reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Aero Vodochody
Przemysł elektroniczny |

Przedłużono termin składania ofert na samolot szkolno-bojowy

Nasi rodzimi producenci będą musieli jeszcze poczekać na nowe programy offsetowe, które miał przynieść przetarg na LIFTY. Przedłużono o miesiąc termin składania ofert w przetargu na samolot szkolno-bojowy dla polskiego wojska.

Jak powiedział Idzik, termin przesunięto o 30 dni (pierwotnie ustalono go na 29.07) na prośbę jednej z firm startującej w przetargu, a także z powodu wielu pytań odnośnie zapisów Wstępnych Założeń Taktyczno-Technicznych (WZTT). Przetarg na 16 samolotów klasy LIFT (Lead-In Fighter Trainer) wraz z całym systemem szkolenia, w tym symulatorem i wyposażeniem sal wykładowych, ruszył we wrześniu ub. roku, a jego łączną wartość szacuje się na 1,5 mld zł. Przetarg ma wyłonić dostawcę samolotów zaawansowanego szkolenia, na którym mogliby się uczyć i trenować piloci F-16. Wstępne oferty złożyło pięć firm: Korea Aerospace Industries (KAI) z T-50 - jedynym naddźwiękowym samolotem w tym przetargu, opracowanym przy współpracy z koncernem Lockheed Martin, producentem F-16; włoska Alenia Aermacchi z M346; koncern BAE Systems oferujący znane brytyjskie samoloty Hawk najnowszej generacji; fińska Patria proponująca używane Hawki starszej generacji, ale po modernizacji; czeska Aero Vodochody z L-159. W połowie czerwca z przetargu wycofało się BAE Systems. Zdaniem Brytyjczyków warunki zapytania ofertowego "zostały w sposób oczywisty sporządzone pod lekki samolot bojowy o wysokich osiągach, a nie pod system szkolenia pilotów". Jak podał miesięcznik "Nowa Technika Wojskowa", pod koniec czerwca ze startu zrezygnowali też Czesi z Aero Vodochody, a fińska Patria prawdopodobnie również się wycofa. Komentatorzy zwracali uwagę, że nacisk na właściwości bojowe i związane z tym wymagania dotyczące awioniki faworyzują produkty koreański i włoski, a wymóg radaru spełnia tylko samolot koreański, Włosi musieliby dokonać zmian w konstrukcji. Według zapowiedzi MON przetarg zostanie rozstrzygnięty do końca roku. Dostawy mają nastąpić w latach 2013-2015. Część samolotów ma zastąpić szturmowe Su-22, przewidziane do wycofania w najbliższych latach. Źródło: PAP

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
© 2025 Evertiq AB June 26 2025 09:31 V24.1.26-2
reklama
reklama