reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© ginasanders-dreamstime.com
Przemysł elektroniczny |

Bosch podłącza samochody do Internetu

Trzy zasady rządzą nowoczesnymi technologiami w motoryzacji: intuicyjna obsługa, dodatkowe funkcje wspomagające kierowcę w pojazdach i komunikacja samochodów z infrastrukturą drogową.

Prezentowany tekst stanowi informację produktową, za której treść odpowiedzialność ponosi firma bosch.

Podłączenie samochodu do internetu daje więcej możliwości, niż samo przeglądanie internetu w czasie jazdy. Bosch już dziś aktywnie rozwija technologie sieciowe i oferuje pierwsze seryjne rozwiązania. W przyszłości na ich bazie powstaną całkowicie nowe funkcje. Przykładem jest Augmented Reality - rzeczywistość rozszerzona łącząca świat wirtualny z realnym. W tym rozwiązaniu przednia szyba pojazdu będzie głównym wyświetlaczem prezentującym wszystkie informacje dotyczące samochodu i jego otoczenia. Krok pierwszy: internet będzie dostępny w samochodach Podłączenie samochodu do internetu to jeden z symptomów coraz większej cyfryzacji współczesnego świata. Dlatego konstruktorzy Bosch pracują nad intuicyjnymi i zaawansowanymi technicznie rozwiązaniami, które usprawnią jazdę samochodem, ale i komunikację pomiędzy kierowcą a pojazdem. Jednym z takich rozwiązań jest system MySpin, umożliwiający podłączenie iPhona lub smartfona (z systemem Android) do samochodu. Obraz z wyświetlacza w telefonie jest wówczas widoczny na centralnym wyświetlaczu w pojeździe. Umożliwia to kierowcom łatwiejsze, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe korzystanie z aplikacji zainstalowanych w telefonie. Bosch wprowadza internet do samochodów także innymi metodami, bez użycia telefonów. Aktualne wersje systemów nawigacyjnych potrafią przykładowo wyszukać najbliżej położone restauracje. Kierowca będzie mógł w przyszłości bez długich poszukiwań skierować samochód elektryczny do najbliższej ładowarki parkingowej lub zarezerwować najbliższe miejsce parkingowe i wyznaczyć drogę do niego. Z podłączenia samochodu do internetu korzystają również układy napędowe. Umożliwia to system Bosch eHorizon.– Integrujemy mechatronikę i technologię cyfrową – wyjaśnia Wolf-Henning Scheider, rzecznik działu Technika Motoryzacyjna i członek zarządu spółki Robert Bosch GmbH. Elektroniczny horyzont Boscha jest stosowany w pojazdach użytkowych już od roku 2012. System ogranicza zużycie paliwa, eliminując niepotrzebne przyspieszanie i hamowanie. Oprogramowanie nawigacyjne rozpoznaje na przykład, że po dwóch kilometrach spadku znajduje się znak wjazdu na teren zabudowany. Odcinek ten samochód może przejechać w najoszczędniejszym trybie lub podładować w tym czasie akumulator. Dzięki temu można zaoszczędzić do 15% paliwa. W przyszłości dane z nawigacji będą uzupełniane o aktualne informacje o ruchu drogowym z internetu. Dzięki temu samochody będą mogły omijać tworzące się korki. Nawigacja pobierająca dane z internetu to przyszłość nie tylko samochodów ciężarowych, ale i osobowych. Krok drugi: samochody staną się częścią internetu Należy zauważyć, że droga transmisji danych nie jest w żadnym razie drogą jednokierunkową. Pojazdy będą nie tylko pobierać informacje z internetu, ale i same je udostępniać dla innych pojazdów. – Głównym wyzwaniem przy integracji pojazdów z tak zwaną chmurą danych jest według nas ochrona prywatności danych. Korzyści muszą znacząco przeważać nad potencjalnymi zagrożeniami – mówi Scheider. W tym celu spółka zależna Bosch escrypt pracuje nad rozwiązaniami w zakresie bezpieczeństwa danych, dopasowanymi do potrzeb motoryzacji. Samochody w przyszłości staną się czujnikami rejestrującymi informacje o otoczeniu. Będą one wymieniać te dane między sobą lub wysyłać je na serwery Floating Car Data. Serwery te umożliwią tworzenie map aktualizowanych w czasie rzeczywistym, zapewniając równocześnie bezpieczeństwo ruchu drogowego. W nowych systemach, gdy kierowca widzi przed sobą tylko zakręt, system nawigacyjny pojazdu wie już, że za zakrętem znajduje się oblodzony fragment jezdni lub korek. Dzięki temu można uniknąć wielu wypadków spowodowanych niekorzystnymi warunkami pogodowymi lub najechania na kolumnę stojących pojazdów. System ma możliwość ostrzeżenia kierowcy oraz automatycznego zainicjowania procesu hamowania. – Podłączenie samochodów do internetu jest częścią procesu automatyzacji i wprowadza sprzężenie zwrotne między danymi z internetu a samochodem – tłumaczy Wolf-Henning Scheider. Już dziś dostępne są rozwiązania, w których pojazdy komunikują się ze światem zewnętrznym. Przykładem może być system eCall, którego stosowanie stanie się obowiązkowe w Unii Europejskiej w roku 2015. System ten automatycznie wzywa pomoc do samochodu, który wziął udział w wypadku drogowym. Działanie systemu aktywują między innymi czujniki uruchamiające poduszki powietrzne. Bosch eCall umożliwia skrócenie czasu dotarcia służb ratowniczych do miejsca zdarzenia nawet o 50% w obszarach pozamiejskich oraz o 40% w miastach. Krok trzeci: samochód stanie się częścią internetu przedmiotów i usług Podłączenie samochodów do internetu wykracza jednak daleko poza wymienione wyżej zastosowania. – Integracja samochodów z siecią to poważne zadanie. Dotychczas samochody były odizolowane od otoczenia, a w przyszłości będą wchodzić z nim w interakcję – wyjaśnia Scheider. Dla przykładu, osoba, która chciałaby przedostać się z centrum metropolii na przedmieścia, może wsiąść w pociąg, a następnie przesiąść się do samochodu udostępnianego w systemie Carsharing. Za pomocą rozwiązań Bosch i przy użyciu Service Brokering zaoferować wspólny dostęp do wszystkich środków transportu: komunikacji miejskiej, wypożyczalni samochodów elektrycznych oraz rowerów eBike. Kierowcy samochodów oraz koncerny motoryzacyjne na całym świecie interesują się możliwościami, jakie stwarza integracja samochodów z internetem. Zautomatyzowanie pojazdów może przykładowo poprawić płynność ruchu o 80% oraz stworzyć możliwości komfortowego i bezpiecznego przemieszczania się osób starszych i niepełnosprawnych. Rozwój automatyzacji może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych nawet o 90%. Aby umożliwić podłączenie samochodów do internetu, Bosch prowadzi ciągły dialog z producentami samochodów. Jednocześnie, firma współpracuje również z innowacyjnymi przedsiębiorstwami z innych branż – w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. © Bosch

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 26 2024 09:38 V22.4.33-2
reklama
reklama