reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© ian poole dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 09 października 2014

NCBiR: Podpisujemy umowy na 45 mln PLN

Do 2015 roku NCBiR przeznaczy ponad 45 mln PLN na wsparcie innowacyjnych pomysłów w sektorze badań i rozwoju (B+R).

Ruszają wehikuły inwestycyjne w ramach inicjatywy BRIdge Alfa Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Pierwsze umowy zostały podpisane ze Startup Hub Poland, Xplorer Fund oraz Polskim Instytutem Badań i Rozwoju. Jak w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor podkreśla Grzegorz Majewski, koordynator projektu BRIdge Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, inwestycja ma przełamać stereotyp, że naukowcy nie są skłonni do poszukiwania prywatnych inwestorów, którzy mogą być zainteresowani finansowaniem innowacyjnych pomysłów. – Obserwując rynek, widzimy, że jest wiele inkubatorów, akceleratorów, funduszy venture capital, które są w stanie zainwestować w innowacyjne pomysły – wskazuje Grzegorz Majewski. – Natomiast moim zdaniem wciąż cierpimy na pewien deficyt pomysłów wywodzących się ze świata nauki. Żeby osiągnąć nasz cel, postanowiliśmy więc stworzyć dość nietypowy program, jakim jest właśnie inicjatywa Alfa. Do współpracy przy tworzeniu wehikułów zaproszono zostały podmioty w oparciu o formułę crowdsourcingową, w ramach której instytucje publiczne przekazują część swoich zadań na zewnątrz. – To, co warte jest podkreślenia, to formuła, według której wybieraliśmy podmioty zaproszone do współpracy – wyjaśnia Majewski. – Przedstawiliśmy warunki brzegowe, żeby inwestorzy pokazali, jakiego typu działania są potrzebne, żeby mogli realizować swoje cele. W ostatnich miesiącach na podstawie ośmiu koncepcji dostosowywaliśmy reguły inicjatywy Alfa z jednej strony do ich wymagań, z drugiej do obowiązujących przepisów. Po tygodniach negocjacji udało nam się osiągnąć cel i w tej chwili jesteśmy w stanie powołać pierwsze trzy wehikuły. Finalizujemy także umowy z pozostałymi podmiotami.
Pierwsze umowy zostały podpisane z Fundacją StartUp Hub Poland, która chce wypełnić niszę, poszukując polskich naukowców za granicą i ściągając ich z powrotem do Polski, podmiotem zainteresowanym inwestycjami w biotechnologię Xplorer Fund oraz Polskim Instytutem Badań i Rozwoju.
Atutem Fundacji StartUp Hub Poland, jak przekonuje Majewski, jest wypracowanie oferty, która może spowodować, że polski know-how nie będzie wypływał za granicę, a raczej wracał do kraju. Do drugiej inicjatywy udało się zaprosić spółkę Globe Forum Johana Góreckiego, który jest jednym z współtwórców Skype'a i który założył fundusz Xplorer Fund. Biorące w nim udział podmioty chcą inwestować w biotechnologię, której bardzo potrzebuje polska gospodarka. – Zaletą PIBiR jest natomiast bardzo mocny zespół doświadczony w selekcji w połączeniu z solidnym doświadczeniem funduszy venture capital, jakim jest Giza Polish Ventures, który także uczestniczy w tym projekcie – precyzuje Majewski. – W tym przypadku również warto zwrócić uwagę na współpracę z naukowcami, którzy mają duże doświadczenie na rynku międzynarodowym. W tej chwili podpisywane są trzy umowy na łączną kwotę 45 mln PLN, z czego 25 mln PLN przeznaczone jest bezpośrednio na inwestycje w spółki. Jeden z podmiotów otrzyma wsparcie w wysokości 25 mln PLN, dwa pozostałe – około 12 mln PLN. Średni budżet wehikułu będzie wynosił, jak informuje Majewski, około 20 mln PLN. – Już w budżecie operacyjnym wehikułów pomysłodawcy mogą liczyć na wsparcie, jakiego nie otrzymają w żadnym innym programie – przekonuje Majewski. – Występuje tutaj możliwość m.in. budowy prototypów bez konieczności zakładania spółki, co z punktu widzenia naukowców jest bardzo istotne. Celem NCBiR, jak podkreśla koordynator projektu BRIdge, jest budowa całej sieci wehikułów inwestycyjnych i wymiana doświadczeń w zakresie wspierania najbardziej innowacyjnych przedsięwzięć. Przedsięwzięcie pilotażowe BRIdge: Badanie Rozwój Innowacje ma na celu wsparcie komercjalizacji wyników prac badawczo-rozwojowych, poprzez rozwijanie, testowanie i wdrażanie w praktyce nowych instrumentów interwencyjnych. BRIdge adresowany jest do przedsiębiorców, uczelni, instytutów badawczych, instytutów naukowych PAN, osób fizycznych, czyli indywidualnych innowatorów. W przedsięwzięciu preferencyjnie traktowani są przedsiębiorcy mikro, mali i średni, w szczególności przedsiębiorstwa we wczesnym stadium rozwoju (start-upy), które powstały w celu komercjalizacji wyników prac badawczych i rozwojowych. --- Źródło: Newseria Biznes
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
October 11 2019 15:09 V14.5.0-1