reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© andreypopov dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 30 maja 2016

Trwaj膮 rozmowy PZL-艢widnik z PGZ ws. utworzenia konsorcjum

Przedstawiciele PZL-艢widnik i firm wchodz膮cych w sk艂ad Polskiej Grupy Zbrojeniowej rozmawiaj膮 o potencjalnych obszarach wsp贸艂pracy. Jednym z nich jest budowa nowego polskiego 艣mig艂owca wielozadaniowego.
Podczas ostatniego spotkania w 艢widniku mi臋dzy nale偶膮c膮 do koncernu Leonardo-Finmeccanica sp贸艂k膮 PZL-艢widnik i Polsk膮 Grup膮 Zbrojeniow膮 (PGZ) okre艣lono strategiczne za艂o偶enia wsp贸艂pracy w zakresie rozwoju i produkcji w Polsce 艣mig艂owca wielozadaniowego na bazie modelu AW149. Przedstawiciele firm dyskutowali o zaanga偶owaniu PGZ w produkcj臋 maszyn oraz udziale w 艂a艅cuchu dostaw.

W z艂o偶onej w przetargu na zakup 艣mig艂owc贸w dla polskiej armii ofercie PZL-艢widnik znalaz艂y si臋 projekty offsetowe o warto艣ci ok. 4 mld EUR. 鈥 Bardzo wa偶n膮 rzecz膮 jest w艂膮czenie PGZ w projekt nowego polskiego 艣mig艂owca wielozadaniowego. Je偶eli Ministerstwo Obrony Narodowej zdecydowa艂oby si臋 kupi膰 nowy 艣mig艂owiec od nas, to b臋dzie go kupowa艂o de facto od polskiego konsorcjum z bardzo powa偶nym udzia艂em PGZ. Ta cz臋艣膰 naszej wsp贸艂pracy zale偶y od MON 鈥 podkre艣la Krystowski.

W ubieg艂ym tygodniu S膮d Okr臋gowy w Warszawie oddali艂 pozew, w kt贸rym 艣widnickie zak艂ady domaga艂y si臋 zamkni臋cia post臋powania przetargowego na 艣mig艂owiec wielozadaniowy dla polskich si艂 zbrojnych bez wybrania oferty. Przedstawiciele PZL-艢widnik argumentowali, 偶e wyb贸r oferty Airbus Helicopters odby艂 si臋 z wielokrotnym naruszeniem procedur podczas post臋powania przetargowego. 鈥 Decyzja MON nie przekre艣la innego obszaru wsp贸艂pracy z PGZ, kt贸ry startuje w艂a艣ciwie od zaraz. Nasi przedstawiciele prowadz膮 konkretne rozmowy o szczeg贸艂ach wsp贸艂pracy z Wojskowymi Zak艂adami Lotniczymi nr 1 w 艁odzi w obszarze produkcji bie偶膮cej. Kolejne wizyty studyjne b臋d膮 mia艂y miejsce w nast臋pnych tygodniach. Zak艂adam, 偶e do wakacji b臋dziemy po konkretnych wizytach studyjnych ze wszystkimi potencjalnymi partnerami z PGZ i b臋dziemy rozmawia膰 o wdra偶aniu nowych projekt贸w 鈥 m贸wi wiceprezes Leonardo Helicopters.


Zdaniem Krzysztofa Krystowskiego efektem kooperacji by艂oby ulokowanie w 艢widniku 艣wiatowego centrum produkcji 艣mig艂owca przysz艂o艣ci na potrzeby nie tylko polskich Si艂 Zbrojnych, lecz tak偶e odbiorc贸w zagranicznych. W dodatku wszystkie modyfikacje i udoskonalenia by艂yby realizowane przez polskich in偶ynier贸w i krajowych specjalist贸w, co oznacza, 偶e produkt mia艂by szans臋 sta膰 si臋 flagow膮 ofert膮 eksportow膮 przemys艂u zbrojeniowego.
Jak podkre艣la Krystowski, 艣mig艂owiec to produkt, kt贸rego eksport liczy si臋 w dziesi膮tkach milion贸w euro. W przypadku bogato wyposa偶onej maszyny bojowej to nawet ponad 50 mln euro za sztuk臋. Wed艂ug naukowc贸w z Wydzia艂u Ekonomii Uniwersytetu Marii Curie-Sk艂odowskiej w wyniku ewentualnej akceptacji oferty PZL-艢widnik na dostaw臋 50 艣mig艂owc贸w powsta艂oby w Polsce ponad 5,8 tys. nowych miejsc pracy. 鈥 To rzecz niebagatelna, nie wspominaj膮c o tym, 偶e wchodzimy w produkcj臋 艣mig艂owca, przed kt贸rym jest 30鈥40 lat eksploatacji, modernizacji i rozwoju 鈥 zapewnia Krzysztof Krystowski. 鈥 艢mig艂owce, z kt贸rymi startowali艣my w przetargu, to maszyny, kt贸re konstrukcyjnie pochodz膮 z lat 60. czy 70., ale nadal mo偶na je sprzedawa膰. Co powiedzie膰 wi臋c o 艣mig艂owcu, kt贸ry dopiero wchodzi na rynek? Jest to ogromna szansa nie tylko dla Lubelszczyzny, lecz tak偶e dla ca艂ego polskiego przemys艂u lotniczo-obronnego i pozytywny impuls innowacyjny i technologiczny.

殴r贸d艂o: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 05 2018 15:01 V11.10.4-1