reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemys艂 elektroniczny | 18 marca 2011

KSAPO idealnym rozwi膮zaniem dla e-myta

Instytut Transportu Samochodowego wsp贸lnie z AutoGuard S.A. oraz FELA Management AG, zako艅czy艂 testy projektu pilota偶owego 鈥濻truktura funkcjonalna - Krajowego Systemu Automatycznego Pobierania Op艂at (KSAPO) za przejazd autostradami oraz drogami ekspresowymi".
Przeprowadzone badania potwierdzaj膮, 偶e wykorzystywanie pozycjonowania satelitarnego GPS oraz 艂膮czno艣ci GSM jest najlepszym oraz przysz艂o艣ciowym rozwi膮zaniem dla wdra偶ania interoperacyjnych system贸w pobierania op艂at drogowych w UE. W wi臋kszo艣ci pa艅stw Unii Europejskiej (Austria, Francja, Hiszpania, W艂ochy) wykorzystywane s膮 systemy elektronicznego pobierania op艂at drogowych typu DSRC, kt贸re funkcjonuj膮 w oparciu o wydzielon膮 艂膮czno艣膰 radiow膮 kr贸tkiego zasi臋gu (pasmo mikrofalowe - 5,8 GHz). Urz膮dzenie pok艂adowe OBU, pracuj膮ce w systemie DSRC jest ma艂o 鈥瀒nteligentne", bardzo proste i wykonuje jedynie funkcje potwierdzania (read only), nie posiada wy艣wietlacza, nie mo偶e odbiera膰 ani przekazywa膰 偶adnych wiadomo艣ci. Innym rozwi膮zaniem s膮 systemy wykorzystuj膮ce technologi臋 telefonii kom贸rkowej GSM oraz pozycjonowania satelitarnego GPS. W systemie tym, dzi臋ki pozycjonowaniu satelitarnemu GPS organizowane s膮 wirtualne punkty kontroli i poboru op艂at, system mo偶e dzia艂a膰 bez wykorzystania bram kontrolnych. Dane do centrali systemu przekazywane s膮 bezpo艣rednio z OBU, przy wykorzystaniu 艂膮czno艣ci GSM. Instytut Transportu Samochodowego pomy艣lnie zako艅czy艂 testowe badania pilota偶owe nad projektem struktury funkcjonalnej KSAPO. Do wsp贸艂pracy, nad opracowaniem systemu do艂膮czy艂y firmy AutoGuard SA oraz Fela Management AG. AutoGuard, jest dostawc膮 zintegrowanych system贸w telematycznych oraz specjalizuje si臋 w produkcji nowoczesnych urz膮dze艅 i aplikacji, wspieraj膮cych zarz膮dzanie flot膮 poprzez ca艂odobowe monitorowanie pojazd贸w. W trakcie test贸w wykorzystano do艣wiadczenia szwajcarskiej firmy FELA w zakresie koncepcji bramek kontrolnych s艂u偶膮cych do pobierania op艂at. Przeprowadzone testy pozwoli艂y wyci膮gn膮膰 wiele pozytywnych wniosk贸w. Proponowane przez ITS, AutoGuard oraz firm臋 FELA rozwi膮zanie spe艂nia warunki systemu hybrydowego. OBU mo偶e by膰 wykorzystane zar贸wno przez systemy GPS/GSM (np. wdro偶one w Niemczech, S艂owacji), jak r贸wnie偶 przez systemy DSRC (wdro偶one np. w Austrii, Czechach, Hiszpanii, Francji oraz we W艂oszech). W fazie test贸w system KSAPO rozpozna艂 m.in. zagraniczne francuskie urz膮dzenie pok艂adowe Passango typu DSRC oraz niemieckie Toll Collect typu GPS/GSM. Testowany system okaza艂 si臋 bardzo elastyczny. W sk艂ad systemu KSAPO wchodz膮 nast臋puj膮ce elementy: - dwa inteligentne urz膮dzenie pok艂adowe nazwane TRIPON-EU. OBU wykorzystuje technologi臋 telefonii kom贸rkowej GSM, pozycjonowanie satelitarne GPS oraz posiada modu艂 DSRC (IR, 5,8 GHz); - dwie bramki kontrolne (z modemem DSRC i systemem wizyjnym pobierania op艂at), - laboratoryjny model krajowej centrali automatycznego pobierania op艂at KSAPO. KSAPO obejmowa艂 r贸wnie偶 wirtualne punkty kontroli i pobierania op艂at, kt贸re dzia艂aj膮 bez bram kontrolnych. Dane dotycz膮ce poboru op艂at przekazywane by艂y bezpo艣rednio z OBU do centrali systemu, za pomoc膮 艂膮czno艣ci GSM. W trakcie test贸w sprawdzane zosta艂o r贸wnie偶 prawid艂owe dzia艂anie bramek kontrolnych, rejestruj膮cych wszystkie pojazdy, w r贸偶nych warunkach pogodowych i o r贸偶nych porach dnia. Do prac testowych nad KSAPO wybrano tras臋, kt贸ra da艂a mo偶liwo艣膰 zweryfikowania systemu oraz sprawdzenia go w zr贸偶nicowanych warunkach. G艂贸wne badania testowe odby艂y si臋 na odcinku P艂o艅sk - Garwolin oraz Garwolin - P艂o艅sk. Na drogach testowych umieszczono bramki kontrolne, w celu sprawdzenia ich mo偶liwo艣ci w r贸偶nych warunkach pogodowych, jak i porach dnia. W trakcie test贸w zarejestrowano 2967 numer贸w rejestracyjnych pojazd贸w, co pozwoli艂o oceni膰 skuteczno艣膰 automatycznego systemu wykrywania tablic rejestracyjnych, kt贸ra wynios艂a 99,9 %. 殴r贸d艂o: AutoGuard
reklama
reklama
reklama
reklama
Za艂aduj wi臋cej news贸w
February 15 2019 09:57 V12.1.1-2