reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch Przemys艂 elektroniczny | 04 stycznia 2016

Samochody przysz艂o艣ci wed艂ug Boscha

Bosch zamienia samoch贸d pod艂膮czony do sieci w osobistego asystenta. Firma zaprezentuje swoje najnowsze rozwi膮zania na targach CES 2016 w Las Vegas.
W poje藕dzie demonstracyjnym Bosch zamieni艂 ca艂膮 desk臋 rozdzielcz膮 w wy艣wietlacz 鈥 to tylko jedna z nowo艣ci, kt贸re zaprezentuje Bosch podczas najwi臋kszych na 艣wiecie targ贸w elektroniki u偶ytkowej CES, kt贸re odb臋d膮 si臋 w Las Vegas w dniach 6-9 stycznia 2016 roku. Producent chce udowodni膰, 偶e internet w samochodzie to co艣 wi臋cej ni偶 wygodny gad偶et dla kierowcy. Dzi臋ki niemu poruszanie si臋 po drogach jest bezpieczniejsze i efektywniejsze. Dlatego na targach CES Bosch zaprezentuje szereg funkcji online i system贸w wspomagania kierowcy pokazuj膮c, w jaki spos贸b ich u偶ywa膰, aby zminimalizowa膰 rozproszenie uwagi kierowcy. Jednym z najnowszych tego typu rozwi膮za艅 jest ekran dotykowy z elementami haptycznymi, kt贸ry daje poczucie obs艂ugi mechanicznych przycisk贸w klawiatury. Samoch贸d 鈥 ca艂kiem osobisty asystent kierowcy - W艂a艣ciwe informacje we w艂a艣ciwym czasie minimalizuj膮 rozproszenie uwagi kierowcy 鈥 powiedzia艂 dr Volkmar Denner, prezes zarz膮du Bosch, na konferencji prasowej w Las Vegas przed targami CES 2016. Deska rozdzielcza i konsola 艣rodkowa w poje藕dzie demonstracyjnym zosta艂y przekszta艂cone w pe艂ni elektroniczny wy艣wietlacz. Informacje pokazywane na tym gigantycznym ekranie zmieniaj膮 si臋 w zale偶no艣ci od aktualnego otoczenia pojazdu. Je艣li z prawej strony zbli偶a si臋 pieszy to nast臋puje wyzwolenie sekwencji o艣wietlenia, aby ostrzec kierowc臋. Pod uwag臋 brane s膮 r贸wnie偶 preferencje kierowcy, a tak偶e terminy zaplanowane w kalendarzu. Na przyk艂ad, je艣li jakie艣 spotkanie zostaje odwo艂ane, to samoch贸d b臋dzie w przysz艂o艣ci automatycznie wskazywa艂 tras臋 do kolejnego celu, kt贸ry zapisany jest w kalendarzu. Z kolei kiedy kierowca w艂膮czy autopilota to zyska dzi臋ki temu wi臋cej czasu wolnego, a do celu swojej podr贸偶y dojedzie bardziej zrelaksowany 鈥 zapewnia Bosch w komunikacie. Ale samochody przysz艂o艣ci pod艂膮czone do sieci b臋d膮 w stanie oferowa膰 znacznie wi臋cej. Dzi臋ki mo偶liwo艣ci skomunikowania samochodu z inteligentnym budynkiem, mo偶liwe b臋dzie zdalne zarz膮dzanie takimi funkcjami jak w艂膮czenie ogrzewania czy uruchomienie alarmu. Ponadto w sytuacji gdy na przyk艂ad przed zamkni臋tymi drzwiami do domu b臋dzie sta艂 kurier z paczk膮, wystarczy, aby kierowca po艂o偶y艂 palec na wy艣wietlaczu w poje藕dzie i wpu艣ci艂 kuriera na chwil臋 do domu potwierdzaj膮c odbi贸r przesy艂ki. Interakcja z technik膮 b臋dzie mog艂a przybiera膰 r贸偶norodne formy i zapewnia膰 bezpiecze艅stwo i wygod臋 u偶ytkownikowi. Dzi臋ki mo偶liwo艣ci korzystania z zasob贸w sieci infotainment (艂膮cz膮cej informacje z rozrywk膮) kierowcy 艂atwiej b臋dzie nie tylko prowadzi膰 samoch贸d, ale i wykonywa膰 codzienne obowi膮zki. Samoch贸d stanie si臋 w prawdziwie osobistym asystentem kierowcy. Ekran dotykowy, kt贸ry dzia艂a tak, jakby mia艂 prawdziwe przyciski Nowy ekran dotykowy Boscha generuje r贸偶ne faktury powierzchni, dzi臋ki czemu kierowca na wy艣wietlaczu mo偶e wyczuwa膰 realne elementy. Dotykowe sprz臋偶enie zwrotne sprawia, 偶e obs艂uga aplikacji informacyjno-rozrywkowych, takich jak nawigacja, radio i funkcje smartfonu, staje si臋 艂atwiejsza. Cz臋sto kierowcy nie b臋d膮 musieli nawet spogl膮da膰 na informacje wy艣wietlane na ekranie, aby nimi sterowa膰 - zamiast tego, b臋d膮 mogli skupi膰 uwag臋 na tym co dzieje si臋 na drodze. Ekran generuje powierzchnie, kt贸re mog膮 by膰 w dotyku szorstkie, g艂adkie i z deseniem, wskazuj膮c r贸偶ne przyciski i funkcje; dopiero mocniejsze naci艣ni臋cie przycisku powoduje uruchomienie polecenia. Cech膮 wyr贸偶niaj膮c膮 jest to, 偶e ekran dotykowy wygl膮dem nie r贸偶ni si臋 od zwyk艂ego wy艣wietlacza, a mimo to daje u偶ytkownikowi wra偶enie, 偶e naciska prawdziwe przyciski 鈥 informuje Bosch. Informacje zebrane w chmurze 鈥 ostrze偶enie o poje藕dzie jad膮cym pod pr膮d Bosch pracuje obecnie nad nowym, opartym na chmurze systemem ostrzegania, kt贸ry pozwoli powiadomi膰 kierowc贸w o wszelkich zagro偶eniach zaledwie w dziesi臋膰 sekund po ich powstaniu. Jako zwyk艂y modu艂 oprogramowania mo偶e by膰 zintegrowany przy niskich kosztach w aplikacjach na smartfony, takich jak myDriveAssist Boscha lub w istniej膮cych systemach audio. W celu wykrycia pojazdu jad膮cego pod pr膮d, funkcja oparta na chmurze por贸wnuje rzeczywisty, anonimowy ruch pojazd贸w na wje藕dzie na autostrad臋 z dozwolonym kierunkiem jazdy. Je艣li istnieje rozbie偶no艣膰, kierowca jad膮cy pod pr膮d jest ostrzegany o swoim b艂臋dzie w ci膮gu kilku sekund. Ponadto w tym samym czasie samochody poruszaj膮ce si臋 w przeciwnym kierunku s膮 informowane o niebezpiecze艅stwie. Od 2016 roku nowa funkcja b臋dzie dost臋pna jako us艂uga cloud. Highway Pilot zwi臋kszy bezpiecze艅stwo w ruchu drogowym od 2020 roku Zaawansowane zautomatyzowanie jazdy samochodem spowoduje dalsze zwi臋kszenie bezpiecze艅stwa w ruchu drogowym. Samochody autonomiczne wyjad膮 na autostrady w roku 2020. Z bada艅 na temat wypadk贸w drogowych prowadzonych przez Boscha wynika, 偶e zwi臋kszenie automatyzacji jazdy samochodem mo偶e znacznie zmniejszy膰 liczb臋 kolizji 鈥 nawet o jedn膮 trzeci膮 w samych Niemczech. Na targach CES 2016 Bosch zaprezentuje w kolejnym poje藕dzie demonstracyjnym w Sands Expo systemy i czujniki umo偶liwiaj膮ce automatyzacj臋 jazdy. Go艣cie targ贸w b臋d膮 mogli dowiedzie膰 si臋, jak dzia艂a autopilot - wysoce zautomatyzowany system, kt贸ry przejmuje wszystkie zadania i obowi膮zki kierowcy na autostradach. Wspomniane rozwi膮zanie techniczne jest ju偶 w fazie bada艅 na drogach publicznych. Bosch testuje zautomatyzowane jazd臋 na autostradach nie tylko w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, ale od niedawna tak偶e w Japonii. W przysz艂o艣ci samochody b臋d膮 mog艂y 鈥瀢idzie膰鈥 to co dzieje si臋 za zakr臋tem i zidentyfikowa膰 potencjalnie niebezpieczne miejsce dzi臋ki informacjom dostarczanym w czasie rzeczywistym z internetu na temat kork贸w, rob贸t drogowych i wypadk贸w. Dane te b臋d膮 s艂u偶y膰 jako elektroniczny horyzont pojazdu pod艂膮czony do sieci 鈥 tzw. 鈥瀋onnected horizon鈥. To nie kierowca, a samoch贸d szuka miejsca parkingowego Aby u艂atwi膰 parkowanie Bosch opracowuje now膮 funkcj臋 automatycznego parkowania samochodu 鈥瀉utomated valet parking鈥. Rozwi膮zanie to nie tylko zwalnia kierowc贸w z zadania znalezienia wolnego miejsca na parkingu, ale pozwala samodzielnie parkowa膰 samochody. Wystarczy po prostu zostawi膰 samoch贸d przy wje藕dzie na parking. Nast臋pnie korzystaj膮c z aplikacji w smartfonie kierowca daje polecenie samochodowi, aby znalaz艂 dla siebie miejsce. W ten sam spos贸b samoch贸d powraca na 偶膮danie do punktu wyj艣cia. W pe艂ni zautomatyzowane parkowanie opiera si臋 na inteligentnej infrastrukturze parkingu oraz na systemach czujnik贸w w poje藕dzie przy po艂膮czeniu obu z sieci膮. Czujniki w nawierzchni parkingu pozwalaj膮 na uzyskanie aktualnych informacji o tym, gdzie znajduj膮 si臋 wolne miejsca parkingowe, a wi臋c gdzie ma pojecha膰 samoch贸d. Bosch rozwija nie tylko w pe艂ni zautomatyzowan膮 funkcj臋 parkowania, ale r贸wnie偶 wszystkie niezb臋dne sk艂adniki systemu. 殴r贸d艂o: 漏 Bosch
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1