Przemysł elektroniczny |
Europejski rynek TV rośnie mimo kryzysu
iSuppli prognozuje wzrost sprzedaży odbiorników TV w krajach UE jeszcze w roku 2009.
‘Sprzedaż odbiorników TV w Europie wzrośnie do 51.97 mln sztuk w roku 2009, co stanowi wzrost o 3.4% z poziomu 50.2 mln sztuk w roku 2008’ twierdzi Riddhi Patel, analityk iSuppli odpowiedzialny za przegląd rynku TV. ‘Odbiorniki LCD TV, które w roku 2009 będą stanowić 79% całego rynku, odnotują wzrost na poziomie 17.5%, a ich sprzedaż osiągnie poziom 41.1 mln sztuk w porównaniu do 35.0 mln sztuk w roku 2008’.
Poniższa tabela i wykres prezentują prognozę iSuppli europejskiego rynku TV do roku 2013 w podziale na poszczególne technologie.
Poza ogólnymi oznakami ożywienia w krajach Unii, takimi jak wzrost zaufania na rynkach przemysłowych i konsumenckich, czy też wzrost wydatków ludności, rynek TV charakteryzuje się kilkoma dodatkowymi, pozytywnymi czynnikami:
• Wzrost popytu w krajach Europy Wschodniej, reprezentowany przez osoby kupujące po raz pierwszy LCD TV, jak
również wymieniające go na nowszą generację.
• Spadek cen zwiększa dostępność LCD TV w grupach charakteryzujących się niższym poziomem dochodu.
• Wprowadzanie nowinek rynkowych, takich jak częstotliwość odświeżania 100Hz/200Hz oraz technologia Light
Emitting Diode (LED)
• Wzrost krajowej produkcji TV, umożliwiający lepsze zarządzanie zapasami.
CRT i plazmy to dwie technologie, które będą tracić rynek: do roku 2013 łącznie ich sprzedaż ma się zmniejszyć o 40.2%. Zwłaszcza CRT nie cieszą się zainteresowaniem konsumentów, ich marki nie są wspierane poprzez wysiłki marketingowe czy dystrybucyjne, zmniejsza się też różnica w cenach pomiędzy CRT i LCD o podobnych możliwościach czy rozmiarach ekranu.
W okresie od 2008 do 2013 spodziewany jest średnioroczny spadek sprzedaży odbiorników plazmowych o 16.4% oraz wzrost sprzedaży LCD TV średnio o 11.5% rocznie. W efekcie, sprzedaż LCD TV w roku 2013 ma osiągnąć poziom 60.3 mln sztuk.