reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Pixabay Przemys艂 elektroniczny | 26 stycznia 2017

Polski sektor kosmiczny stanowi 1% europejskiego rynku

Inwestycje w polskim sektorze kosmicznym si臋gaj膮 30 mln euro. Dalszy rozw贸j rynku na tym etapie zale偶y w du偶ej mierze od decyzji inwestycyjnych rz膮du 鈥 ocenia Aleksandra Buka艂a, dyrektor generalny firmy Sener.
鈥 Polski sektor kosmiczny rozwija si臋 bardzo dynamicznie. Chcieliby艣my, 偶eby ta dynamika wzrostu zosta艂a utrzymana i 偶eby艣my za 10 lat pe艂nili istotniejsz膮 rol臋 na rynku globalnym czy europejskim. Obecnie wszystko jeszcze zale偶y od inwestycji rz膮dowej w sektor 鈥 wskazuje w rozmowie z agencj膮 Newseria Biznes Aleksandra Buka艂a, dyrektor generalny Sener, firmy z bran偶y kosmicznej. 鈥 Dzi艣 inwestycje Polski w sektor kosmiczny wynosz膮 nieco ponad 30 mln euro rocznie.

Polski sektor kosmiczny zacz膮艂 si臋 rozwija膰 po przyst膮pieniu Polski do Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w 2012 roku. Pocz膮tkowo nasza sk艂adka wynosi艂a 21 mln euro, obecnie to 30 mln euro rocznie. Sk艂adka wp艂acana na tzw. programy opcjonalne na lata 2017鈥2020 wzros艂a za艣 o 9 mln 鈥 z 36 do 45 mln euro.

鈥 To jednak tylko inwestycja w technologie stricte kosmiczne, g艂贸wnie zwi膮zane z dost臋pem do przestrzeni kosmicznej. Natomiast najwi臋kszy udzia艂 w globalnym rynku kosmicznym ma rynek us艂ug oferowanych na bazie system贸w satelitarnych 鈥 zaznacza Buka艂a. 鈥 T臋 wielko艣膰 w Polsce trudno oszacowa膰, bo jest na to zbyt wcze艣nie. Bran偶a przemys艂owa ma dopiero cztery lata. W innych krajach szacuje si臋, 偶e rynek us艂ugi jest cztero-, pi臋ciokrotnie wi臋kszy ni偶 twarde inwestycje w sektorze.

Od momentu do艂膮czenia do ESA polscy przedsi臋biorcy otrzymali finansowanie w wysoko艣ci prawie 42 mln euro, dzi臋ki czemu polski sektor kosmiczny dosta艂 impuls do dynamicznego rozwoju. Raport 鈥濭wiezdny biznes” firmy Grant Thornton wskazuje, 偶e w Polsce warto艣膰 rynku kosmicznego tylko w 2014 roku, w zale偶no艣ci od podej艣cia, wynios艂a mi臋dzy 7 a 12,5 mld z艂. W 2015 roku mog艂o to by膰 blisko 14 mld z艂. 鈥 Ca艂kowity roczny bud偶et Europejskiej Agencji Kosmicznej to ok. 5 mld euro, st膮d nasze 30 mln euro stanowi nieca艂y 1 proc. Dla por贸wnania wielko艣膰 inwestycji NASA to prawie 20 mld dol. rocznie, jeste艣my wi臋c jeszcze niewielkim rynkiem. Dopiero stopniowe zwi臋kszanie inwestycji poprzez rz膮d pozwoli polskim firmom bardziej spektakularnie zaistnie膰 w tej bran偶y 鈥 t艂umaczy dyrektor generalny firmy Sener.
Jak wskazuje resort rozwoju, jeszcze w 2012 roku na specjalnym portalu internetowym ESA by艂o zarejestrowanych nieco mniej ni偶 50 polskich podmiot贸w zainteresowanych udzia艂em w przetargach. Obecnie jest ich ju偶 ponad 300.

Polska przeznacza na sektor kosmiczny zaledwie 0,01 proc. PKB. Kraje rozwini臋te znacznie wi臋cej, m.in. Rosja 0,25 proc. PKB, podobnie Stany Zjednoczone. W Europie Zachodniej rynek ten rozwija si臋 znacznie d艂u偶ej ni偶 w Polsce Dlatego jak wskazuje Aleksandra Buka艂a, Polska powinna znale藕膰 niezagospodarowan膮 nisz臋. 鈥 To klasyczna strategia w sektorach, kt贸re dopiero powstaj膮. Mamy nadziej臋, 偶e uda nam si臋 przekona膰 rz膮d i podatnik贸w, 偶e inwestycja w ten sektor si臋 op艂aca i b臋dzie ona stabilnie ros艂a. W贸wczas w przysz艂o艣ci, mamy nadziej臋, w Polsce powstanie kilka firm, kt贸re b臋d膮 w stanie wzi膮膰 odpowiedzialno艣膰 za zaprojektowanie ca艂ych system贸w satelitarnych 鈥 prognozuje Aleksandra Buka艂a.

Rz膮dowa Polska Strategia Kosmiczna zak艂ada, 偶e polskie firmy powinny si臋 szczeg贸lnie zainteresowa膰 ma艂ymi satelitami i nanosatelitami. Ich koszt jest ni偶szy od du偶ych (ok. 30鈥50 mln dol., przy 150 mln dol. du偶ego satelity). Na rynku ma艂ych i mikrosatelit贸w o warto艣ci 90 mld dol. konkuruje 110 podmiot贸w. Rynek nanosatelit贸w (do 10 kg) jest rozdrobniony, za blisko po艂ow臋 satelit贸w umieszczanych na orbicie odpowiada 10 najwi臋kszych graczy.

Jak podkre艣la, krajowy sektor ma dobre perspektywy tak偶e pod wzgl臋dem kadrowym. Nie brakuje wysoko wykwalifikowanych in偶ynier贸w, dodatkowo Polacy dobrze znaj膮 j臋zyki obce, s膮 pomys艂owi i kreatywni. Aby jednak m贸c rywalizowa膰 na 艣wiatowym rynku, potrzebni s膮 do艣wiadczeni pracownicy, kt贸rzy mogliby wzi膮膰 odpowiedzialno艣膰 za konkretny projekt. 鈥 Brakuje nam profili specjalistycznych. W bran偶y kosmicznej s膮 pewne 艣ci艣le okre艣lone sposoby realizacji projekt贸w, gdzie potrzebne s膮 profile wspomagaj膮ce, np. zarz膮dzanie jako艣ci膮. To osoby, kt贸re s膮 w stanie zarz膮dza膰 艂a艅cuchem poddostawc贸w. W przypadku prostego systemu satelitarnego oznacza to zarz膮dzanie kilkuset dostawcami, a w wi臋kszych systemach kilkoma tysi膮cami dostawc贸w. To wymaga naprawd臋 unikalnych kompetencji 鈥 przekonuje Aleksandra Buka艂a.

殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 00:58 V11.10.7-1