Przemysł elektroniczny |
W Polsce powstał inteligentny system identyfikacji pojazdów
W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów (IBDiM) powstał specjalny system, dzięki któremu np. policja będzie mogła automatycznie rozpoznawać numer rejestracyjny, kolor, typ, markę i model pojazdu.
Inteligentny System Kompleksowej Identyfikacji Pojazdów (ISKIP) będzie mógł np. automatycznie rozpoznawać samochody o podmienionych tablicach rejestracyjnych, rejestrować przejazd samochodów poszukiwanych przez policję czy mierzyć średnią prędkość samochodów na dłuższym odcinku drogi. System jest już zainstalowany w kilkunastu miejscach w Polsce. Teraz testują go służby bezpieczeństwa.
Z systemem zintegrowane mogą być kamery, instalowane np. przejściach granicznych, miejscach do kontroli wagi pojazdów czy nawet kamery do sterowania światłami drogowymi. Na podstawie analizy zdjęć z kamer, dzięki ISKIP-owi możliwe jest weryfikowanie danych w czasie rzeczywistym.
Jak w rozmowie z PAP wyjaśnia koordynator projektu ISKIP, Michał Karkowski z IBDiM, służące do automatycznego odczytu tablic rejestracyjnych systemy rozpoznawania liter i cyfr (tzw. OCR - Optical Character Recognition) są już powszechne - stosuje się je np. w skanerach. Jednak rozpoznawania typów samochodów, ich marek, modeli i koloru trzeba było dopiero maszynę "nauczyć".
Jeśli dane urządzenie będzie połączone z bazą, może również alarmować o pojazdach z podmienionymi tablicami rejestracyjnymi, a więc o takich, których numery rejestracyjne nie zgadzają się z charakterystyką pojazdu.
ISKIP ma również pomagać w kontroli prędkości pojazdów. Karkowski zauważa, że radary stosowane teraz w Polsce mierzą jedynie prędkość punktową pojazdu. Tymczasem automatyczne rozpoznawanie rejestracji daje całkiem nowe możliwości - kamery mogą być ustawione w kilku miejscach np. przed jakimś niebezpiecznym fragmentem drogi i za nim. Będą wówczas rejestrować wszystkie samochody wjeżdżające na dany odcinek i z niego zjeżdżające.
Możliwość przyznania mandatu na podstawie pomiaru średniej prędkości obowiązywać będzie w Polsce od 1 lipca tego roku.
Karkowski podkreśla, że skuteczność ISKIP-u w rozróżnianiu typu pojazdu (ciężarówka, autobus, samochód osobowy czy dostawczy) wynosi 99%. Specjalista zaznacza, że jeśli na ulicy nie ma oświetlenia, to ISKIP w nocy nie poradzi sobie z kolorem pojazdu - w stosowanych nocą podświetlaczach na podczerwień powstaje tylko czarno-biały obraz.
System nie radzi sobie też z rozpoznawaniem motocykli. Ekspert wyjaśnia, że mają one zbyt wiele zmiennych elementów, które mogłyby oszukać system. W motocyklach rozpoznawane są więc jedynie rejestracje, ale - jak zaznacza Karkowski - motocykliści znają sposoby, by zasłaniać rejestracje przejeżdżając przed radarem.
Projekt ISKIP realizowany był w ramach projektu Innowacyjna Gospodarka. Zakończył się w 2010 r.
Źródło: PAP - Nauka w Polsce, Ludwika Tomala