
© NXP
Technologie |
Rysunek 1. Zapotrzebowanie na pojazdy hybrydowe i elektryczne według rodzaju silnika, źródło: © Strategy Analytics
Połączenie wspomnianych prawnych i rynkowych wskaźników oraz długich cykli w rozwoju motoryzacji, wymaga od producentów samochodów natychmiastowego rozpoczęcia prac nad systemami HEV/EV. Po wprowadzeniu platformy rozwojowej Bluebox do prototypowego rozwoju autonomicznych pojazdów, firma NXP Semiconductors N.V. wykonuje kolejny krok i w celu przyspieszenia elektryfikacji pojazdów wprowadza nową platformę rozwojową GreenBox.
Nowoczesne samochody to złożona mieszanina różnych aplikacji i odmiennych podejść programistycznych, które dla producentów samochodów stanowią liczne wyzwania w ich integracji. Szacunki branży motoryzacyjnej wykazują, że w zaawansowanym pojeździe jest więcej linii kodu niż w nowoczesnym samolocie pasażerskim, czy myśliwcu. Ta złożoność, wpływa na czas powstania nowych rozwiązań, począwszy od wysokiej klasy systemów informacyjno-rozrywkowych ADAS, a skończywszy na bardziej zaawansowanych aplikacjach samochodowych.
Nowo powstała platforma GreenBox podejmuje stawiane wyzwania. Umożliwia producentom i dostawcom branży motoryzacyjnej na szybszy rozwój aplikacji dla nowej generacji pojazdów hybrydowych i elektrycznych, na wielordzeniowej platformie NXP S32 opartej na technologii Arm Cortex. GreenBox przeznaczony jest do wysokowydajnego projektowania i testowania nowych, często krytycznych algorytmów sterowania i zarządzania energią dla hybrydowych i całkowicie elektrycznych pojazdów następnej generacji. Wykorzystując środowisko programistyczne GreenBox, programiści mogą skorzystać z kombinacji wydajnych i wysoce zoptymalizowanych urządzeń zewnętrznych, w tym filtrów, zaawansowanych timerów, modułów do sterowania silnikiem i analogowych podsystemów, które pozwalają na współpracę z ich własnymi narzędziami do programowania.
Platforma posiada liczne interfejsy stosowane do komunikacji w branży motoryzacyjnej: Gb Ethernet, CAN-FD, LIN, UART, JTAG, SDHC, PSI5, SENT oraz w pełni regulowany zasilacz impulsowy z wejściem zasilania na 12V.
Rysunek 2. Schemat blokowy platformy GreenBox
GreenBox jest jedną z platform rozwojowych dla nowej generacji mikrokontrolerów S32, które są częścią platformy S32 Automotive Processing Platform, zbudowanej wokół bezpiecznej i odpornej na awarie konfiguracji. Zastosowane mikrokontrolery S32 są idealną odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na moc obliczeniową oraz pojemność dla przyszłych aplikacji HEV/EV.
GreenBox dostępny jest w dwóch konfiguracjach. Pierwsza dotyczy rozwoju w pełni elektrycznych pojazdów i obsługuje funkcje sterowania silnikiem i zarządzania akumulatorami. Druga z kolei, dotyczy rozwoju aplikacji hybrydowych, które wspierają zarówno funkcje sterowania silnikiem elektrycznym jak i spalinowym.
Rysunek 3. Platforma GreenBox do szybszej elektryfikacji samochodów
Najważniejsze cechy platformy GreenBox:
• Skierowana do napędów: hybrydowych, elektrycznych i spalinowych, w tym silników trakcyjnych, modułów sterujących silnikiem, systemów zarządzania akumulatorami, sterowników hybrydowych i zintegrowanych przetworników DC/DC.
• Płyta rozwojowa ze środowiskiem programistycznym Arm Cortex A53.
• Płyta peryferyjna zoptymalizowana do zastosowań w silnikach hybrydowych, w tym spalinowych lub do sterowania silnikiem elektrycznym, w tym zarządzania akumulatorami.
• Zawiera system operacyjny AUTOSAR i sterowniki MCAL.
• Umożliwia dostęp programistów do S32 Design Studio IDE.
• Prosta, gotowa do użycia aplikacja zawierająca przewodnik do szybkiego startu i kod aplikacji z podstawowymi przykładami sterowania.
Platforma GreenBox do szybszego rozwoju elektryfikacji samochodów jest dostępna już dzisiaj, ale w ograniczonych ilościach i niestety tylko dla największych graczy w branży motoryzacyjnej.
© NXP
Platforma GreenBox od NXP
Platforma rozwojowa NXP GreenBox przyspieszy powstanie nowych samochodów hybrydowych i elektrycznych (HEV/EV)
Projektujesz elektronikę? Zarezerwuj 4 października 2018 roku na największą w Polsce konferencję dedykowaną projektantom, Evertiq Expo Kraków 2018. Przeszło 50 producentów i dystrybutorów komponentów do Twojej dyspozycji, ciekawe wykłady i świetna, twórcza atmosfera. Jesteś zaproszony, wstęp wolny: kliknij po szczegóły.Wraz ze wzrostem ograniczeń prawnych w zakresie emisji spalin oraz coraz silniejszej potrzeby do zmniejszenia zużycia paliwa na całym świecie, zarówno stali producenci samochodów, jak i nowi gracze na rynku są pod dużą presją, chcąc szybko wprowadzić pojazdy elektryczne i hybrydowe na nasze drogi. Niedawno Chiny, Indie, Francja, kilka stanów w USA oraz kilka innych krajów, albo uchwaliły ustawę o zakończeniu produkcji silników spalinowych, albo zasygnalizowały takie zamiary legislacyjne. Co więcej, skumulowana roczna stopa wzrostu (CAGR) dla silników spalinowych maleje, w przeciwieństwie do CAGR dla silników hybrydowych i elektrycznych.© Evertiq


