reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© photodynamx dreamstime.com Przemys艂 elektroniczny | 08 pa藕dziernika 2014

Prze艂omowy rok dla Seed

Seed to kolejna polska firma, kt贸ra dzia艂a na rynku globalnym i dostarcza rozwi膮zania z obszaru internetu rzeczy. W ci膮gu ostatniego roku sp贸艂ka przesz艂a prawdziw膮 przemian臋.
Na pocz膮tek milion dolar贸w Sp贸艂ka Seed istnieje od 2011 roku, wcze艣niej funkcjonowa艂a jako firma HomerSoft, dzia艂aj膮c w bran偶y automatyki domowej. Przez ostatnich kilka lat in偶ynierowie z krakowskiego biura mocno rozwijali kompetencje, tworz膮c silny dzia艂 badawczo-rozwojowy, a偶 w tym roku nast膮pi艂 prze艂om: Seed otworzy艂 siedziby w Stanach Zjednoczonych i w Chinach oraz postawi艂 na protok贸艂 Bluetooth Smart i wygl膮da na to, 偶e wszystkie te ruchy przynios膮 firmie du偶e profity. Zacznijmy jednak od przypomnienia, 偶e we wrze艣niu Seed og艂osi艂 zebranie 1 mln USD od inwestor贸w indywidualnych ze Stan贸w Zjednoczonych i Europy. 鈥 Te 艣rodki przeznaczymy przede wszystkim na rozw贸j firmy. W tej chwili najwa偶niejsze jest rozbudowanie zespo艂u. W firmie pracuje ju偶 ponad 50 os贸b, ale s膮 to g艂贸wnie in偶ynierowie, a my potrzebujemy teraz os贸b do sprzeda偶y i marketingu 鈥 m贸wi Marek Wierzbicki, CMO Seed. Spore zamieszanie rozpocz臋艂o si臋 po wrze艣niowym artykule w serwisie TechCrunch, kt贸ry opisa艂 polsk膮 firm臋 i jej chip wielko艣ci znaczka pocztowego, kt贸ry pozwala na implementacj臋 internetu rzeczy (Internet of Things - IoT) w domowych urz膮dzeniach. 鈥 Po tej publikacji zala艂a nas fala zapyta艅 od potencjalnych klient贸w lub partner贸w i musimy znale藕膰 osoby, kt贸re pomog膮 nam ten ruch roz艂adowa膰 鈥 stwierdza Wierzbicki. Milion dolar贸w zebrany w rundzie anio艂owej przyda si臋 tak偶e na projektowanie nowych produkt贸w oraz obj臋cie ich ochron膮 patentow膮. Jednak absolutnym priorytetem jest teraz kadra, przy czym Seed najpierw zamierza zatrudnia膰 w Polsce. 鈥 Mamy silny dzia艂 R&D w Krakowie i tak pozostanie, bo koszty s膮 tu ni偶sze i mamy wysoko wykwalifikowan膮 kadr臋. Wszystkie nowe osoby, kt贸re b臋d膮 wsp贸艂pracowa艂y z klientami zagranicznymi, musz膮 sp臋dzi膰 troch臋 czasu w艂a艣nie w polskim oddziale. Oferujemy zaawansowane technologicznie rozwi膮zania, wi臋c by je sprzeda膰, trzeba naprawd臋 dobrze je pozna膰 鈥 t艂umaczy nasz rozm贸wca. Wytrenowane w Polsce osoby rozjad膮 si臋 po 艣wiecie, bo Seed chce dzia艂a膰 globalnie. R贸wnolegle z siedzib膮 w San Francisco, firma b臋dzie rozwija膰 oddzia艂 w Chinach, gdy偶, jak podkre艣la Wierzbicki, rynek chi艅ski jest niezwykle wa偶ny ze wzgl臋du na licznie tam dzia艂aj膮cych pot臋偶nych producent贸w sprz臋tu AGD. Prze艂omowy rok W ci膮gu ostatnich 12 miesi臋cy firma Seed podj臋艂a kilka strategicznych decyzji, kt贸re sprawi艂y, 偶e wiele si臋 m贸wi o krakowskiej sp贸艂ce i kt贸re najprawdopodobniej zawa偶膮 na ca艂ym jej dalszym losie. Pierwszym istotnym krokiem by艂o postawienie na protok贸艂 Bluetooth Smart, powszechnie znan膮 technologi臋, kt贸r膮 gremialnie wspieraj膮 dzi艣 producenci smartfon贸w i kt贸ra umo偶liwia dost臋p do masowego rynku. Polscy in偶ynierowie zaj臋li si臋 rozwojem protoko艂u, dodaj膮c w艂asne funkcjonalno艣ci i przystosowuj膮c go dla bran偶y smart home. Kolejny krok to wkroczenie na rynek globalny: wej艣cie na rynek chi艅ski na pocz膮tku 2014 roku oraz nowe biuro w Stanach Zjednoczonych otwarte na prze艂omie lutego i marca. Tym, co odr贸偶nia Seed od innych firm dzia艂aj膮cych w bran偶y, jest model dzia艂ania oparty na kontaktach bezpo艣rednio z biznesem. 鈥 Skierowali艣my si臋 do producent贸w, nie do u偶ytkownika ko艅cowego. Ta strategia to wynik naszych rozm贸w i obserwacji rozwoju rynku. 呕eby m贸wi膰 o prawdziwie inteligentnym domu, najpierw musimy dostarczy膰 na rynek odpowiednio du偶o przedmiot贸w pod艂膮czonych do internetu. Na razie mamy sporo gad偶et贸w, kt贸re co prawda te偶 pe艂ni膮 wa偶n膮 funkcj臋 pokazuj膮c nowe mo偶liwo艣ci, ale na co dzie艅 ludzie korzystaj膮 przecie偶 z prozaicznych przedmiot贸w, takich jak: 偶ar贸wka, w艂膮cznik, czajnik czy 偶elazko 鈥 opowiada Marek Wierzbicki. 鈥 Pomy艣leli艣my, by zagospodarowa膰 ten rynek, a naj艂atwiej rozsia膰 nasze rozwi膮zania w艂a艣nie przez wsp贸艂prac臋 bezpo艣rednio z producentami, korzystaj膮c z ich kana艂贸w dystrybucyjnych, promocji i marketingu (ang. seed: ziarno 鈥 przyp. red.). Warto te偶 zauwa偶y膰, 偶e cz臋艣膰 producent贸w ju偶 od jakiego艣 czasu oferuje rozwi膮zania IoT, ale korzysta cz臋sto z innych ni偶 BLE protoko艂贸w komunikacyjnych. Wystarczy wi臋c, 偶e Seed zaimplementuje swoje oprogramowanie na istniej膮cym i dzia艂aj膮cym ju偶 chipie. 鈥 Jest te偶 rzesza producent贸w, kt贸rzy nie maj膮 na tym polu 偶adnego do艣wiadczenia. Dla nich stworzyli艣my gotowe rozwi膮zanie typu plug&play 鈥 otrzymuj膮 od nas chip wraz z softwarem. Co najwa偶niejsze, zainteresowanie jest bardzo du偶e. 鈥 Dostajemy zapytania do wielkich producent贸w z Malezji czy Chin, kt贸rzy maj膮 olbrzymi potencja艂. Z drugiej strony zg艂aszaj膮 si臋 tak偶e mniejsze firmy, start-upy, kt贸re dopiero wchodz膮 na rynek i chc膮 si臋 dowiedzie膰 jak zaimplementowa膰 nasze rozwi膮zania do ich produkt贸w. Nawet do skuter贸w 鈥 opowiada Wierzbicki. IoT na sklepowych p贸艂kach Pierwszym klientem Seed zosta艂a firma F&F z Pabianic. Modu艂y radiowe instalowane w kontakcie lub pod w艂膮cznikiem 艣wiat艂a s膮 ju偶 dystrybuowane do hurtowni i trafiaj膮 do instalator贸w, zreszt膮 nie tylko w Polsce, ale tak偶e w innych krajach europejskich, takich jak Niemcy i W艂ochy. Pierwszy produkt F&F przeznaczony ju偶 bezpo艣rednio dla konsument贸w ma si臋 pojawi膰 w sprzeda偶y do ko艅ca tego roku. Konkrety zobaczymy te偶 nied艂ugo za oceanem. - W listopadzie og艂osimy pierwszego klienta z USA. Jest to firma o艣wietleniowa, z kt贸r膮 rozpocz臋li艣my wsp贸艂prac臋. Produkt ma trafi膰 na p贸艂ki sklepowe na pocz膮tku 2015 roku i nie mo偶emy si臋 doczeka膰 momentu, gdy ujrzy 艣wiat艂o dzienne 鈥 m贸wi Marek Wierzbicki. Na razie jednak musimy poprzesta膰 na tej zapowiedzi, bo szczeg贸艂y poznamy dopiero podczas konferencji DEMO, kt贸ra odb臋dzie si臋 w San Jose w trzecim tygodniu listopada. Plany? 鈥 Idziemy nie tylko w kierunku inteligentnego domu, ale tak偶e wszystkich miejsc publicznych, takich jak hotele, restauracje czy biura 鈥 to s膮 miejsca, w kt贸rych chcieliby艣my zaistnie膰 鈥 stwierdza nasz rozm贸wca i dodaje 鈥 Widzimy 艣wiat zmierzaj膮cy w stron臋 sytuacji, w kt贸rej przedmioty b臋d膮 przewidywa膰 nasze potrzeby i b臋d膮 dzia艂a膰 na nasz膮 korzy艣膰 w taki spos贸b, w jaki sobie za偶yczymy. Na razie skupiamy si臋 na 鈥瀞ianiu鈥, czyli na instalowaniu naszych modu艂贸w w milionach domowych urz膮dze艅, by by艂o czym sterowa膰. P贸藕niej, gdy ju偶 uda si臋 nam stworzy膰 ekosystem takich sprz臋t贸w, chcemy budowa膰 zale偶no艣ci pomi臋dzy urz膮dzeniami, kt贸re b臋d膮 mog艂y ze sob膮 wsp贸艂pracowa膰 鈥 podsumowuje Marek Wierzbicki.
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-1