reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© alexander podshivalov dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 25 stycznia 2017

Największy teleskop świata z polskim akcentem

Inżynierowie z SENER Polska odpowiadają za zaprojektowanie i budowę istotnych komponentów dla dwóch zwierciadeł największego teleskopu optycznego świata, określanego jako „największe ludzkie oko na Wszechświat”.
Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski (E-ELT) będzie największym na świecie naziemnym teleskopem optycznym i umożliwi także obserwacje w bliskiej podczerwieni. Urządzenie budowane jest przez Europejskie Obserwatorium Południowe, którego Polska jest członkiem od 2015 roku. Gigantyczny teleskop będzie zajmował powierzchnię połowy stadionu piłkarskiego i zostanie wyposażony w pięć zwierciadeł, w tym główne o średnicy aż 39 metrów. Umożliwi to dokładniejsze obserwacje Wszechświata, w tym badania ciemnej materii, zaglądanie w przeszłość galaktyk czy też poszukiwania planet wielkości Ziemi, na których może istnieć życie. Na lokalizację teleskopu wybrano górę Cerro Armazones na wysokości 3060 m n.p.m., znajdującą się̨ w centralnej części pustyni Atakama w Chile, czyli w jednym z najsuchszych obszarów na świecie.

- Jesteśmy dumni, że Polacy zostali zaangażowani w budowę tak ważnego dla ludzkości urządzenia, tym bardziej, że jest to największe i najbardziej odpowiedzialne zadanie, jakie do tej pory realizowały polskie podmioty – mówi dr Aleksandra Bukała, dyrektor generalna SENER Polska. - O udziale w tym projekcie zadecydowało nasze dotychczasowe doświadczenie w projektowaniu i produkcji precyzyjnych komponentów m.in. dla sond kosmicznych czy lądowników marsjańskich. Przy realizacji zadań będziemy współpracować z polskimi partnerami – dodaje dr Bukała.

Inżynierowie z SENER Polska będą odpowiadać za projekt, produkcję a także montaż i test oprzyrządowania do dwóch modułów zwierciadeł teleskopu ELT. Nad Wisłą powstaną m.in. urządzenia służące do montażu zwierciadła z mechanizmem pozycjonującym na strukturze teleskopu, komponenty wykorzystywane do transportu zwierciadeł pomiędzy Europą a Ameryką Południową oraz specjalne ochrony zwierciadeł przed uszkodzeniem. Projekt realizowany jest pod nadzorem hiszpańskiego oddziału firmy SENER, który jest sygnatariuszem kontraktu. Łącznie prace potrwają 6 lat, z czego w Polsce maksymalnie 4 lata.

Źródło: Sener

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
October 15 2018 23:56 V11.6.0-1