reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Olga Lis / Dreamstime Przemys艂 elektroniczny | 11 kwietnia 2012

SiGarden: sukces na trudnym rynku

Determinacja i elastyczno艣膰, czyli jak osi膮gn膮膰 sukces na rodz膮cym si臋 rynku us艂ug projektowych: przeczytajcie wywiad z zarz膮dzaj膮cymi SiGarden: Jackiem Budnym, Tomaszem Wo藕niakiem i Gerardem Wi艣niewskim.
Pocz膮tek

Trzon zespo艂u SiGarden stanowi膮 in偶ynierowie, zatrudnieni wcze艣niej w centrum projektowym Intela w Gda艅sku. O samych pocz膮tkach firmy opowiada Jacek Budny, CEO firmy: 鈥楩irma SiGarden powsta艂a w 2008, wszyscy pracowali艣my wcze艣niej w Intel鈥檜. Tworzyli艣my dzia艂 projektowania sprz臋tu, kt贸ry mia艂 w贸wczas za zadanie ukazywa膰 mo偶liwo艣ci aplikacyjne chip贸w Intela. Jednak, Intel w pewnym momencie sprzeda艂 ten dzia艂 swojej dzia艂alno艣ci i nast膮pi艂o strategiczne ukierunkowanie gda艅skiego centrum na tworzenie oprogramowania. Stanowi艂o to dla nas pewien problem, nie mogli艣my bowiem dalej robi膰 tego co lubili艣my i umieli艣my najlepiej. Ale z drugiej strony, nowa sytuacja stanowi艂a te偶 szans臋, aby stworzy膰 firm臋, zafunkcjonowa膰 z dobrym zespo艂em, o bardzo szerokich kompetencjach.鈥

Pod koniec 2008 w nowo powsta艂膮 firm臋 zainwestowa艂 fundusz, finansuj膮cy rozw贸j start-up鈥櫭硍, Business Angel Seedfund. Do dzi艣 fundusz jest g艂贸wnym udzia艂owcem SiGarden.

鈥榋aczynali艣my dos艂ownie od zera, nie maj膮c w chwili wyj艣cia z Intela kontakt贸w biznesowych. W Intelu robili艣my urz膮dzenia dla najwi臋kszych gigant贸w telekomunikacyjnych, oparte o wielordzeniowe Xeon鈥檡, wielkie p艂yty projektowane w standardzie ATCA. Odchodz膮c, wiedzieli艣my 偶e nie jest to rynek, na kt贸rym mo偶emy znale藕膰 swoje w艂asne miejsce, poniewa偶 projektowanie i wsp贸艂praca z najwi臋kszymi firmami wymaga ogromnych inwestycji, a same projekty realizuj膮 zespo艂y nawet 100-osobowe鈥 kontynuuje Jacek Budny. 鈥 Musieli艣my mierzy膰 si艂y na zamiary i zaj臋li艣my si臋 nowymi procesorami, serii Atom, kt贸re w 2008 dopiero wchodzi艂 y na rynek. Spostrzegli艣my, 偶e to dla nas szansa, bo potrafili艣my zaproponowa膰 ciekawe rozwi膮zania oparte o t臋 architektur臋. Ju偶 w贸wczas chcieli艣my zrobi膰 urz膮dzenie mobilne i uznali艣my, 偶e 7-calowy tablet mo偶e by膰 ciekawym produktem rynkowym.鈥
Pierwsze sukcesy

Nie wszystko sz艂o jednak g艂adko. W roku 2008 tablet by艂 urz膮dzeniem innowacyjnym i nawet du偶e firmy 鈥 operatorzy sieci telekomunikacyjnych 鈥 nie by艂y przygotowane na komercjalizacj臋 pomys艂u gda艅skich in偶ynier贸w. W roku 2009 zdecydowano wi臋c o zmianie strategii dzia艂ania i rozpocz臋to prace nad rozwi膮zaniami przemys艂owymi.

O przyczynach podj臋cia tej strategicznej zmiany opowiada Tomasz Wo藕niak, CFO oraz jednocze艣nie przedstawiciel funduszu BAS w firmie : 鈥榃 pewnym momencie zdecydowali艣my si臋 zmieni膰 strategi臋 dzia艂ania i skupi膰 si臋 na rozwi膮zaniach przemys艂owych, czyli na takich, kt贸re s膮 odporne na wstrz膮sy, zalanie czy niskie temperatury. Na rynku konsumenckim panuje du偶a konkurencja, a naszymi przeciwnikami by艂yby najwi臋ksze koncerny elektroniczne. Tak偶e mar偶e w tym segmencie s膮 niskie i aby projekt by艂 op艂acalny, urz膮dzenie musia艂oby by膰 produkowane na Dalekim Wschodzie i sprzedawane w setkach tysi臋cy sztuk. W pewnym momencie ocenili艣my, 偶e dla nowo powsta艂ej firmy by艂oby to niemo偶liwe. Z drugiej strony, mieli艣my ju偶 do艣wiadczenia w projektowaniu urz膮dze艅 przeno艣nych i chcieli艣my wykorzysta膰 t臋 wiedz臋 na innym polu鈥.

Zmiana nie stanowi艂a w firmie rewolucji: dzi臋ki wprowadzeniu przez Intel Atom鈥櫭硍 do zastosowa艅 przemys艂owych, opracowane wcze艣niej dla zastosowa艅 komercyjnych modu艂y mog艂y zosta膰 zaadaptowane do pracy w nowych urz膮dzeniach. W 2009, we wsp贸艂pracy z Radmor S.A., wykonano prototyp tabletu wojskowego i zaprezentowano go na targach w Kielcach.

Obecny model dzia艂ania

Pierwszy etap rozwoju firmy sfinansowano g艂贸wnie ze 艣rodk贸w z funduszu BAS. Obecnie firma generuje 艣rodki z trzech zasadniczych 藕r贸de艂: us艂ug projektowych, sprzeda偶y gotowych modu艂贸w i produkt贸w oraz z funduszy pomocowych Unii Europejskiej.

Ze wzgl臋du na genez臋 swojego powstania, wi臋kszo艣膰 rozwi膮za艅 oferowanych przez SiGarden opiera si臋 na technologii Intela. Firma jest cz艂onkiem Intel Embedded Alliance, licz膮cej kilkadziesi膮t firm grupy, opracowuj膮cej rozwi膮zania oparte o chipy ameryka艅skiego koncernu. SiGarden jest ponadto cz艂onkiem grupy Intel Early Access, umo偶liwiaj膮cej dost臋p do technologii, kt贸re dopiero b臋d膮 wchodzi膰 na rynek.

鈥橨ak twierdzi sam Intel, SiGarden to jedyna firma w Europie 艢rodkowo-Wschodniej, maj膮ca taki status i potencja艂 tworzenia tak zaawansowanych urz膮dze艅鈥 komentuje bie偶膮c膮 pozycj臋 Tomasz Wo藕niak. Firma bazuje jednak nie tylko na rozwi膮zaniach Intela, ma te偶 pierwsze projekty oparte na technologii ARM i systemie Android.

W toku swojego rozwoju, firma ukszta艂towa艂a r贸偶ne modele wsp贸艂pracy z klientem: 鈥楻elacje z klientem bywaj膮 bardzo r贸偶ne, model wsp贸艂pracy zale偶y od tego, na kt贸rym etapie rozwoju produktu klient podejmuje wsp贸艂prac臋, co chce osi膮gn膮膰 i czego oczekuje. Czasami firma chce gotowy przepis na produkcj臋 konkretnego wyrobu i nie interesuje jej wsp贸艂finansowanie procesu projektowania, kupuje gotowe rozwi膮zanie. Bywa te偶 tak, i偶 nasze rozwi膮zanie jest jedynie adaptowane do ju偶 istniej膮cej p艂yty g艂贸wnej. Czasami jednak bywa zupe艂nie na odwr贸t: ze wzgl臋du na brak w艂asnych zasob贸w, firmy zamawiaj膮 us艂ug臋 projektow膮 na bardzo wczesnym etapie koncepcji produktu. Nast臋puj膮 pierwsze uzgodnienia z klientem, definiujemy produkt, potem wykonujemy kolejne wersje prototyp贸w demonstracyjnych . Na podstawie oceny klienta stopniowo powstaje wersja produkcyjna produktu, poddawana ko艅cowym testom鈥 m贸wi Jacek Budny.

SiGarden ma r贸wnie偶 ofert臋 wyrob贸w gotowych, o czym opowiada Gerard Wi艣niewski, CTO: 鈥楶rzyk艂adem mo偶e komputer przemys艂owy SiGaPC-14x. Stanowi on element sk艂adowy systemu, zapewniaj膮cego 艂膮czno艣膰 w pojazdach. Dzi臋ki niemu mo偶na odbiera膰 przekaz reklamowy czy informacyjny, a jednocze艣nie urz膮dzenie stanowi komputer kontrolny. Jednostka przeznaczona jest do pracy w trudnych warunkach temperaturowych, odporna na wstrz膮sy, oparta jest te偶 o system ch艂odzenia pasywnego, dzi臋ki czemu nie zasysa kurzu 鈥

Jednym z projekt贸w, kt贸re znajduj膮 si臋 w fazie komercjalizacji, jest tablet przemys艂owy XT-120: 鈥楥hcemy wdra偶a膰 ten produkt we wsp贸艂pracy z firmami zewn臋trznymi (np. integratorami system贸w). Opracowali艣my technologi臋 i znale藕li艣my partnera - Radmor S.A. - kt贸ry bierze na siebie koszty, zwi膮zane z kwalifikacj膮 produktu (testy odporno艣ci na upadki, badania py艂oszczelno艣ci , bryzgoszczelno艣ci oraz zgodno艣ci z wszelkimi normami wymaganymi dla tej klasy produktu) a nast臋pnie uruchomieniem produkcji oraz obs艂ug膮 serwisow膮. R贸wnie偶 sprzeda偶 b臋dzie prowadzona r贸wnolegle przez obie firmy, kt贸re b臋d膮 poszukiwa膰 odbiorc贸w tabletu鈥 m贸wi Tomasz Wo藕niak.

鈥榋 punktu widzenia funduszu, sukces odnosz膮 te projekty, w kt贸rych ich tw贸rcy odznaczaj膮 si臋 determinacj膮 i jasno sprecyzowanymi celami. Nie poddaj膮 si臋, gdy zdarzaj膮 si臋 pora偶ki, niepowodzenia s膮 nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 biznesu. Wszyscy m艂odzi ludzie, kt贸rzy maj膮 w sobie pasj臋 i robi膮 innowacyjne rzeczy, odnosz膮 sukces鈥.


Swoj膮 przysz艂o艣膰 SiGarden widzi mi臋dzy innymi na rynkach zagranicznych, o czym wspomina Tomasz Wo藕niak 鈥楽taramy si臋 pozyskiwa膰 klient贸w na zachodzie bo uwa偶amy, 偶e nasze produkty spe艂niaj膮 mi臋dzynarodowe standardy pod wzgl臋dem jako艣ci, funkcjonalno艣ci, ergonomii i estetyki. Mamy osoby, zajmuj膮ce si臋 rozwojem sprzeda偶y w Anglii i w Niemczech. Przyk艂adowo, w Anglii jeden z naszych projekt贸w znajduje si臋 na zaawansowanym etapie; nasz tablet znajduje si臋 obecnie na testach u du偶ego odbiorcy鈥.

鈥楯ednak i w Polsce istniej膮 dalsze perspektywy rozwoju, zmienia si臋 bowiem mentalno艣膰 naszych firm i wiele z nich otwiera si臋 na wsp贸艂prac臋 zewn臋trzn膮鈥 dodaje Jacek Budny.

Najwa偶niejsze dla sukcesu

Wiele firm pr贸buje stworzy膰 w艂asn膮 mark臋 i osi膮gn膮膰 wybijaj膮c膮 si臋 pozycj臋 na rynku, jednak udaje si臋 to nielicznym. Zapytali艣my o kluczowe czynniki, jakie zadecydowa艂y o sukcesie SiGarden.

Tomasz Wo藕niak: 鈥榋 punktu widzenia funduszu, sukces odnosz膮 te projekty, w kt贸rych ich tw贸rcy odznaczaj膮 si臋 determinacj膮 i jasno sprecyzowanymi celami. Nie poddaj膮 si臋, gdy zdarzaj膮 si臋 pora偶ki, niepowodzenia s膮 nieod艂膮czn膮 cz臋艣ci膮 biznesu. Wszyscy m艂odzi ludzie, kt贸rzy maj膮 w sobie pasj臋 i robi膮 innowacyjne rzeczy, odnosz膮 sukces鈥.

鈥楾rzeba sobie stawia膰 ambitne cele i nie i艣膰 na kompromisy. Najistotniejsze jest jednak s艂ucha膰 klienta, celem dzia艂ania jest bowiem zaspokajanie jego konkretnych potrzeb鈥 dodaje Jacek Budny.
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
December 13 2018 13:08 V11.10.14-1