťli rozwi─ůzanie b─Ödzie r├│┼╝ni─ç si─Ö od wi─Ökszo┼Ťci innych rozwi─ůza┼ä na rynku, kt├│re stan─ů si─Ö standardem. Dlatego wsp├│┼épraca z innymi firmami jest w tym przypadku kluczowa. Nie chodzi tylko o wymian─Ö zasob├│w, podzia┼é koszt├│w czy udost─Öpnianie danych ÔÇö co r├│wnie┼╝ jest bardzo, bardzo wa┼╝ne. To nie jest gra dla jednego gracza. Jazd─Ö autonomicznym samochodem mo┼╝na por├│wna─ç z wys┼éaniem cz┼éowieka na ksi─Ö┼╝yc. To zadanie zosta┼éo zrealizowane przez ca┼éy kraj, a nie przez jedn─ů firm─Ö. Kiedy wi─Öc mo┼╝emy spodziewa─ç si─Ö autonomicznych samochod├│w na naszych drogach? Brian Krzanich twierdzi, ┼╝e zasady wprowadzenia na rynek autonomicznych pojazd├│w b─Öd─ů podobne do tych, kt├│re obowi─ůzuj─ů przy ka┼╝dym innym projekcie in┼╝ynieryjnym na du┼╝─ů skal─Ö, takim jak wdro┼╝enie internetu czy rozwi─ůza┼ä chmurowych. Wszystkie podstawowe elementy technologii ju┼╝ istniej─ů. Trzeba je tylko po┼é─ůczy─ç i wyregulowa─ç, by samochody bez kierowc├│w sta┼éy si─Ö rzeczywisto┼Ťci─ů. - Nasze trzy firmy ÔÇö Mobileye, Intel i BMW ÔÇö s─ů wystarczaj─ůco zaanga┼╝owane w ten proces, by zdawa─ç sobie spraw─Ö z problem├│w i rozwi─ůza┼ä, kt├│re trzeba dostarczy─ç. To tylko kwestia wykonania i czasu. Przed nami d┼éuga droga, bo musimy mie─ç pewno┼Ť─ç, ┼╝e nasze pojazdy s─ů naprawd─Ö bezpieczne, rozumiemy wszystkie uwarunkowania i mamy pe┼ény obraz sytuacji. Jednak z punktu widzenia in┼╝ynierii wiemy, co nale┼╝y zrobi─ç. Jestem przekonany, ┼╝e za cztery lata takie samochody b─Öd─ů je┼║dzi─ç po drogach ÔÇö podsumowa┼é. ┼╣r├│d┼éo: ┬ę Intel
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1