reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Sponsored content by Premier Farnell

Dystrybutorzy zwiększają efektywność i wartość dodaną w łańcuchach zaopatrzeniowych

Nabywcy elektroniki upraszczają procesy zakupowe oraz lepiej kontrolują wydatki dzięki współpracy z Farnell.
Autor: Mathew Thorpe, Regional Sales Director of UK, Ireland and Benelux, Farnell Nabywcy komponentów elektronicznych oczekują od dystrybutorów znacznie więcej niż tylko samych produktów. W dzisiejszych czasach mierzą się z rosnącym naciskiem ze strony udziałowców, kadry zarządzającej i członków rad nadzorczych, by pokazywać, w jaki sposób redukowane są koszty nabywania nowych produktów. Oznacza to, że specjaliści zajmujący się zakupami stają nie tylko przed wyzwaniami, by jak najszybciej i najbardziej sprawnie znajdować i nabywać komponenty elektroniczne, ale muszą również stale poszukiwać nowych sposobów na maksymalizację oszczędności na każdym z etapów tych procesów. Dobry dystrybutor – czyli na pewno taki, który ma na uwadze długotrwałą i pełną zadowolenia współpracę z klientem – może pomóc nabywcom zidentyfikować różnorodne techniki uzyskania oszczędności. Odbywa się to poprzez zapewnienie odpowiednio bogatego wyboru produktów, a także transparentnego zestawu dodatkowych usług, które zwiększają wartość tego, co firma oferuje. Ważne jest wsparcie za pomocą innowacyjnych narzędzi i zasobów internetowych, błyskawicznej dostawy i silnej, globalnej sieci dystrybucyjnej. Dodatkowo to właśnie dystrybutorzy znajdują się w idealnej pozycji by wskazać alternatywne opcje projektowe, które mogą przyspieszyć proces wprowadzania tworzonego produktu na rynek. Poruszanie się po zmieniającym się rynku Od połowy 2018 roku na europejskim rynku elektroniki pojawiło się kilka nowych, poważnych wyzwań. Zaistniała niepewność, która sprawiła, że zwyczaje zakupowe uległy zmianom. Mimo to oczekiwania specjalistów zakupowych cały czas i tak pozostają na najwyższym poziomie. Nabywcy muszą czuć się pewni, że mogą zredukować koszty i zmaksymalizować efektywność produkcji. Dla wielu z nich zorganizowanie silnego partnerstwa z odpowiednim dystrybutorem to właśnie bardzo dobra metoda na szybkie osiągnięcie zamierzonych rezultatów. I faktycznie tak jest – rola dystrybutora w pomocy nabywcom, aby uprościć procesy zakupowe i kontrolować wydatki, jest kluczowa. Szczególnie, że koszty dodatkowe związane ze zdobyciem odpowiedniego podzespołu mogą być wyższe niż cała wartość składanego zamówienia. Te dodatkowe koszty mogą być nawet jeszcze wyższe w przypadku niektórych firm zajmujących się elektroniką, w których pracownicy odpowiedzialni za zakupy poświęcają całe godziny na wyszukiwanie dostępnych na magazynach, wysokiej jakości produktów, oferowanych za najlepszą cenę. Stąd, oprócz samych podzespołów, specjaliści zakupowi potrzebują partnera, który działa w oparciu o elektroniczne systemy składania zamówień i obiegu dokumentów, za pomocą których można zmniejszyć poboczne koszty administracyjne oraz nakłady związane z przetwarzaniem zamówień i zdobywaniem produktów. Tymczasem dla dystrybutora ważne jest, aby rozważyć, w jaki sposób dostarczane przez niego produkty i usługi mogą wspomóc zwiększenie oszczędności. Istotne jest ustalenie, jak można zmniejszyć koszty tak dla małych i średnich firm, jak i dla wielkich, stabilnych koncernów, dla których nierzadko przeciętny dystrybutor nie jest w stanie spełnić wszystkich oczekiwań. Farnell podjął się tego wyzwania poprzez stworzenie nowych usług, ich personalizację oraz zorganizowanie szerokiej sieci dystrybucyjnej. Przejęcie firmy Farnell przez koncern Avnet w 2016 roku sprawiło, że powstał nowy rodzaj firmy dystrybucyjnej – takiej, która może zaoferować lepsze wsparcie na wszystkich etapach procesu rozwoju produktu, a więc począwszy od projektowania, a kończąc na produkcji wielkoseryjnej i zarządzaniu procesem wycofywania urządzenia ze sprzedaży. Całość stanowi zestaw idealnie połączonych ze sobą usług, które przydadzą się wszystkim klientom. Co więcej, regionalne zespoły Farnell podchodzą do swoich zadań wielokanałowo, by pomóc nabywcom osiągnąć ich własne cele. Farnell funkcjonuje w roli zaufanego dostawcy i partnera strategicznego, pomagającego specjalistom zakupowym. Zapewnia dostęp do zestawu zintegrowanych narzędzi online, które ułatwiają wyszukiwanie produktów, pozwalają zaoszczędzić czas i zdecydowanie zwiększają kontrolę nad wydatkami. W niektórych przypadkach firmie Farnell udawało się zmniejszyć koszty zakupowe jej klientów nawet o 50 procent. Silna inwestycja w przyszłość W praktyce oznaczało to zainwestowanie w wartą 60 milionów dolarów halę magazynową w Leeds, w Wielkiej Brytanii, która pozwala obsługiwać operacje logistyczne Farnell w całej Europie. Od momentu poniesienia tej inwestycji do oferty dodano ponad ćwierć miliona nowych produktów, a co więcej, zapełniono magazyn towarami o wartości 150 milionów dolarów. W ciągu ostatnich 12 miesięcy Farnell zwiększył swoje zatowarowanie o 25% i dodał do swojej oferty ponad 30 nowych producentów, gromadząc ponad 950 tysięcy różnych produktów, dostępnych w ramach swojego globalnego katalogu internetowego, z czego ponad pół miliona jest przechowywanych w magazynach firmy i dostępnych do nabycia przez klientów z całej Europy. Inną usługą, która wyróżnia Farnell na tle pozostałych dystrybutorów jest możliwość nabywania wyrobów marki Multicomp Pro, która stanowi zamiennik dla produktów renomowanych firm, oferując tę samą jakość i niezawodność, ale przy bardziej konkurencyjnych cenach. Wszystko to uzupełnia szybka wysyłka zamówienia oraz wsparcie techniczne 5 dni w tygodniu. Dostęp do innowacyjnego oprogramowania oraz narzędzi online Internetowe narzędzie iBuy to skalowalny dodatek do konta nabywcy, obecny na stronie internetowej Farnell. Jest bezpłatny i dostosowany do potrzeb każdego klienta z osobna. Pomaga maksymalnie skrócić czasy czynności administracyjnych i proces przekształcania pomysłu w zakup. W ten sposób osiąga się oszczędność czasu oraz praktycznie całkowicie eliminuje błędy – informacje na temat produktów można pobrać bezpośrednio ze strony internetowej Farnell, bez potrzeby wykonywania jakichkolwiek operacji ręcznie. Narzędzie pozwala nabywcom na skrócenie czasu potrzebnego na nabywanie podzespołów o niskiej wartości, a obsługa hal magazynowych może skrócić czas przetwarzania dostaw dzięki temu, że wszystkie komponenty przybywają w jednym opakowaniu, z fakturami dokładnie odpowiadającymi złożonym zamówieniom. Niezależnie czy to inżynier kupuje bezpośrednio pojedynczy produkt, czy specjalista od zakupów stara się zapewnić ciągłość dostaw, czy też pracownik księgowości opłaca rachunki, narzędzie iBuy pozwala na wygodny wgląd w cały proces zakupowy. Innym internetowym systemem wartym opisania jest ePass API – interfejs programowy do tworzenia aplikacji, który skraca czas i koszt wyszukiwania produktów poprzez umożliwienie klientom dostępu do skondensowanych informacji na temat każdego z produktów, jakie dostarcza Farnell. Niektórzy klienci, dla których Farnell jest podstawowym dostawcą, zbudowali własne oprogramowanie oparte o ePass API, dzięki któremu są w stanie organizować dostawy podzespołów jeszcze bardziej efektywnie. Przez Interfejs ePass API mogą oni w najbardziej wygodny dla siebie sposób uzyskiwać aktualne informacje na temat tego, co jest dostępne na rynku oraz odnośnie do cen produktów i przewidywanych terminów dostaw. Ułatwianie procesu przetwarzania faktur Dostępna dla klientów opcja „Purchase to Pay” pozwala na zintegrowanie procesu katalogowania, składania zamówień i przetwarzania faktur z systemem ERP (Enterprise Resource Planning) klienta, co umożliwia szybsze wykonywanie niezbędnych operacji. W ten sposób oszczędza się zarówno czas, jak i koszty, gdyż klienci nie muszą ręcznie wprowadzać danych na temat zamówień, oddzielnie na stronę internetową Farnell i ponownie do ich własnego systemu ERP, ani też ręcznie sprawdzać poprawność zapisanych faktur. Przykładowo nowo dodana obsługa kodów 2D sprawia, że można zeskanować informacje o nabytych produktach tak, aby automatycznie zostały wprowadzone do systemów ERP klienta, nie tylko zwiększając tym samym dokładność zapisywanych danych, ale też przyspieszając cały proces odbioru towarów. Opracowany przez Farnell, bezpieczny portal internetowy do wystawiania i przechowywania faktur, zapewnia błyskawiczny dostęp do faktur i innych powiązanych dokumentów, wprost z przeglądarki preferowanej przez danego klienta. Stanowi to bardzo dużą korzyść dla użytkowników końcowych, bo to właśnie przetwarzanie faktur od dostawców okazuje się być jednym z największych problemów w wielu działach księgowości. Wg brytyjskiego Instytutu Zaopatrzenia i Dostaw (CIPS - Chartered Institute of Procurement and Supply), ponad 80% menedżerów w Wielkiej Brytanii twierdzi, że konieczność przetwarzania faktur od dostawców ma negatywny wpływ na produktywność ich działów. Jest całkiem jasne, że nabywcy oczekują, a nawet żądają od swoich dystrybutorów czegoś więcej niż tylko produktów oferowanych w dobrej cenie. A jedynym sposobem dla dystrybutora, by utrzymywać się przed innymi firmami na tym wysoce konkurencyjnym rynku elektroniki, jest oferowanie innowacyjnych usług i narzędzi wspierających, które nie są dostępne nigdzie indziej. Nabywcy, którzy poszukują sposobów na uproszczenie i usprawnienie swoich procesów zakupowych oraz chcą lepszego kontrolowania wydatków, powinni blisko współpracować z wybranym przez siebie dystrybutorem, by mieć pewność, że korzystają z najlepszego dostępnego pakietu wsparcia łańcucha zaopatrzeniowego.
reklama
reklama
March 28 2024 10:16 V22.4.20-2
reklama
reklama