reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© grzegorz-kula-dreamstime.com Przemysł elektroniczny | 23 kwietnia 2013

Renesas rozwija dystrybucję w Polsce - wywiad

O planach dotyczących polskiego rynku dla evertiq.pl opowiada Maciej Michna, Account Manager firmy Renesas na Polskę.


evertiq.pl: - Dlaczego zostało utworzone stanowisko Account Managera firmy Renesas w Polsce? Maciej Michna, Account Manager firmy Renesas: - Moim głównym zadaniem jest wspieranie sieci dystrybucji, współpracuję z partnerami firmy Renesas w Polsce. Naturalnie, jeśli zaistnieje potrzeba wsparcia klienta indywidualnego, to również jest też taka możliwość. Jak dotąd w Polsce cały obrót Renesasa przez rynek dystrybucyjny nie był zbyt duży, stąd właśnie decyzja o rozwijaniu się w kierunku Europy Wschodniej. Udział w rynku to jest coś, nad czym będziemy pracować, nawet nie patrząc na bezwzględne liczby. Chcielibyśmy nastawić się na nowe projekty u klientów, którzy będą poszukiwali lepszych, nowszych i tańszych rozwiązań do swoich projektów. Ujmę to tak: udział Renesasa w rynku polskim jest dużo niższy niż średni udział Renesasa w innych krajach. Jednym z powodów takiej sytuacji może być właśnie brak lokalnego wsparcia. Jestem przekonany, że dystrybutorom czy klientom końcowym łatwiej jest wyjaśnić wszelkie wątpliwości, jeśli mogą chwycić za telefon i zadzwonić do osoby, która siedzi w Warszawie i ustalić jaki produkt może się przydać w danej aplikacji. - Czy w Polsce powstanie biuro sprzedaży firmy Renesas? - Nie ma takich planów. Nasi klienci, to przede wszystkim klienci dystrybucyjni – taka jest polityka firmy Renesas w Europie. Przykładowo na polskim rynku można znaleźć kilka spółek obsługiwanych bezpośrednio przez koncern, ale są to duże, międzynarodowe firmy. Główna europejska siedziba Renesas znajduje się w Düsseldorfie, mamy też siedzibę w Monachium oraz w Wielkiej Brytanii. Stamtąd też jest główna obsługa logistyczno-magazynowa. Poza tym nasi dystrybutorzy to zazwyczaj międzynarodowe firmy i tak się składa, że większość z nich ma główne siedziby w Niemczech, stąd też wsparcie naszych klientów w postaci dystrybutorów przez biura handlowe, które są w Niemczech. - Jak będzie wyglądała Pana praca? - Podstawowe wsparcie z mojej strony dla dystrybutorów i klientów to praca z biurami projektowymi naszych klientów, z inżynierami, którzy poszukują nowych rozwiązań dla prowadzonych projektów. Moim zadaniem będzie dostarczenie informacji, dokumentacji, zestawów projektowych. Z wykształcenia jestem inżynierem elektronikiem, ale w Renesasie pracuję dopiero kilka miesięcy, więc na początku wsparcie techniczne z mojej strony będzie na ogólnym poziomie: wytłumaczyć podstawową funkcjonalność, dobrać narzędzia.
Maciej Michna © Renesas
Natomiast bardziej zaawansowaną pomoc techniczną realizują inżynierowie aplikacyjni w naszych biurach w Niemczech. Każdy z nich specjalizuje się w określonej rodzinie produktów. Oczywiście będziemy organizowali seminaria we współpracy z dystrybutorami, którzy są naszymi partnerami od wielu lat. Na razie jeszcze się rozpędzamy, pierwszych spotkań można się spodziewać na jesieni. Będą to seminaria tematyczne, zorientowane pod konkretne aplikacje lub seminaria połączone z warsztatami. - Jakie grupy produktów będą głównie rozwijane na polskim rynku? - Głównie mikrokontrolery, ze względu na historię i pozycję firmy Renesas na światowym rynku. Szczególnie kładziemy nacisk na dwie rodziny: RL78 i RX, które cały czas rozwijamy i w których nieustannie pojawią się nowe produkty. Są też duże rodziny kontrolerów do specyficznych zastosowań, na przykład dla branży motoryzacyjnej. Mamy sporo planów rozwojowych w grupie mikroprocesorów i mikrokontrolerów, to jest działka, na której będziemy się głównie skupiać. Ale nie zapominamy także, że mamy interesujące produkty w innych grupach (np. dyskretne półprzewodniki mocy). Z doświadczenia jednak wiemy, że to mikrokontrolery wymagają największego wsparcia, stąd podejrzewam, że pytania techniczne i szkolenia będą dotyczyły głównie tych komponentów. - Renesas rozważał sprzedaż biznesu chipów mobilnych. Czy już coś wiadomo w tej sprawie? - Nie wiem czy udało się znaleźć kupca, ale w tym momencie nie rozwijamy tej dziedziny. Natomiast warto wspomnieć o dużej zmianie w strukturze firmy, która nastąpiła ostatnio. Połączono dwa działy: Industrial Business Group oraz Communication&Consumer Business Group i powstał Industrial & Communications Business Group. Teraz Renesas ma dwa główne obszary działalności: Automotive oraz Industrial & Communications. - W zeszłym roku została ogłoszona decyzja o dofinansowaniu Renesasa z rządowej agencji Innovation Network Corp. Na co pójdą pieniądze? - Dofinansowanie zostało ustalone, ale pieniądze dostaniemy dopiero we wrześniu. Jest to bardzo dobra informacja, ponieważ nowe środki będą przeznaczane na rozwój techniczny i produktowy oraz na akwizycje własności intelektualnych. Będą rozwijane głównie produkty przeznaczone do zastosowań w branży przemysłowej, oczywiście w tym nasze flagowe rodziny RL78 i RX, a także będziemy pracować nad nowymi rodzinami. Nowe komponenty są teraz w fazie prototypów, więc wprowadzenie na rynek zajmie jeszcze chwilę, ale plany są ambitne i nowe portfolio będzie z pewnością bardzo interesujące dla naszych klientów. Planujemy rozwój w różnych kierunkach: zarówno w stronę małych układów 8-bitowych, jak i zaawansowanych procesorów. Strategia firmy dotycząca nowych komponentów wynika też trochę z połączenia firm NEC i Renesas, które dokonało się 3 lata temu i konsolidacji produktów obu firm. Bierzemy to co najlepsze z poszczególnych rodzin, czego doskonałym przykładem są właśnie wspomniane rodziny RL78 i RX. - Wspominał pan o planowanych akwizycjach? Tutaj możemy zauważyć zmianę filozofii firmy. Jak dotąd nasze produkty były rozwijane "od środka", czyli wyłącznie przez Renesas, co zajmuje mnóstwo czasu. Nowe podejście jest takie, że jeśli będzie potrzebna jakaś część biznesu opracowana w innej firmie, to Renesas rozważy przejęcie tej technologii. Ale nie ma żadnych konkretnych planów. Chodzi o zmianę podejścia na bardziej nowoczesne, jest to zgodne z trendami, które można zaobserwować na rynku. - W jakich sektorach spodziewa się Pan największego zwiększenia sprzedaży produktów? - Na pewno branże, które są przez rynek europejski uważane za rozwojowe i w których mamy dedykowane produkty, to sektor inteligentnego opomiarowania, oświetlenia, smart home czyli AGD z działką motor controls, inteligencji budynkowej i, chociaż nieco mniej w Polsce, automatyki przemysłowej. Nadzieje wiążemy też z mikrokontrolerami ogólnego przeznaczenia. Takie trendy widzimy i będziemy się starali wejść na wymienione rynki z naszymi produktami. - Czy planowane jest poszerzanie sieci dystrybucyjnej w Polsce? - W przyszłości niczego nie można wykluczyć, natomiast na chwilę obecną mamy aż 6 dystrybutorów w Polsce. W krótkiej i średniej perspektywie na pewno nie planujemy zmian. Na pewno potrzebny jest przynajmniej rok mojej pracy, żeby zobaczyć jak polski rynek reaguje na nasze propozycje, zanim zaczniemy ewentualne zmiany, które będą również skorelowane z działaniami Renesas w Europie. - Dziękuję za rozmowę.
reklama
reklama
reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
November 12 2019 07:31 V14.7.10-2