reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemys艂 elektroniczny | 05 sierpnia 2016

Polskie start-upy mog膮 by膰 bardziej innowacyjne

Tylko co czwarty start-up wsp贸艂pracuje z naukowcami, a w co sz贸stym za艂o偶ycielem jest osoba zaanga偶owana w prac臋 naukow膮 鈥 wynika z opracowania 鈥濸olskie start-upy. Raport 2015鈥.
鈥 Jest jeden problem, z kt贸rym ci膮gle walcz膮 polskie start-upy 鈥 to brak innowacyjno艣ci. Z innowacyjno艣ci膮 jest jak z Yeti 鈥 wszyscy o niej m贸wi膮, a nikt jej nie widzia艂 tak naprawd臋. Niekt贸rym wydaje si臋, 偶e innowacyjno艣膰 mo偶na zadekretowa膰, 偶e przez samo m贸wienie o niej stanie si臋 ona faktem. Ona staje si臋 faktem wtedy, kiedy jest bardzo 艣cis艂a, interdyscyplinarna wsp贸艂praca pomi臋dzy nauk膮 i biznesem, a tej ci膮gle jeszcze brakuje 鈥 m贸wi agencji Newseria Biznes dr Piotr Bucki, wyk艂adowca, trener, specjalista od komunikacji w Wy偶szej Szkole Bankowej w Gda艅sku.
Eksperci przekonuj膮, 偶e wsp贸艂praca nauki i biznesu jest warunkiem zwi臋kszania innowacyjno艣ci. Nieca艂a polowa start-up贸w twierdzi, 偶e ich rozwi膮zanie to nowo艣膰 w skali 艣wiatowej.
Spo艣r贸d badanych start-up贸w w publikacji 鈥濸olskie start-upy. Raport 2015鈥 co czwarty przyznaje, 偶e jego produkt to imitacja. Autorzy podkre艣laj膮 jednak, 偶e start-upy naukowc贸w s膮 skuteczniejsze w zdobywaniu finansowania zewn臋trznego, zw艂aszcza funduszy venture capital i 艣rodk贸w UE, cz臋艣ciej korzystaj膮 te偶 z inkubator贸w, park贸w technologicznych i akcelerator贸w. 鈥 Wsp贸艂pracowa艂em z wieloma wybitnymi m艂odymi naukowcam z wielu o艣rodk贸w przy programie Alfa AC. Ten program pokaza艂 mi, jak wielki potencja艂 tkwi w艣r贸d naukowc贸w. Problem w tym, 偶e naukowcy nieco boj膮 si臋 komercjalizacji, a z kolei firmy boj膮 si臋 czasami wej艣cia w 艣wiat nauki. Tymczasem taka wsp贸艂praca sprawi艂aby, 偶e innowacyjno艣膰 by zaistnia艂a 鈥 m贸wi dr Bucki. Autorzy raportu dodaj膮, 偶e g艂贸wnym 藕r贸d艂em innowacji w startupach jest analiza zachowa艅 klient贸w. Zdaniem Buckiego innowacje trudno znale藕膰 w projektach konsumenckich, bo wi臋kszo艣膰 potrzeb indywidualnych jest ju偶 spe艂niona. W takiej sytuacji startupy przegrywaj膮, bo nie ma, jak twierdzi Piotr Bucki, na nie zapotrzebowania. 鈥 Ale jest bardzo du偶o dobrych polskich startup贸w, kt贸re pracuj膮 w relacji business-to-business i oferuj膮 stricte wyspecjalizowane rozwi膮zania IT, albo z obszaru internet of things, albo z obszaru analityki czy sztucznej inteligencji. I to jest polska czo艂贸wka, na kt贸r膮 warto zwraca膰 uwag臋. Oni s膮 czasem mniej medialni, mniej si臋 o nich pisze, ale robi膮 dobr膮 robot臋 鈥 m贸wi Piotr Bucki. Startupy, kt贸re deklaruj膮, ze ich roczne przychody rosn膮 o po艂ow臋, s膮 skoncentrowane na obs艂udze firm 艣rednich oraz du偶ych korporacji. 鈥 Patrz膮c na ca艂o艣膰 krajowego rynku startup贸w mo偶na powiedzie膰, 偶e z jednej strony jest bardzo dobrze, ale z drugiej 鈥 trudno 鈥 zauwa偶a Bucki. 鈥 Mamy bardzo du偶膮 rzesz臋 ludzi zainteresowanych inwestowaniem swojego czasu i kompetencji w start-upy oraz dosy膰 dobrze rozwini臋te o艣rodki, kt贸re wspomagaj膮 takie osoby. Ale funkcjonuje tak偶e du偶o stereotyp贸w i bardzo krzywdz膮cych czasem sformu艂owa艅 na temat start-up贸w. W艣r贸d najpilniejszych potrzeb wymienianych przez przedsi臋biorc贸w jest dost臋p do pieni臋dzy (60 proc. wskaza艅). Po艂owa wskaza艂a na problem z dost臋pem do wykwalifikowanej kadry. 鈥 Rocznie pracuj臋 nad komunikacj膮 ponad 500 projekt贸w start-upowych i w wi臋kszo艣膰 z nich na tym etapie dzia艂alno艣ci ci膮gle jeszcze ma problemy ze zdefiniowaniem modelu biznesowego, polityki cenowej i nie do ko艅ca potrafi sprawdza膰 swoje tezy biznesowe. Bez wzgl臋du na to, czy pracujemy w firmie, czy w start-upie, czy w korporacji, jest jedna z podstawowych kompetencji mi臋kkich, kt贸re mo偶emy da膰 ludziom 鈥 to jest my艣lenie krytyczne i umiej臋tno艣膰 stawiania tez biznesowych i ich weryfikacja 鈥 m贸wi wyk艂adowca Wy偶szej Szkole Bankowej w Gda艅sku. 殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 19 2019 15:52 V12.2.2-1