reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© cookelma dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 21 marca 2016

Rozpocz臋cie prac nad pierwszym polskim satelit膮 komercyjnym

SAT-AIS-PL b臋dzie pierwszym satelit膮, kt贸rego wykonanie zlecono polskiemu konsorcjum przemys艂owo-naukowemu. Na czele konsorcjum stanie sp贸艂ka Creotech Instruments SA.
W sk艂ad konsorcjum wchodz膮 firmy: Hertz Systems i Atos Polska i 艢l膮skie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemys艂u Lotniczego oraz instytucje naukowe: Centrum Bada艅 Kosmicznych PAN, Instytut 艁膮czno艣ci i Akademia Morska w Gdyni. SAT-AIS-PL b臋dzie cz臋艣ci膮 systemu bezpiecze艅stwa ruchu morskiego.

Projekt realizowany na zlecenie Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), kt贸rej jako kraj jeste艣my cz艂onkiem od 2012 roku, potrwa przynajmniej 7 lat i b臋dzie sk艂ada艂 si臋 z czterech etap贸w. Pierwsza, zainicjowana w艂a艣nie faza, potrwa do ko艅ca I kwarta艂u 2017 roku i obejmie wykonanie projektu misji satelity i stworzenie architektury podsystem贸w. W latach 2017-2020, w czasie drugiego etapu, powstanie prototyp systemu, a nast臋pnie w艂a艣ciwy

- Zadaniem systemu SAT-AIS-PL b臋dzie zbieranie informacji z automatycznego systemu identyfikacji statk贸w (AIS) na potrzeby monitorowania i nadzoru bezpiecze艅stwa ruchu morskiego 鈥 m贸wi Micha艂 Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemys艂u. - Korzysta膰 b臋d膮 z niego zar贸wno u偶ytkownicy polscy jak i zagraniczni. G艂贸wnymi u偶ytkownikami danych z systemu b臋d膮 Urz臋dy Morskie, Wojsko Polskie, Stra偶 Graniczna, Morska S艂u偶ba Poszukiwania i Ratownictwa, S艂u偶by Specjalne oraz Europejska Agencja Bezpiecze艅stwa Morskiego.
satelita. Kolejna faza obejmie wystrzelenie rakiety, kt贸ra wyniesie satelit臋 na orbit臋. Ostatni etap, przewidziany na kilka kolejnych lat, to faza operacyjna systemu. Obejmie tak偶e sprowadzenie satelity z orbity po zako艅czeniu misji.

Zadanie dla polskich firm i infrastruktura dla Polski

Na SAT-AIS-PL sk艂ada膰 si臋 b臋dzie satelita o masie oko艂o 40 kg z odbiornikiem sygna艂贸w z transponder贸w AIS zainstalowanych na jednostkach morskich, naziemna stacja 艂膮czno艣ci, centrum kontroli lotu i sterowania oraz terminal danych AIS, kt贸ry b臋dzie udost臋pniany u偶ytkownikom ko艅cowym. Wszystkie naziemne elementy infrastruktury systemu zostan膮 zlokalizowane w Polsce.

- SAT-AIS-PL b臋dzie pierwszym satelit膮, kt贸rego wykonanie zlecono polskiemu konsorcjum przemys艂owo-naukowemu 鈥 m贸wi dr Grzegorz Brona, prezes Creotech Instruments SA. - Poprzednie polskie satelity: PW-SAT, LEM i HEWELIUSZ, zosta艂y zbudowane przez instytucje naukowe. PW-SAT stworzyli studenci Politechniki Warszawskiej, a za budow臋 satelit贸w LEM i HEWELIUSZ odpowiada艂o Centrum Bada艅 Kosmicznych PAN. Ich przeznaczenie nie wykracza艂o poza 艣wiat nauki oraz testowania nowych technologii na orbicie. SAT-AIS-PL b臋dzie pe艂ni艂 funkcje u偶ytkowe i jego budowa, wraz z ca艂ym systemem naziemnym, jest znacznie bardziej z艂o偶ona i d艂ugotrwa艂a. Jeste艣my dumni z faktu, 偶e mamy mo偶liwo艣膰 prowadzenia tego projektu w 艣cis艂ej wsp贸艂pracy z polskimi podmiotami zar贸wno przemys艂owymi, jak i naukowymi 鈥 dodaje dr Brona

Prace nad systemem rozpocz臋艂y si臋 w 2014 roku od wst臋pnego studium wykonalno艣ci (w ramach projektu POL-SAT-AIS) zleconego przez Europejsk膮 Agencj臋 Kosmiczn膮 konsorcjum w sk艂adzie Instytut 艁膮czno艣ci PIB (lider), Akademia Morska w Gdyni oraz Centrum Bada艅 Kosmicznych PAN w ramach Polish Industry Incentive Scheme. Studium to zosta艂o pozytywnie zaopiniowane przez ESA i Mi臋dzyresortowy Zesp贸艂 ds. Polityki Kosmicznej w Polsce, kt贸re podj臋艂y decyzj臋 o kolejnym etapie prac, pod nazw膮 SAT-AIS-PL, i zleceniu ich konsorcjum przemys艂owo-naukowemu, kt贸rego liderem od lutego 2015 roku jest sp贸艂ka Creotech Instruments S.A. z siedzib膮 w podwarszawskim Piasecznie.

Satelita jest potrzebny, bo Ziemia鈥 nie jest p艂aska

Automatyczny System Identyfikacji (AIS) jest systemem bliskiego zasi臋gu przybrze偶nego do 艣ledzenia statk贸w i zapobiegania ich kolizji. Opracowano go, aby identyfikowa艂 i dostarcza艂 informacji o bie偶膮cej pozycji statk贸w i stacji brzegowych. Transpondery AIS automatycznie nadaj膮 te informacje w regularnych odst臋pach czasu. Identyfikacja i dane nawigacyjne s膮 przesy艂ane z cz臋stotliwo艣ci膮 od 2 do 180 sekund, w zale偶no艣ci od aktywno艣ci statku. Sygna艂y AIS s膮 odbierane przez urz膮dzenia zainstalowane na innych statkach lub stacjach brzegowych. System AIS jest obowi膮zkowy dla wszystkich statk贸w o wyporno艣ci od 300 ton wzwy偶, p艂ywaj膮cych na wodach mi臋dzynarodowych, statk贸w towarowych o wyporno艣ci od 500 ton wzwy偶, p艂ywaj膮cych na wodach lokalnych i wszystkich jednostek pasa偶erskich.

- Zasi臋g horyzontalny systemu AIS wynosi 74 kilometry (40 mil morskich), co oznacza 偶e statek znajduj膮cy si臋 w wi臋kszej odleg艂o艣ci nie odbierze sygna艂u z innego statku lub stacji brzegowej 鈥 t艂umaczy Krzysztof 呕urek z Instytutu 艁膮czno艣ci 鈥 Wynika to m.in. z faktu, 偶e Ziemia nie jest p艂aska, a moc nadajnik贸w i czu艂o艣膰 odbiornik贸w ograniczone. Wykorzystanie satelit贸w pozwala na agregacj臋 danych AIS z jednostek morskich b臋d膮cych poza zasi臋giem brzegowych stacji systemu AIS i przekazanie ich do odbiorc贸w. To znacz膮co zwi臋ksza bezpiecze艅stwo ruchu morskiego 鈥 [/i]dodaje 呕urek.

Organizacj膮 sprawuj膮c膮 nadz贸r mi臋dzynarodowy nad przestrzeganiem wymog贸w wyposa偶enia jednostek p艂ywaj膮cych w systemy AIS jest Mi臋dzynarodowa Organizacja Morska (IMO), za艣 Europejska Agencja Bezpiecze艅stwa Morskiego (EMSA) realizuje te zadania na wodach europejskich. Na szczeblu krajowym w Polsce zadania te realizuj膮 Urz臋dy Morskie zlokalizowane w Gdyni, S艂upsku i Szczecinie.
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 12 2018 02:03 V11.10.8-2