reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Technologie | 12 stycznia 2017

Nieograniczone zastosowania nowej architektury AMD Vega

Nowa architektura procesor贸w grafiki Vega to kolejny z punkt贸w na gwiezdnej drodze AMD.
Do tej pory poznali艣my jedynie karty graficzne Radeon z rodziny Polaris, kt贸rych zadaniem by艂o wype艂ni膰 艣redni segment rynku i usatysfakcjonowa膰 u偶ytkownik贸w pod wzgl臋dem osi膮g贸w, nie uszczuplaj膮c zbytnio ich kieszeni. Dopiero najnowsza architektura Vega ma ten obraz zmieni膰 i sta膰 si臋 wzorcem, w kierunku kt贸rego pozostali producenci, tacy jak NVIDIA b臋d膮 si臋 kierowa膰.

Nowe rozwi膮zanie powstawa艂o przez ostatnie 5 lat, i wed艂ug zapewnie艅 producenta, stwarza nowe mo偶liwo艣ci dla graczy, rynku VR, profesjonalnego projektowania czy uczenia maszynowego. Wsp贸艂czesne potrzeby s膮 ogromne i stale rosn膮. Wymagaj膮 przetwarzania olbrzymich ilo艣ci danych i szybkiego dost臋pu do du偶ych ilo艣ci pami臋ci. Dotychczasowe rozwi膮zania nie s膮 wstanie sprosta膰 tym obci膮偶eniom, dlatego potrzebne s膮 wysokowydajne procesory graficzne o innowacyjnej architekturze. To one stan膮 si臋 g艂贸wnym elementem systemu, przejmuj膮c na siebie ca艂y ci臋偶ar przetwarzania danych. W tym w艂a艣nie celu AMD stworzy艂o karty graficzne z architektur膮 Vega.
Prawie wszystkie cz臋艣ci silnika graficznego wewn膮trz Vegi s膮 nowe. Poza nast臋pnej generacji silnikiem obliczeniowym, posiada r贸wnie偶 nowy silnik geometryczny oraz nowy silnik kontroli pikseli. Pami臋膰 cache i podsystemy renderowania zosta艂y r贸wnie偶 ca艂kowicie przebudowane.

U podstaw architektury Vega powsta艂a nowa jednostka obliczeniowa NCU (Next-Generation Compute Unit), kt贸ra zosta艂a zoptymalizowana pod k膮tem wy偶szych cz臋stotliwo艣ci i wi臋kszej liczby instrukcji wykonywanych w jednym cyklu zegara (IPC). NCU oparto na elastycznych jednostkach obliczeniowych, kt贸re mog膮 pracowa膰 w kilku trybach i natywnie przetwarza膰 8, 16, 32 i 64-bitowe operacje w ka偶dym cyklu zegara. Celem optymalizacji by艂o uzyskanie znacznie wy偶szych cz臋stotliwo艣ci, ni偶 w poprzednich generacjach, a dodatkowo obs艂uga zmiennych typ贸w danych sprawi艂a, 偶e nowa architektura mo偶e znale藕膰 zastosowanie w r贸偶nych zastosowaniach.

Dzisiejsze gry i aplikacje wykorzystuj膮 niezwykle skomplikowane geometrie. Spowodowane jest to zwi臋kszaj膮cym si臋 zapotrzebowaniem na coraz lepsz膮 rozdzielczo艣膰. Im g臋stsza jest siatka tym bardziej mo偶emy przybli偶a膰 obiekty oraz poddawa膰 je r贸偶nym modyfikacjom i deformacjom. Wymaga to jednak du偶ych mocy obliczeniowych. W tym celu producent wyposa偶y艂 karty graficzne z rodziny Vega w nowy silnik geometryczny Geometry Pipeline. Pozwoli to programi艣cie skorzysta膰 na lepszej efektywno艣ci przetwarzania z艂o偶onej geometrii, a przy tym zapewni膰 przesz艂o 2-krotny zysk przepustowo艣ci przypadaj膮cy na jeden takt zegara. Nowe rozwi膮zanie cechuje r贸wnie偶 r贸wnomierny rozk艂ad obci膮偶enia, kt贸rym steruje inteligentny kontroler zapewniaj膮c sta艂膮 wydajno艣膰.

Zmodyfikowano r贸wnie偶 blok Pixel Engine, co zmniejszy艂o ilo艣膰 generowanych pikseli i zwi臋kszy艂o przepustowo艣膰 pami臋ci. U偶yty silnik wy艣wietlania wykorzystuje nowy mechanizm kontroli pikseli Draw Stream Binning Rasterizer. Umo偶liwia on obs艂ug臋 pikseli w trybie 鈥瀎etch once, shade once”, dzi臋ki zastosowaniu sprytnego systemu wst臋pnego usuwania niewidocznych pikseli z finalnie prezentowanej sceny. Silnik wy艣wietlania pikseli Vega jest po艂膮czony z pami臋ci膮 podr臋czn膮 L2, co umo偶liwia znaczn膮 redukcj臋 szczytowego obci膮偶enia, kt贸re polega na cz臋stych operacjach odczytu po zapisie danych. To zwi臋ksza energooszcz臋dno艣膰 ca艂ego systemu.
Vega posiada r贸wnie偶 nowy rewolucyjny podsystem pami臋ci, kt贸ry zosta艂 zoptymalizowany pod k膮tem przesy艂ania du偶ych ilo艣ci danych. Stworzona architektura obs艂uguje najnowszy standard wysokiej przepustowo艣ci pami臋ci 鈥 HBM2 (High Bandwidth Memory). Dzi臋ki zastosowaniu znacznie wy偶szej cz臋stotliwo艣ci pracy HBM2 zapewnia dwukrotnie wy偶sz膮 przepustowo艣膰 na pin, w por贸wnaniu do poprzedniej wersji HBM1, znanej z innych modeli kart Radeon. Nowa struktura pami臋ci Vega jest bardzo unikatowa. Osobny kontroler pami臋ci w uk艂adach graficznych High-Bandwidth Cache Controller (HBCC) w elastyczny i programowalny spos贸b mo偶e uzyska膰 dost臋p do pami臋ci podr臋cznej GPU jak i poza ni膮, poprzez precyzyjne przenoszenie danych. W ten spos贸b HBM2 oferuje 8-krotnie wi臋ksz膮 pojemno艣膰 i 2-krotnie wy偶sz膮 przepustowo艣膰, zajmuj膮c przy tym mniej ni偶 po艂ow臋 miejsca wymaganego przez pami臋ci typu GDDR5. Nowe rozwi膮zania w architekturze pami臋ci, pozwol膮 w przysz艂o艣ci na wsp贸艂prac臋 nowych kart graficznych z wieloma rodzajami pami臋ci o pojemno艣ciach adresowych dochodz膮cych a偶 do 512 terabajt贸w.

Oczekuje si臋, 偶e produkty oparte o architektur臋 Vega pojawi膮 si臋 w pierwszej po艂owie 2017 roku. Eksperci przewiduj膮 jednak pewne op贸藕nienia i podaj膮 jako prawdopodobn膮 dat臋 - drug膮 po艂ow臋 roku 2017. Jednym z powod贸w jest to, 偶e na dzie艅 dzisiejszy otrzymali艣my jedynie skromn膮 prezentacj臋 nowej architektury, bez konkretnych szczeg贸艂贸w. Innym z kolei to, 偶e od 2017 roku AMD b臋dzie si臋 koncentrowa艂 na systemach o wysokiej wydajno艣ci a nie tylko GPU. Przyk艂adem s膮 umowy z Google i Alibab膮 na opracowanie i powstanie nowych akcelerator贸w graficznych Radeon Instinct.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
January 17 2019 14:20 V11.11.0-2