reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Technologie | 23 listopada 2016

Nowy wymiar mobilno艣ci wg Boscha

鈥濻amoch贸d w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkr贸tce do historii鈥- m贸wi Volkmar Denner, prezes zarz膮du Bosch.
Jak b臋dzie wygl膮da艂a podr贸偶 s艂u偶bowa w erze mobilno艣ci i powszechnego dost臋pu do sieci? Odpowied藕 przedstawi艂 prezes firmy Bosch Volkmar Denner na kongresie Automobilwoche Congress w Berlinie. Oto ona: - Podr贸偶 s艂u偶bowa do Londynu w nieodleg艂ej przysz艂o艣ci: kierowca ju偶 widzi zjazd na lotnisko, kiedy listonosz dzwoni do drzwi jego domu. Nie stanowi to 偶adnego problemu pod warunkiem, 偶e inteligentny samoch贸d jest po艂膮czony za pomoc膮 sieci z inteligentnym domem. Wystarczy kr贸tka wideo rozmowa z listonoszem, aby kierowca z panelu ekranu dotykowego otworzy艂 drzwi frontowe. Nast臋pny przystanek: gara偶 na lotnisku. Pojazd automatycznie przejmuje zadanie znalezienia wolnego miejsca, podczas gdy kierowca udaje si臋 do strefy bezpiecze艅stwa na lotnisku. Po wyl膮dowaniu w Londynie podr贸偶ny otrzymuje na sw贸j smartfon informacj臋 o korkach na wszystkich drogach dojazdowych, a system sugeruje alternatywny 艣rodek transportu w postaci poci膮gu do Regents Park. Nast臋pnie podr贸偶ny przesiada si臋 do samochodu elektrycznego, kt贸ry zosta艂 zarezerwowany ju偶 wcze艣niej. Denner podkre艣li艂, 偶e przysz艂o艣膰 bran偶y motoryzacyjnej b臋dzie kszta艂towana przez rozw贸j us艂ug zwi膮zanych z zapewnieniem mobilno艣ci. Oczekuje si臋, 偶e tylko w latach 2017-2020 艣wiatowy rynek us艂ug mobilnych rozwijanych w oparciu o dost臋p do sieci b臋dzie r贸s艂 o prawie 25% rocznie. Ju偶 za kilka lat, w ramach Internetu rzeczy (IoT) samochody b臋d膮 komunikowa艂y si臋 z innymi pod艂膮czonymi do sieci 艣rodkami transportu, a nawet z inteligentnymi domami. - Samoch贸d w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkr贸tce do historii 鈥 stwierdzi艂 Denner. - Dzi艣 korzysta si臋 z internetu, aby zarezerwowa膰 pok贸j w hotelu; w przysz艂o艣ci internet b臋dzie wykorzystywany do zwi臋kszenia mobilno艣ci 鈥 doda艂 Denner. Aby to by艂o mo偶liwe samochody prywatne stan膮 si臋 cz臋艣ci膮 zintegrowanego rozwi膮zania, kt贸re obejmie transport publiczny i ca艂膮 infrastruktur臋 miejsk膮. Ludzie dzisiaj wci膮偶 my艣l膮 o mobilno艣ci w kategoriach posiadania w艂asnych pojazd贸w. Jednak w ci膮gu kilku nast臋pnych lat zmieni si臋 to za spraw膮 3 etap贸w rozwoju. Etap pierwszy: samochody pod艂膮czone do sieci Ju偶 dzi艣 praktycznie wszystkie nowe samochody sprzedawane w Niemczech mog膮 艂膮czy膰 si臋 z sieci膮. Dane o ruchu dost臋pne w czasie rzeczywistym, obs艂uga po艂膮cze艅 awaryjnych eCall i pobieranie muzyki wymagaj膮 dost臋pu do internetu. Kierowcy mog膮 u偶ywa膰 zar贸wno danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym jak i pobiera膰 tre艣ci rozrywkowe poprzez zainstalowane systemy infotainment. Jednak dzi臋ki dost臋powi do internetu samoch贸d przysz艂o艣ci b臋dzie w stanie zrobi膰 o wiele wi臋cej 鈥 zostanie osobistym asystentem kierowcy. Wraz ze wzrostem stopnia automatyzacji, kierowca mo偶e sta膰 si臋 pasa偶erem, kiedy sam zechce. - Samoch贸d, obok domu i biura, b臋dzie dla cz艂owieka trzecim 艣rodowiskiem 偶ycia 鈥 wyja艣ni艂 Denner. Etap drugi: us艂ugi mobilne z dost臋pem do sieci poza samochodem 艁膮czno艣膰 internetowa wykracza daleko poza mask臋 silnika: zyskuje na popularno艣ci r贸wnie偶 w transporcie publicznym i przy okazji u偶ytkowania samochodu przez kilka os贸b (tzw.car-sharing). Bosch ju偶 teraz testuje rozwi膮zania przysz艂o艣ci w ramach projektu Stuttgart Services. Firma dostarcza oprogramowanie, kt贸re 艂膮czy z sieci膮 r贸偶ne 艣rodki transportu. Dzi臋ki temu oprogramowaniu wystarczy jedna karta chipowa, aby korzysta膰 z r贸偶nych 艣rodk贸w transportu w mie艣cie. Mechanizm dzia艂ania jest podobny jak w przypadku karty wej艣ciowej na basen lub do biblioteki. Bosch tworzy te偶 w ramach projektu moveBW asystenta mobilno艣ci, kt贸ry sprawi w przysz艂o艣ci, 偶e kierowcy w aglomeracji Stuttgartu b臋d膮 mogli zaplanowa膰 tras臋 z wykorzystaniem r贸偶nych 艣rodk贸w transportu, 艂膮cznie z przesiadaniem si臋 na rowery, do poci膮g贸w i autobus贸w. Etap trzeci: internet rzeczy, czyli po艂膮czenie sieciowe pomi臋dzy samochodami, domami i miastami Dla prezesa Dennera 艂膮czno艣膰 z sieci膮 stanowi jednak co艣 wi臋cej ni偶 przemieszczanie si臋 z punktu A do punktu B. - Nie m贸wimy tylko o definiowaniu mobilno艣ci na nowo, ale o 艂膮czeniu ze sob膮 r贸偶nych obszar贸w 偶ycia cz艂owieka 鈥 powiedzia艂 Denner. Gdyby samoch贸d po艂膮czy膰 za po艣rednictwem chmury z inteligentnym domem, a nawet inteligentnym miastem, to wed艂ug Dennera powsta艂yby dodatkowe korzy艣ci dla wszystkich. - Nie oferujemy ludziom jedynie najlepszego spos贸b dotarcia do miejsca przeznaczenia, ale dzi臋ki 艂膮czno艣ci z sieci膮 jeste艣my w stanie podarowa膰 im czas 鈥 powiedzia艂 w swoim wyst膮pieniu Denner. 殴r贸d艂o: 漏 Bosch
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1