Przemysł elektroniczny |
Inwestycja Axeona w Gliwicach [aktualizacja]
W ubiegłym tygodniu informowaliśmy o planach rozpoczęcia pierwszej w Polsce produkcji akumulatorów dla samochodów elektrycznych i hybryd w zakładzie Axeona w Gliwicach. Jeszcze w pierwszym kwartale rozpocznie się też nowy projekt dla klienta z U.S.A.
Na wtorkowej konferencji prasowej w Gliwicach szef polskiego Axeona, Jim Ferguson przedstawił plan rozwoju firmy.
Istniejący od 1999 r. gliwicki zakład firmy pierwotnie należał do spółki MAZ, której właścicielem była szwedzka grupa Ristma. Wraz z przejęciem Ristmy przez Axeon w 2007 r. firma postanowiła utworzyć w Gliwicach swoje centrum produkcyjne, przenosząc jednocześnie laboratoria z Niemiec i Szwajcarii.
Proces ten trwał do ub. roku, kiedy zatrudnienie w Gliwicach sięgnęło 380 osób. Obok produkcji akumulatorów do elektronarzędzi i innych urządzeń (kluczowym odbiorcą jest koncern Bosch), od października 2011 r. działa tam produkcja litowo-jonowych akumulatorów do rowerów elektrycznych.
Jak mówił we wtorek Ferguson, Axeon wiąże z tym segmentem duże nadzieje, widząc możliwości zagospodarowania w najbliższych latach nawet 50%europejskiego rynku. Z zewnętrznych analiz wynika, że tylko w zachodniej Europie (głównie w Holandii i Niemczech) do 2016 r. rynek produkcji e-bików ma zwiększyć się niemal dwukrotnie – z obecnych ok. 1,2 mln e-bike’ów rocznie do blisko 2 mln.
Aktualnie polski zakład wytwarza około 60 tys. akumulatorów miesięcznie, przeznaczonych do elektronarzędzi i urządzeń przenośnych, a także rowerów elektrycznych. Możliwości produkcji akumulatorów do e-bike’ów sięgają w Gliwicach 20 tys. egzemplarzy miesięcznie; w tym roku mają zostać zwiększone do 30 tys. Akumulatory z Gliwic trafiają do jednego z czołowych europejskich producentów elektrycznych systemów zasilania, potem montowane są w kilku rodzajach e-bike’ów.
Nowym obszarem działalności ma być rynek motoryzacyjny - samochodów elektrycznych i hybrydowych. W ocenie firmy jest on perspektywiczny, wobec prognoz zakładających światową produkcję 8 mln takich pojazdów w 2020 r. Gliwicki zakład przygotowuje się do wdrożenia nowych systemów jakości pod kątem wytwarzania takich akumulatorów; zagospodarowywane jest miejsce pod linię produkcyjną.
Inżynierowie z Gliwic – częściowo pozyskani z koncernów motoryzacyjnych - odbyli już szkolenia w macierzystej fabryce firmy w Dundee, gdzie wytwarzane są m.in. prototypowe systemy samochodowe. Uruchomienie produkcji jeszcze w tym roku ma zależeć od zwiększenia dostaw przez kooperantów.
W głównej siedzibie firmy i jej drugim zakładzie w szkockim Dundee pracuje 70 specjalistów.
Wytwarzane są tam prototypowe akumulatory dla samochodów elektrycznych i hybrydowych (m.in. dla marek: Jaguar, Land Rover i Rolls Royce), których masowa produkcja ma trafić w przyszłości do Gliwic.
W Dundee działa też centrum badań i rozwoju koncernu. Bieżące projekty - finansowane częściowo przez rząd brytyjski i Unię Europejską - obejmują m.in. produkcję nowej, lekkiej baterii wykorzystującej ogniwa NCM (litowe z tlenkiem niklu, kobaltu i manganu) czy projekt nowego systemu zarządzania baterią.
W szkockiej centrali firmy trwają też prace pod kątem kolejnego planowanego obszaru działalności Axeona - przechowywania energii pochodzącej z odnawialnych źródeł, jak ogniwa fotowoltaiczne czy wiatraki.
Axeon należy do firmy AG Holding Ltd, wspieranej przez fundusz kapitałowy Ironshield Capital Management LLP.
Źródło: PAP