reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Imagination technologies
Komponenty |

GPU o mocy blisko 0,5 TFLOP w urządzeniach mobilnych

Firma Imagination Technologies zapowiedziała nową serię procesorów graficznych. Dzięki nowoczesnej konstrukcji i precyzji FP16 udało się osiągnąć wydajność na poziomie 460 GFLOP. Dodatkową zaletą ma być duża skalowalność, co pozwoli dostosować te układy do wielu różnych potrzeb.

Firma Imagination Technologies zapowiedziała wprowadzenie w niedługim czasie nowej serii procesorów graficznych, oznaczonych jako PowerVR Series6XT. Stanowić mają układy nowej generacji „Rogue”, co do której przekonuje się coraz więcej producentów układów SoC, w tym Intel (x86). W serii tej znajdą się procesory zawierające od 0,5 do 8 klastrów USC („Unified Shading Cluster”). Dodatkową zaletą ma być skalowalność, która pozwolić ma na elastyczność producentów sprzętu elektronicznego, dostosowując GPU do swoich potrzeb, od produktów tanich, po te najwyższej klasy. Zastosowaniem mają być bowiem smartphony, tablety, konsole do gier, a także domowe centra rozrywki i TV. Przedstawicielem tej serii jest PowerVR GX6650. Składać się on ma m.in. z sześciu klastrów USC, co dać ma w sumie 192 rdzenie przetwarzania. Każdy z rdzeni USC zawiera szesnaście potoków. Jest to podyktowane tym, że grafika trójwymiarowa bardzo często wykorzystuje przetwarzanie równoległe, w celu zwiększenia wydajności w grach. GX6650 jest układem uniwersalnym w kwestii doboru precyzji wykonywanych obliczeń związanych z grafiką. Pozwala to tym samym lepiej dostosować się do urządzeń stawiajacych przede wszystkim na wydajność, lub pod urządzenia, gdzie liczy się oszczędność energii. GX6650 zawiera bardzo wydajny i oszczędny energetycznie tryb FP16. FP32 bowiem często nie jest optymalnym wyborem. Omawiany układ pracując w trybie FP32 osiąga wydajność 384 FLOPów na cykl zegarowy, podczas gdy przy wykorzystaniu FP16 efektywność ta wzrasta do 786 FLOPów na cykl. Oznacza to, że przy częstotliwości 600 MHz wydajność wynosi odpowiednio 230,4 GFLOP i 460,8 GFLOP, dla FP32 i FP16. Przedstawiciel Imagination Technologies zwraca również uwagę na wysoką wydajność przy przetwarzaniu pikseli. W trakcie jednego cyklu zegarowego, GX6650 jest w stanie obrobić 12 pikseli. Jest to trzy razy więcej, niż oferują produkty konkurencji. Może to oznaczać, znaczne podniesienie efektywności w aplikacjach wyświetlających wysokiej jakości obrazy w wysokiej rozdzielczości. Dzięki temu GX6650 może być wykorzystane w urządzeniach pracujących z wykorzystaniem rozdzielczości Ultra HD 4K. Kolejnymi zaletami mają być zaawansowane systemy kompresji (m.in. PVR3C), mechanizmy renderowania grafiki (TBDR) i zaawansowane funkcje zarządzania energią. Ekipa producenta chwali się nimi, gdyż jak podają, konkurencja dopiero tworzy koncepcję wykorzystania tych funkcji. Znajdziemy tu obsługę OpenGL ES 3.0, OpenCL 1.2 EP, OpenGL 3.x i DirectX 11, 10 i 9.3, a także RenderScript.

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 15 2024 11:45 V22.4.27-2
reklama
reklama