© Flytronic
Przemysł elektroniczny |
Plany rozwojowe Flytronic
Po sukcesach na rynku militarnym, jednym z kierunków rozwoju gliwickiego FlyTronic (grupa WB Electronic) będzie rynek cywilnych zastosowań bezzałogowych statków latających.
FlyTronic przez ostatnie pięć lat rozwinął się z dwuosobowej firmy dwójki absolwentów Politechniki Śląskiej (Grzegorza Krupy oraz Wojciecha Szumińskiego) w duże centrum badawczo-rozwojowe, zatrudniające obecnie 68 osób. Największym do tej pory hitem gliwickiej firmy jest system obserwacyjny FlyEye, oparty o bezzałogowy statek powietrzny. System ten komercjalizowany jest przez spółkę macierzystą, WG Electronics. FlyEye ma za sobą już chrzest bojowy - był wykorzystywany przez siły specjalne w konfliktach poza granicami Polski.
Przyszłość w rynku cywilnym
7 marca 2012 odbył się pierwszy lot samolotu bezzałogowego w strefie cywilnej. Lot odbył się w towarzystwie jednostek ratownictwa z Gliwic i jak pisze magazyn Nowa Technika Wojskowa ‘Jest to kamień milowy dla cywilnych zastosowań UAV [statków bezzałogowych] w Polsce. Od tego czasu FlyEye wykonał szereg misji dla klientów cywilnych’. Wymienione są między innymi inspekcja zbiorników technologicznych dla KGHM czy linii przesyłowych dla Tauron’u, a także zabezpieczenie meczu piłkarskiego przez służby bezpieczeństwa w Gliwicach.
Kolejna, większa platforma
We współpracy z PARP, FlyTronic realizuje obecnie kolejny projekt, bezzałogowy samolot rozpoznawczy średniego zasięgu. Projekt realizowany jest od ubiegłego roku, a jego zakończenie ma nastąpić za rok lub dwa. W ramach projektu realizowanych będzie szereg zadań, bezpośrednio związanych z zaawansowanymi konstrukcjami elektronicznymi.
W trakcie prac nad poprzednią platformą UAV wyszły na jaw wady systemów nawigacyjnych, opartych o GPS: ‘Dlatego jednym z kluczowych zagadnień projektu jest opracowanie alternatywnych systemów nawigacji [...] na podstawie danych z czujników aktywnych i pasywnych. Badane są rozwiązania oparte na nawigacji zliczeniowej, przy użyciu wysokiej klasy platform inercyjnych, korygowanych przez różnorakie systemy pasywne, w tym rozpoznawanie obrazów i porównywanie ich z zapisaną w pamięci systemu nawigacyjnego mapą’
Firma pracuje równocześnie nad całkowicie nowym systemem autopilota, opartym na najnowocześniejszych układach mikroprocesorowych, przeznaczonych do zastosowań aeronautycznych i militarnych.
FlyTronic prowadzi ponadto zaawansowane badania nad systemem anten kierowanych dalekiego zasięgu (do 250 km). Nowa antena byłaby kluczowym elementem systemu łączności UAV z odbiornikami, które będą mogły być montowane na ruchomych platformach.