reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Komponenty | 10 wrze艣nia 2008

Rynek sensorów MEMS zwi臋kszy si臋 niemal dwukrotnie do 2012

Wed艂ug iSuppli, nap臋dzany nowymi uregulowaniami, 艣wiatowy rynek sensor贸w MEMS (Microelectromechanical Systems) przeznaczonych dla motoryzacji, zwi臋kszy si臋 niemal dwukrotnie do roku 2012
iSuppli przewiduje, i偶 produkcja sensor贸w MEMS wzro艣nie z obecnych 474.2 milion贸w do 935.7 milion贸w sztuk w 2012, co oznacza艂oby 艣rednioroczny wzrost na poziomie 12%. Ca艂kowite przychody 艣wiatowego przemys艂u MEMS wzrosn膮 z kolei z obecnych 1.3 miliarda USD do 2.1 miliarda USD w roku 2012, co daje 艣redni膮 roczn膮 stop臋 wzrostu w tym okresie w wysoko艣ci 8%.

Na rynek sensor贸w MEMS sk艂ada si臋 26 kategorii produkt贸w, stosowanych w chassis pojazdu, jego systemie przeniesienia nap臋du czy innego rodzaju elektronice steruj膮cej. G艂贸wne kategorie tych produkt贸w to sensory inercyjne, sensory ci艣nienia, przep艂ywu czy sensory dzia艂aj膮ce na podczerwie艅. Te niewielkie elementy pe艂ni膮 wiele funkcji w zakresie bezpiecze艅stwa, kontroli czy sterowania pojazdu. Szeroki wachlarz zastosowa艅 rozci膮ga si臋 od wyzwalania poduszek powietrznych, poprzez kontrol臋 ci艣nienia w oponach do zarz膮dzania prac膮 silnika. W elementach MEMS stosuje si臋 wiele mechanizm贸w znanych mi臋dzy innymi w przemy艣le IC, lecz posiadaj膮 one r贸wnie偶 niewielkie cz臋艣ci ruchome lub mikrostruktury, kt贸re rozr贸偶niaj膮 zmiany parametr贸w fizycznych.

Richard Dixon, starszy analityk dla sektora MEMS w iSuppli stwierdzi艂: 鈥楶owodem gwa艂townego wzrostu popytu na wyroby MEMS w przemy艣le samochodowym jest zesp贸艂 regulacji wprowadzanych w USA oraz w Europie, kt贸re uczyni艂y obowi膮zkowym stosowanie system贸w typu ESC (Electronic Stability Control) czy system贸w kontroli ci艣nienia w oponach. Oba z tych zastosowa艅 w istotny spos贸b przyczyniaj膮 si臋 do ratowania 偶ycia na drogach, a system monitorowania ci艣nienia powietrza zmniejsza dodatkowo zu偶ycie benzyny鈥.



Produkcja MEMS s艂u偶膮cych do zastosowania w systemach monitoringu ci艣nienia powietrza (Tire Pressure Monitoring Systems, TPMS) osi膮gnie do 2012 roku 179 milion贸w sztuk przy obecnym poziomie zaledwie 43.1 milion贸w w 2006. Z kolei produkcja sensor贸w inercyjnych oraz sensor贸w ci艣nieniowych u偶ywanych w systemach ESC wzro艣nie z 61.6 milion贸w sztuk w 2006 roku do 158 milion贸w w roku 2012, co daje 艣redni膮 roczn膮 stop臋 wzrostu r贸wn膮 17%.

鈥橶ymienione zastosowania pozwol膮 rynkowi MEMS w najbli偶szych latach rosn膮膰 szybciej, ani偶eli produkcja innych element贸w elektronicznych stosowanych w przemy艣le samochodowym鈥 dodaje Dixon.

Stany Zjednoczone prowadz膮
Wed艂ug Richarda Dixona z iSuppli 鈥楽tany Zjednoczone prowadz膮, je艣li chodzi o zastosowanie system贸w TPMS oraz ESC. Jednak偶e r贸wnie偶 w Europie silna akcja lobbingowa zaowocowa艂a ostatnio w szeroko zakrojonych propozycjach dotycz膮cych bezpiecze艅stwa, w艂膮czaj膮c w to stosowanie system贸w ESC oraz TPMS. Doprowadzi to do istotnego wzrostu popytu, poniewa偶 regulacje to wymusz膮 stosowanie system贸w wymagaj膮cych zastosowania kilku sensor贸w MEMS 鈥 cztery sensory ci艣nienia dla systemu TPMS na samoch贸d, 偶yroskop z jednym lub dwoma akcelerometrami typu low-g oraz jeden lub wi臋cej sensor贸w ci艣nienia w systemie hamulcowym dla uk艂ad贸w ESC. W przypadku akcelerometr贸w czy 偶yroskop贸w, regulacje te oznaczaj膮 dwukrotne zwi臋kszenie zapotrzebowania鈥.

Europa zmniejsza emisj臋
Drugi kluczowy element, kreuj膮cy zwi臋kszenie popytu, b臋dzie wp艂ywa艂 na rynek od roku 2009; w贸wczas to zaczn膮 obowi膮zywa膰 surowsze uregulowania dotycz膮ce kontroli emisji spalin.

Przepisy te nap臋dz膮 popyt na sensory ci艣nienia uk艂adu przeniesienia nap臋du, kt贸re s膮 u偶ywane mi臋dzy innymi do optymalizacji pracy silnika czy redukcji emisji w silnikach diesla. Inny, dobrze rozwijaj膮cy si臋 segment rynku MEMS stanowi膮 akcelerometry typu high-g, stosowane w poduszkach powietrznych. R贸wnie偶 szybki rozw贸j rynku chi艅skiego wspomaga rynek sensor贸w MEMS.

J茅r茅mie Bouchaud z iSuppi stwierdza: 鈥楿regulowania zmieniaj膮 kszta艂t ca艂ego 艂a艅cucha dostaw. W przypadku system贸w ESC, kt贸rych stosowanie zmienia si臋 gwa艂townie z kosztownej opcji dodatkowej w stron臋 wyposa偶enia standardowego, w ci膮gu zaledwie kilku lat wykreuje si臋 miejsce dla nowo wchodz膮cych graczy, kt贸rzy zagro偶膮 dobrze ustabilizowanej pozycji obecnych dostawc贸w鈥.

J茅r茅mie Bouchaud dodaje te偶, i偶 wi臋ksza przejrzysto艣膰 rynku wymuszana rz膮dowymi uregulowaniami, mo偶e zwiastowa膰 te偶 wi臋ksz膮 unifikacj臋 i erozj臋 cen MEMS. Wszyscy producenci zaczn膮 dostarcza膰 produkty spe艂niaj膮ce rz膮dowe specyfikacje, kt贸re znajd膮 zastosowanie od najdro偶szych po najta艅sze na rynku pojazdy. Zmieni to ca艂y obraz konkurencji w przemy艣le MEMS ze wzgl臋du na rosn膮c膮 w贸wczas konkurencj臋.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-1