reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Technologie | 12 marca 2018

Świetna jakość obrazu w systemach wizyjnych i w dzień i w nocy

STMicroelectronics oraz AdaSky połączyli siły, tworząc niezwykłe, kompaktowe rozwiązanie wizyjne, dzięki któremu samochody będą mogły wykrywać przeszkody jeszcze szybciej i skuteczniej, niezależnie od warunków oświetleniowych czy pogodowych.
Firmy AdaSky oraz STMicroelectronics podjęły współpracę, której efektem ma być stworzenie nowoczesnych rozwiązań wizyjnych, oferujących świetną jakość obrazu przy wysokiej rozdzielczości, zarówno podczas rejestrowania obrazu w dzień, jak i w nocy. Ma to poprawić percepcję dla systemów stosowanych w nowoczesnych samochodach, np. ADAS.

Dzięki rozszerzeniu wizji, systemy takie jak ADAS będą mogły wejść na poziom, otrzymując pełne i dokładne dane, także w nocy. Nowe rozwiązanie ma posiadać wbudowaną technologię FIR od AdaSky. Technologia ta zostanie dodana przy użyciu technologii FD-SOI 28 nm od ST.

Gotowe rozwiązanie ochrzczone zostało mianem „Viper”. Dzięki temu, systemy ADAS oraz systemy sterowania pojazdami autonomicznego, będą mogły skuteczniej pracować niezależnie od warunków, lepiej ‘widząc’ drogę, zarówno w dzień, jak i w nocy, lub w innych, mniej korzystnych warunkach pogodowych.

Obecne systemy i sensory nie dają takiej wszechstronności. Jak podają twórcy, obecne sensory nie są w stanie samodzielnie dostarczać kompletnych informacji w każdych warunkach. Konieczne jest więc stosowanie różnych sensorów, aby systemy mogły pracować w różnych warunkach. Niestety, pomimo tego, w niektórych sytuacjach nadal mogą powstawać luki, które powodować mogą nieprawidłowe działanie systemów.



Hybrydowe rozwiązanie AdaSky oraz ST ma pomóc w uzupełnieniu tych luk. Rozwiązanie to jest kompleksowe i pozwala na przechwytywanie wyraźnych obrazów, w dużej rozdzielczości, niezależnie od warunków oświetleniowych, także tych dynamicznie się zmieniających (np. silne słońce lub błysk świateł samochodów z naprzeciwka w nocy).

Nowa kamera zawiera w sobie, oprócz standardowych struktur sensorycznych, wbudowany sensor FIR mikro-bolometryczny. Umożliwia on wykrywanie temperatury obiektów. Rozwiązanie to wykorzystuje także zaawansowane przetwarzanie, oparte na splotowej sieci neuronowej. Algorytmy te pozwalają na sprawne wykrywanie przeszkód, by następnie przedstawić je kierowcy.

Stanowić ma to system wczesnego ostrzegania przed różnymi przeszkodami na drodze, w tym pieszymi. Jak zapewniają twórcy, system ten jest w stanie dostarczyć takie ostrzeżenie nawet kilka sekund wcześniej, niż konwencjonalne systemy wykrywające przeszkody i obiekty na drodze.

Jak podaje Amotz Kats z AdaSky, z pomocą ST udało się stworzyć wydajne rozwiązanie kamery mogącej pracować z wysoką rozdzielczością. Rozwiązanie to jest małe, lekkie i energooszczędne, w porównaniu do klasycznych rozwiązań. Nie posiada też ruchomych części, co wpływać ma na trwałość konstrukcji i jej żywotność. Wszystko posiada też stosowne certyfikaty motoryzacyjne, zapewniające o wysokiej niezawodności projektu.

Fabio Marchio z STMicroelectronics przyznaje z kolei, że wszystko to udało się osiągnąć dzięki niezwykłemu sensorowi IR AdaSky oraz ich algorytmom. Jest to duża wartość dodana do projektu, sprawiająca że całe rozwiązanie wyprzedza konkurencję, umożliwiając tworzenie sprawnie i bezpiecznie oraz niezawodnie działających systemów sterowania pojazdami autonomicznymi, mogącymi pracować nawet 24/7.

Projekt jest na razie w fazie prototypu. Na rynku pojawi się w okolicach 2020 roku.

© STMicroelectronics

Komentarze

Zauważ proszę, że komentarze krytyczne są jak najbardziej pożądane, zachęcamy do ich zamieszczania i dalszej dyskusji. Jednak komentarze obraźliwe, rasistowskie czy homofobiczne nie są przez nas akceptowane. Tego typu komentarze będą przez nas usuwane.
Załaduj więcej newsów
June 15 2018 00:12 V9.6.1-1