reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Microsoft Technologie | 12 kwietnia 2017

Technologia Scropio od Microsoft przedstawiona

Microsoft sumiennie pracowa艂 nad nowym projektem pod nazw膮 鈥濻corpio", a efekty tej pracy ju偶 teraz s膮 zdumiewaj膮ce - nie tylko w liczbach.
Firma Microsoft ods艂oni艂a r膮bka tajemnicy dotycz膮cej nowej generacji konsol Xbox, a konkretnie technologii, kt贸ra b臋dzie w niej wykorzystana 鈥 Project Scorpio. Warto tutaj wspomnie膰, 偶e technologia ta rozwija si臋 bardzo pr臋偶nie. Jak na razie, aktualny stan projektu wyprzedza plan, za艂o偶ony przez tw贸rc贸w. Oznacza to, 偶e nie powinno by膰 op贸藕nie艅 we wdra偶aniu tej niesamowitej technologii.

A jak to b臋dzie wygl膮da膰 w praktyce? To co prezentuje ju偶 teraz Microsoft robi wra偶enie. Sercem ma by膰 GPU, kt贸ry zosta艂 zaprojektowany praktycznie od nowa i odpowiednio zoptymalizowany. Cz臋stotliwo艣膰 z jak膮 ma by膰 taktowany, jest pora偶aj膮ca, przekraczaj膮c to, z czym mieli艣my do czynienia w przypadku konsol.

GPU zosta艂o dodatkowo sparowane z superszybk膮 pami臋ci膮 GDDR5 o pojemno艣ci 12 GB, a tak偶e o艣mio-rdzeniowym, r贸wnie偶 w艂asnym, procesorem g艂贸wnym (CPU). Wszystko to zgrabnie zamkni臋te, ze zintegrowanym systemem zasilania, a tak偶e systemem ch艂odzenia, r贸wnie偶 niezwyk艂ym w swojej klasie, jak zapewniaj膮 tw贸rcy.

Wygl膮da to 艣wietnie. Wydajno艣膰 przedstawiono uruchamiaj膮c najnowsz膮 gr臋 Forza Motorsport generuj膮c膮 obraz najwy偶szej jako艣ci w rozdzielczo艣ci 4K, osi膮gaj膮c 60 FPS, co jest naprawd臋 niezwyk艂ym wynikiem. Cho膰 jak podaj膮 tw贸rcy, spokojnie znajdziemy tu te偶 pe艂ne wsparcie dla 1080p.



Sercem nowej konsoli maj膮 by膰 uk艂ady typu SoC opracowane od zera wsp贸lnie z firm膮 AMD. Jest to ca艂kowicie nowy, 艣wie偶y projekt, wykorzystuj膮cy rewolucyjne techniki pozwalaj膮ce na popraw臋 wydajno艣ci pracy uk艂adu.

Rdzenie CPU taktowane maj膮 by膰 z cz臋stotliwo艣ci膮 2.3 GHz. Zbudowane b臋d膮 w oparciu o architektur臋 x86. GPU z kolei sk艂ada膰 si臋 b臋dzie z 40 jednostek, taktowanych z cz臋stotliwo艣ci膮 1172 MHz (o 250 MHz wi臋cej ni偶 w Xbox One i 200 MHz wi臋cej ni偶 w PS4 Pro, maj膮cym stanowi膰 g艂贸wn膮 konkurencj臋 konsolow膮 4K na rynku dla Microsoft). Przepustowo艣膰 zastosowanej pami臋ci GDDR5 wynosi膰 ma 326 GB/s (czyli o ponad 100 GB/s wi臋cej, ni偶 w PS4 Pro i Xbox One).

Do osi膮gni臋cia tak dobrych wynik贸w wydajno艣ciowych w sekcji GPU przyczyni艂 si臋 Andrew Gossen ze swoj膮 ekip膮. Przeprowadzili oni dog艂臋bn膮 analiz臋 dzia艂ania jednostek GPU z wykorzystaniem nowoczesnego narz臋dzia PIX. Analiza ta umo偶liwi艂a dalsz膮 optymalizacj臋 pracy jednostek GPU. Pozwoli艂o to te偶 na stworzenie mechanizmu, dzi臋ki kt贸remu przej艣cie gier z 900p na 4K b臋dzie bezproblemowe i bez straty na FPS.

Scorpio niesie ze sob膮 tak偶e jeszcze jedn膮 istotn膮 korzy艣膰. Wielu tw贸rc贸w gier jest zmuszona trzyma膰 si臋 specyfikacji ka偶dej z konsol. Jednak偶e jednym z za艂o偶e艅 Scorpio by艂o to, by mo偶liwe by艂o bezproblemowe przeskalowanie istniej膮cych gier do rozdzielczo艣ci 4K. Oznacza to, 偶e tw贸rcy mog膮 trzyma膰 si臋 znanej sobie specyfikacji przy tworzeniu nowych gier, przy艣pieszaj膮c ich wdro偶enie na rynek. Pomaga w tym w艂a艣nie narz臋dzie PIX. Dzi臋ki temu uda艂o si臋 sprawnie przetestowa膰 wiele r贸偶nych konfiguracji, by znale藕膰 t膮, kt贸ra da najlepsze rezultaty.

Narz臋dzie to pozwoli艂o te偶 znacznie lepiej pozna膰 mechanizmy dzia艂ania architektury AMD, w tym dzia艂anie kolejkowania, buforowania, czy FIFO. Pozwoli艂o to na sprawne wykrycie w膮skich garde艂, a nast臋pnie ich wyeliminowanie, co znacz膮co poprawi艂o wydajno艣膰.

Efekt ko艅cowy jest taki, jak podali艣my powy偶ej. 40 jednostek Radeon, kt贸re sk艂adaj膮 si臋 na Scorpio Engine, uda艂o si臋 podkr臋ci膰 do 1172 MHz, czyli znacznie wi臋cej ni偶 by艂o to w Xbox One lub Ps4 Pro. Po艂膮czenie zwi臋kszonej cz臋stotliwo艣ci, a tak偶e wi臋kszej ilo艣ci jednostek shader鈥櫭硍, owocuje zwi臋kszeniem efektywno艣ci przy przetwarzaniu punkt贸w i tr贸jk膮t贸w nawet 2.7-krotnie.

Wydajno艣膰 obliczeniowa GPU, podana przez Microsoft wynosi膰 ma nawet 6 TFLOPS. Jednak偶e wydajno艣膰 konsoli b臋dzie zale偶e膰 te偶 od pami臋ci (gdzie umieszczone s膮 dane o modelach, tekstury, ird), z jak膮 wsp贸艂pracuje owa jednostka.

Analiza przeprowadzona przez Andrew wykaza艂a, 偶e aby osi膮gn膮膰 najlepsze wyniki wydajno艣ciowe, konieczne b臋dzie zastosowanie pami臋ci o przepustowo艣ci ponad 300 GB/s. Tym sposobem do konsoli trafi superszybka pami臋膰 GDDR5, wykorzystuj膮ca magistral臋 384-bitow膮 (12 kana艂贸w po 32 bity), co prze艂o偶y艂o si臋 na przepustowo艣膰 rz臋du 326 GB/s. 8 GB jest przeznaczona dla deweloper贸w, za艣 4 GB trzymane jest na potrzeby systemowe.

Jednostka CPU, wykorzystuj膮ca architektur臋 x86 bazowa膰 ma na technologii Ryzen od AMD. Procesor sk艂ada膰 si臋 ma z o艣miu rdzeni, kt贸re maj膮 by膰 wydajniejsze od tych z Xbox One nawet o 31%. Rdzenie zorganizowane s膮 w dwa klastry, wspomagane przez 4 MB pami臋ci L2.

Nie mog艂o tu te偶 rzecz jasna zabrakn膮膰 wsparcia dla najnowszych technologii firmy Microsoft, w tym DirectX w wersji 12. Wsparcie to ma by膰 jeszcze efektywniejsze ni偶 w Xbox One, dzi臋ki efektywniejszej pracy sprz臋towej. Ponadto zapowiedziano r贸wnie偶 wsparcie dla HEVC oraz HDMI 2.0, w tym wspomniane 4K oraz HDR.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2