Elektroniczny papier staje się coraz bardziej wszechobecny w naszym życiu.
Z większą lub mniejszą świadomością stykamy się z tą technologią na co dzień poprzez
czytniki e-book, elektroniczne etykiety cenowe, systemy rezerwacji sal, systemy informacji
pasażerskiej, telefony komórkowe, zegarki, odzież czy chociażby architektura pomieszczeń.
SERDECZNIE ZAPRASZAMY
NA KONFERENCJĘ TEC W WARSZAWIE
17 MAJA
BĘDZIEMY OBECNI NA STANOWISKU NUMER 181
Początki elektronicznego papieru sięgają lat 70 kiedy to został on opatentowany pod nazwą
Gyricon. W latach 90 technologia była rozwijana przez amerykańskiego uczonego Josepha
Jacobsona, skutkiem tego było założenie firmy E-INK,natomiast masową produkcję e-papieru
rozpoczęto w roku 1999.
Firma E-INK jest największym producentem tej technologii na świecie a ich produkty
cechują się najlepszymi parametrami technicznymi. Urządzenia posiadają wysoki kontrast,
niską wagę, bardzo dobrą widoczność w słońcu, duże kąty widzenia, nie męczą oczu a
zginanie i dotykanie nie wpływa na wyświetlany obraz. Produkt ten możemy nazwać
przyjaznym środowisku dzięki bardzo małemu zużyciu prądu elektrycznego.
Na chwilę obecną dostępne na rynku są następujące rodzaje wyświetlaczy:
Od prawie 2 lat firma LEDATEL jest dystrybutorem e-papieru E-INK w Polsce.Sprzedając
wyświetlacze zapewniamy również wsparcie techniczne oraz dostawę komponentów
niezbędnych do budowy gotowego produktu.
Dostarczamy sterowniki do wyświetlaczy, maty oświetleniowe, komputery oraz autorską
aplikację webową LEOINK do bezprzewodowego zarządzania wyświetlaczem dzięki
niej możemy dodawać grafiki, tworzyć pętle, ustawiać czas, lub zmieniać tylko fragmenty
obrazu.
Wyświetlacz nie wymaga zasilania do emisji obrazu lecz jedynie do jego zmiany.
Dzięki technologii „bitstable” położenie elektronicznego tuszu pozostaje niezmienne nawet
w momencie usunięcia źródła zasilania, co sprawia, że wyświetlacz jest włączony przez
24 godz/h. Następstwem powyższego działania jest oczywiście bardzo małe zużycie
prądu elektrycznego.
Nasuwa się kolejne pytanie: Jak duża jest różnica zużycia prądu w porównaniu
z innymi wyświetlaczami?
Na początek przyjmijmy pewne założenia:
1. Papierowy rozkład jazdy na przystankach komunikacji miejskiej zostaje zastąpiony
wyświetlaczami. W jednym przypadku jest to E Papier a w drugim LCD.
2. Zamiana wyświetlanej informacji następuje 4 razy na dobę.
Porównajmy zatem, 10,1” wyświetlacz LCD i Elektroniczny Papier 13,3” firmy i załóżmy,
że zarządzanie zdalne rozkładami jazdy na przystanku trwa 1 rok. Wyświetlacz e-papierowy
potrzebuje prądu tylko w momencie zmiany wyświetlanej zawartości.
Czas zmiany – 450 ms a pobór prądu to 4,3 W czyli przy jednej zmianie mamy zużycie
- 2,15 Ws.
W skali 1 roku jest 1 460 zmian co daje pobór mocy 0,00087 kWh
Pobór mocy dla wyświetlacza LCD to 1 Watt. Zasilanie przez 24 godziny na dobę.
Przy takich samych założeniach pobór mocy to 8,76 kWh.
10 000 RAZY MNIEJSZE:
ZUŻYCIE PRĄDU
RACHUNKI ZA ENERGIĘ
EMISJA CO2
Produkt przyjazny środowisku
Jak to działa i jak jest zbudowane?
Miliony mikrokapsułek o grubości ludzkiego włosa jest wypełniona bezbarwnym płynem
oraz dodatnio naładowanymi białymi cząstkami i ujemnie czarnymi. W momencie
przyłożenia odpowiedniego potencjału elektrycznego do płaszczyzny sterującej TFT
następuje ruch elektronicznego tuszu zgodnie z ilustracją poniżej
Gdzie jeszcze jest możliwość zastosowania e-papieru?
W zasadzie ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia bo możliwości jest bardzo dużo.
1. Transport publiczny:
• Rozkłady jazdy oraz treść reklamowa na przystankach- aktualizacja zawartości
bez potrzeby fizycznego dostępu.
• Pojazdy komunikacji miejskiej
• Reklama, System Informacji Pasażerskiej
2. Punkty informacyjne w infrastrukturze miast
3. Tablice informacyjne w punktach gastronomicznych
4. Systemy rezerwacji sal
Reasumując urządzeń tych, możemy użyć wszędzie tam gdzie nie ma stałego łącza
elektrycznego lub gdzie bardzo zależy nam na jak najmniejszym zużyciu prądu.
Poza dystrybucją elektronicznego papieru firma Ledatel zajmuje się integracją
i dostawą systemów i urządzeń na rynki kolejowe, militarne i przemysłowe:
• Systemy: WiFi, Wzmacniania sygnału GSM, Komunikacji pojazd-ląd, CCTV oraz
System Zliczania Pasażerów. Autorska aplikacja serwerowa LEO RAIL umożliwia
centralizację wszystkich systemów na pojeździe, zapewniawygodną i intuicyjną
obsługę wszystkich podsystemów wchodzących w skład danego projektu.
• Komponenty: wyświetlacze TFT, OLED czy transparentne, komputery jednopłytkowe,
urządzenia sieciowe, anteny, kamery, rejestratory obrazu, systemy
termowizyjne, dyski, urządzenia diagnostyczne oraz drobny sprzęt elektroniczny.