reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Komponenty | 19 sierpnia 2009

Kto podejmie odpowiedzialno艣膰 za fa艂szywe komponenty elektroniczne?

Toczy si臋 zaciek艂a dyskusja pomi臋dzy producentami komponent贸w oraz ich dystrybutorami, kto powinien zatrzyma膰 potok fa艂szywych komponent贸w na rynek.
Czy tak naprawd臋 wiesz, czy komponenty u偶yte w Twoim laptopie s膮 autentyczne? Czy to Twoje zadanie, dowiedzie膰 si臋 czy pochodz膮 od producenta? A co z odpowiedzialno艣ci膮 dystrybutor贸w? Integralno艣膰 艂a艅cucha dostaw przyci膮ga ostatnio wiele uwagi 鈥 towary o ni偶szej jako艣ci, fa艂szywie sprzedawane jako produkty wysokojako艣ciowe, mo偶na powszechnie znale藕膰 w ca艂ym 艂a艅cuchu dostaw. Fa艂szywe jedzenie dla ps贸w, farby, farmaceutyki czy w ko艅cu komponenty elektroniczne mog膮 by膰 oferowane nieomal wsz臋dzie, co stwarza ryzyko dla dzia艂贸w zakup贸w, posiadaczy marek handlowych czy w ko艅cu dla samych konsument贸w. Kto jest zatem odpowiedzialny za wy艂owienie owych fa艂szywych produkt贸w w 艂a艅cuchu dostaw? Posiadacze marek Producenci komponent贸w nienawidz膮 fa艂szywych chip贸w z wielu powod贸w: rujnuj膮 one reputacj臋 marki, kt贸r膮 budowano z tak wielkim trudem, generuj膮 dodatkowe koszty w postaci zwrot贸w produkt贸w, podkopuj膮 te偶 ceny samych produkt贸w, jako i偶 mog膮 by膰 kupowane po cenach znacznie odbiegaj膮cych od orygina艂贸w. Co mo偶na zrobi膰? 艢ledztwa i procesy s膮dowe s膮 wa偶ne, lecz to kropla w morzu potrzeb, w por贸wnaniu ze skal膮 fa艂szerstw. Coraz popularniejsze s膮 systemy autentyfikacji produkt贸w, jak te dostarczane przyk艂adowo przez YottaMark, lecz mog膮 one by膰 stosowane jedynie w bardzo szczeg贸lnych warunkach. Firmy OEM s膮 bardzo wyczulone na punkcie fa艂szywych komponent贸w, poniewa偶 te staj膮 si臋 cz臋艣ci膮 ich kom贸rek, skaner贸w czy laptop贸w. Koszty gwarancji, spowodowane zastosowaniem fa艂szywek, mog膮 by膰 bardzo du偶e, a szkody wyrz膮dzone przez naruszenie reputacji marki wr臋cz ogromne. Mimo tego, w chwili wyst膮pienia niedobor贸w komponent贸w, zwracaj膮 si臋 oni w stron臋 szarej strefy i zwa偶aj膮c na fakt, i偶 100-procentowa kontrola komponentu jest zbyt droga lub niewykonalna, akceptuj膮 jednocze艣nie ryzyko zwi膮zane z mo偶liwo艣ci膮 zakupu podrobionej cz臋艣ci. Szara strefa Brokerzy i niezale偶ni dystrybutorzy tworz膮 szary rynek i stanowi膮 kana艂, dzi臋ki kt贸remu podr贸bki trafiaj膮 do 艂a艅cucha dostaw. Niekt贸re z tym firm maj膮 okrzep艂e mechanizmy kontroli, lecz w dzisiejszych czasach podr贸bki potrafi膮 by膰 tak dobrze zrobione, i偶 firmy te w istocie nie maj膮 szans na ich wy艂owienie. Wszystkie certyfikaty ISO 9000 na ca艂ym 艣wiecie nie pomog膮 ani troch臋 w powstrzymaniu przenikania podr贸bek do systemu dostaw. EMS/ODM Podobnie jak OEM, firmy tego typu od czasu do czasu zwracaj膮 si臋 ku szarej strefie. Owszem, oni r贸wnie偶 dbaj膮 o reputacj臋 swoich marek, lecz pokusy oferowane przez niskie ceny szarej strefy s膮 niekiedy bardzo silne. Wi臋c kto w艂a艣ciwie jest odpowiedzialny? Co mo偶na zrobi膰, aby powstrzyma膰 nap艂yw podr贸bek do systemu dostaw? I co powinno si臋 zrobi膰? ----- Autorem artyku艂u jest John P. Brown, za艂o偶yciel i Vice Prezes ds. Marketingu i Strategii w Verical.
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
March 15 2019 12:31 V12.5.5-2