reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Technologie | 12 marca 2018

艢wietna jako艣膰 obrazu w systemach wizyjnych i w dzie艅 i w nocy

STMicroelectronics oraz AdaSky po艂膮czyli si艂y, tworz膮c niezwyk艂e, kompaktowe rozwi膮zanie wizyjne, dzi臋ki kt贸remu samochody b臋d膮 mog艂y wykrywa膰 przeszkody jeszcze szybciej i skuteczniej, niezale偶nie od warunk贸w o艣wietleniowych czy pogodowych.
Firmy AdaSky oraz STMicroelectronics podj臋艂y wsp贸艂prac臋, kt贸rej efektem ma by膰 stworzenie nowoczesnych rozwi膮za艅 wizyjnych, oferuj膮cych 艣wietn膮 jako艣膰 obrazu przy wysokiej rozdzielczo艣ci, zar贸wno podczas rejestrowania obrazu w dzie艅, jak i w nocy. Ma to poprawi膰 percepcj臋 dla system贸w stosowanych w nowoczesnych samochodach, np. ADAS. Dzi臋ki rozszerzeniu wizji, systemy takie jak ADAS b臋d膮 mog艂y wej艣膰 na poziom, otrzymuj膮c pe艂ne i dok艂adne dane, tak偶e w nocy. Nowe rozwi膮zanie ma posiada膰 wbudowan膮 technologi臋 FIR od AdaSky. Technologia ta zostanie dodana przy u偶yciu technologii FD-SOI 28 nm od ST. Gotowe rozwi膮zanie ochrzczone zosta艂o mianem 鈥濾iper鈥. Dzi臋ki temu, systemy ADAS oraz systemy sterowania pojazdami autonomicznego, b臋d膮 mog艂y skuteczniej pracowa膰 niezale偶nie od warunk贸w, lepiej 鈥榳idz膮c鈥 drog臋, zar贸wno w dzie艅, jak i w nocy, lub w innych, mniej korzystnych warunkach pogodowych. Obecne systemy i sensory nie daj膮 takiej wszechstronno艣ci. Jak podaj膮 tw贸rcy, obecne sensory nie s膮 w stanie samodzielnie dostarcza膰 kompletnych informacji w ka偶dych warunkach. Konieczne jest wi臋c stosowanie r贸偶nych sensor贸w, aby systemy mog艂y pracowa膰 w r贸偶nych warunkach. Niestety, pomimo tego, w niekt贸rych sytuacjach nadal mog膮 powstawa膰 luki, kt贸re powodowa膰 mog膮 nieprawid艂owe dzia艂anie system贸w. Hybrydowe rozwi膮zanie AdaSky oraz ST ma pom贸c w uzupe艂nieniu tych luk. Rozwi膮zanie to jest kompleksowe i pozwala na przechwytywanie wyra藕nych obraz贸w, w du偶ej rozdzielczo艣ci, niezale偶nie od warunk贸w o艣wietleniowych, tak偶e tych dynamicznie si臋 zmieniaj膮cych (np. silne s艂o艅ce lub b艂ysk 艣wiate艂 samochod贸w z naprzeciwka w nocy). Nowa kamera zawiera w sobie, opr贸cz standardowych struktur sensorycznych, wbudowany sensor FIR mikro-bolometryczny. Umo偶liwia on wykrywanie temperatury obiekt贸w. Rozwi膮zanie to wykorzystuje tak偶e zaawansowane przetwarzanie, oparte na splotowej sieci neuronowej. Algorytmy te pozwalaj膮 na sprawne wykrywanie przeszk贸d, by nast臋pnie przedstawi膰 je kierowcy. Stanowi膰 ma to system wczesnego ostrzegania przed r贸偶nymi przeszkodami na drodze, w tym pieszymi. Jak zapewniaj膮 tw贸rcy, system ten jest w stanie dostarczy膰 takie ostrze偶enie nawet kilka sekund wcze艣niej, ni偶 konwencjonalne systemy wykrywaj膮ce przeszkody i obiekty na drodze. Jak podaje Amotz Kats z AdaSky, z pomoc膮 ST uda艂o si臋 stworzy膰 wydajne rozwi膮zanie kamery mog膮cej pracowa膰 z wysok膮 rozdzielczo艣ci膮. Rozwi膮zanie to jest ma艂e, lekkie i energooszcz臋dne, w por贸wnaniu do klasycznych rozwi膮za艅. Nie posiada te偶 ruchomych cz臋艣ci, co wp艂ywa膰 ma na trwa艂o艣膰 konstrukcji i jej 偶ywotno艣膰. Wszystko posiada te偶 stosowne certyfikaty motoryzacyjne, zapewniaj膮ce o wysokiej niezawodno艣ci projektu. Fabio Marchio z STMicroelectronics przyznaje z kolei, 偶e wszystko to uda艂o si臋 osi膮gn膮膰 dzi臋ki niezwyk艂emu sensorowi IR AdaSky oraz ich algorytmom. Jest to du偶a warto艣膰 dodana do projektu, sprawiaj膮ca 偶e ca艂e rozwi膮zanie wyprzedza konkurencj臋, umo偶liwiaj膮c tworzenie sprawnie i bezpiecznie oraz niezawodnie dzia艂aj膮cych system贸w sterowania pojazdami autonomicznymi, mog膮cymi pracowa膰 nawet 24/7. Projekt jest na razie w fazie prototypu. Na rynku pojawi si臋 w okolicach 2020 roku. 漏 STMicroelectronics
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2