reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Bosch
Przemysł elektroniczny |

Samochody przyszłości według Boscha

Bosch zamienia samochód podłączony do sieci w osobistego asystenta. Firma zaprezentuje swoje najnowsze rozwiązania na targach CES 2016 w Las Vegas.

W pojeździe demonstracyjnym Bosch zamienił całą deskę rozdzielczą w wyświetlacz – to tylko jedna z nowości, które zaprezentuje Bosch podczas największych na świecie targów elektroniki użytkowej CES, które odbędą się w Las Vegas w dniach 6-9 stycznia 2016 roku. Producent chce udowodnić, że internet w samochodzie to coś więcej niż wygodny gadżet dla kierowcy. Dzięki niemu poruszanie się po drogach jest bezpieczniejsze i efektywniejsze. Dlatego na targach CES Bosch zaprezentuje szereg funkcji online i systemów wspomagania kierowcy pokazując, w jaki sposób ich używać, aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy. Jednym z najnowszych tego typu rozwiązań jest ekran dotykowy z elementami haptycznymi, który daje poczucie obsługi mechanicznych przycisków klawiatury. Samochód – całkiem osobisty asystent kierowcy - Właściwe informacje we właściwym czasie minimalizują rozproszenie uwagi kierowcy – powiedział dr Volkmar Denner, prezes zarządu Bosch, na konferencji prasowej w Las Vegas przed targami CES 2016. Deska rozdzielcza i konsola środkowa w pojeździe demonstracyjnym zostały przekształcone w pełni elektroniczny wyświetlacz. Informacje pokazywane na tym gigantycznym ekranie zmieniają się w zależności od aktualnego otoczenia pojazdu. Jeśli z prawej strony zbliża się pieszy to następuje wyzwolenie sekwencji oświetlenia, aby ostrzec kierowcę. Pod uwagę brane są również preferencje kierowcy, a także terminy zaplanowane w kalendarzu. Na przykład, jeśli jakieś spotkanie zostaje odwołane, to samochód będzie w przyszłości automatycznie wskazywał trasę do kolejnego celu, który zapisany jest w kalendarzu. Z kolei kiedy kierowca włączy autopilota to zyska dzięki temu więcej czasu wolnego, a do celu swojej podróży dojedzie bardziej zrelaksowany – zapewnia Bosch w komunikacie. Ale samochody przyszłości podłączone do sieci będą w stanie oferować znacznie więcej. Dzięki możliwości skomunikowania samochodu z inteligentnym budynkiem, możliwe będzie zdalne zarządzanie takimi funkcjami jak włączenie ogrzewania czy uruchomienie alarmu. Ponadto w sytuacji gdy na przykład przed zamkniętymi drzwiami do domu będzie stał kurier z paczką, wystarczy, aby kierowca położył palec na wyświetlaczu w pojeździe i wpuścił kuriera na chwilę do domu potwierdzając odbiór przesyłki. Interakcja z techniką będzie mogła przybierać różnorodne formy i zapewniać bezpieczeństwo i wygodę użytkownikowi. Dzięki możliwości korzystania z zasobów sieci infotainment (łączącej informacje z rozrywką) kierowcy łatwiej będzie nie tylko prowadzić samochód, ale i wykonywać codzienne obowiązki. Samochód stanie się w prawdziwie osobistym asystentem kierowcy. Ekran dotykowy, który działa tak, jakby miał prawdziwe przyciski Nowy ekran dotykowy Boscha generuje różne faktury powierzchni, dzięki czemu kierowca na wyświetlaczu może wyczuwać realne elementy. Dotykowe sprzężenie zwrotne sprawia, że obsługa aplikacji informacyjno-rozrywkowych, takich jak nawigacja, radio i funkcje smartfonu, staje się łatwiejsza. Często kierowcy nie będą musieli nawet spoglądać na informacje wyświetlane na ekranie, aby nimi sterować - zamiast tego, będą mogli skupić uwagę na tym co dzieje się na drodze. Ekran generuje powierzchnie, które mogą być w dotyku szorstkie, gładkie i z deseniem, wskazując różne przyciski i funkcje; dopiero mocniejsze naciśnięcie przycisku powoduje uruchomienie polecenia. Cechą wyróżniającą jest to, że ekran dotykowy wyglądem nie różni się od zwykłego wyświetlacza, a mimo to daje użytkownikowi wrażenie, że naciska prawdziwe przyciski – informuje Bosch. Informacje zebrane w chmurze – ostrzeżenie o pojeździe jadącym pod prąd Bosch pracuje obecnie nad nowym, opartym na chmurze systemem ostrzegania, który pozwoli powiadomić kierowców o wszelkich zagrożeniach zaledwie w dziesięć sekund po ich powstaniu. Jako zwykły moduł oprogramowania może być zintegrowany przy niskich kosztach w aplikacjach na smartfony, takich jak myDriveAssist Boscha lub w istniejących systemach audio. W celu wykrycia pojazdu jadącego pod prąd, funkcja oparta na chmurze porównuje rzeczywisty, anonimowy ruch pojazdów na wjeździe na autostradę z dozwolonym kierunkiem jazdy. Jeśli istnieje rozbieżność, kierowca jadący pod prąd jest ostrzegany o swoim błędzie w ciągu kilku sekund. Ponadto w tym samym czasie samochody poruszające się w przeciwnym kierunku są informowane o niebezpieczeństwie. Od 2016 roku nowa funkcja będzie dostępna jako usługa cloud. Highway Pilot zwiększy bezpieczeństwo w ruchu drogowym od 2020 roku Zaawansowane zautomatyzowanie jazdy samochodem spowoduje dalsze zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Samochody autonomiczne wyjadą na autostrady w roku 2020. Z badań na temat wypadków drogowych prowadzonych przez Boscha wynika, że zwiększenie automatyzacji jazdy samochodem może znacznie zmniejszyć liczbę kolizji – nawet o jedną trzecią w samych Niemczech. Na targach CES 2016 Bosch zaprezentuje w kolejnym pojeździe demonstracyjnym w Sands Expo systemy i czujniki umożliwiające automatyzację jazdy. Goście targów będą mogli dowiedzieć się, jak działa autopilot - wysoce zautomatyzowany system, który przejmuje wszystkie zadania i obowiązki kierowcy na autostradach. Wspomniane rozwiązanie techniczne jest już w fazie badań na drogach publicznych. Bosch testuje zautomatyzowane jazdę na autostradach nie tylko w Niemczech i Stanach Zjednoczonych, ale od niedawna także w Japonii. W przyszłości samochody będą mogły „widzieć” to co dzieje się za zakrętem i zidentyfikować potencjalnie niebezpieczne miejsce dzięki informacjom dostarczanym w czasie rzeczywistym z internetu na temat korków, robót drogowych i wypadków. Dane te będą służyć jako elektroniczny horyzont pojazdu podłączony do sieci – tzw. „connected horizon”. To nie kierowca, a samochód szuka miejsca parkingowego Aby ułatwić parkowanie Bosch opracowuje nową funkcję automatycznego parkowania samochodu „automated valet parking”. Rozwiązanie to nie tylko zwalnia kierowców z zadania znalezienia wolnego miejsca na parkingu, ale pozwala samodzielnie parkować samochody. Wystarczy po prostu zostawić samochód przy wjeździe na parking. Następnie korzystając z aplikacji w smartfonie kierowca daje polecenie samochodowi, aby znalazł dla siebie miejsce. W ten sam sposób samochód powraca na żądanie do punktu wyjścia. W pełni zautomatyzowane parkowanie opiera się na inteligentnej infrastrukturze parkingu oraz na systemach czujników w pojeździe przy połączeniu obu z siecią. Czujniki w nawierzchni parkingu pozwalają na uzyskanie aktualnych informacji o tym, gdzie znajdują się wolne miejsca parkingowe, a więc gdzie ma pojechać samochód. Bosch rozwija nie tylko w pełni zautomatyzowaną funkcję parkowania, ale również wszystkie niezbędne składniki systemu. Źródło: © Bosch

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 25 2024 14:09 V22.4.31-2
reklama
reklama