reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
Przemysł elektroniczny |

AMD: PC nie zniknie z rynku

W dobie elektronicznych gadżetów i oprogramowania, analitycy do niedawna przewidywali szybką śmierć komputera osobistego. W obronie PC stanął Dirk Meyer, dyrektor generalny firmy AMD.

Netbooki, smartphone’y, tablety, cloud computing, wirtualizacja, urządzenia mobilne, nowe systemy operacyjne – wprowadzenie każdego z tych produktów na rynek na nowo rozpalało dyskusję o śmierci PC. Patrząc z nieco szerszej perspektywy, można jednak dojść do wniosku, iż pojawienie się każdego z nich stymulowało rozwój rynku PC, poszerzając możliwości komputerów osobistych. Jednak nawet weterani branży komputerowej uwierzyli w pogłoski o rychłym końcu PC. John Dvorak z MarketWatch, oznajmił we wrześniu, iż „rynek komputerów PC umiera”. „Każdy komputer osobisty wyprodukowany w ciągu ostatnich pięciu lat może być normalnie użytkowany, aż umrze śmiercią naturalną. Ten biznes jest w stanie agonii” – twierdzi Dvorak. Co do długości życia produktu Dvorak ma rację – komputery wyprodukowane w ostatnich latach wystarczą na dłużej. Jednak jego prognozy dotyczące wysychania rynku PC, nie uwzględniają dwóch podstawowych faktów. Po pierwsze, miliony ludzi na całym świecie właśnie kupują swojego pierwszego peceta, miliony pragną go kupić, a miliony szczęśliwych użytkowników PC z radością powitałyby nowe możliwości wykorzystywania posiadanych komputerów osobistych. Po drugie, obecnie ma miejsce rewolucja w zakresie korzystania z komputerów PC. Pecet, przez wiele lat sterowany za pomocą klawiatury i myszki, na naszych oczach zmienia się w złożony, multimedialny, zaawansowany sprzęt, którym użytkownicy mogą operować za pomocą ruchów dłoni, a nawet całego ciała. Ich użytkownicy ciągle chcą zwiększać moc swoich maszyn. Rewolucja ta otworzy 'pecetowcom' drzwi do interaktywnego świata nowych doznań, które przerastają ich najśmielsze wyobrażenia odnośnie możliwości komputera. Przyjrzyjmy się faktom. Pomimo kryzysu ekonomicznego, najbardziej dotkliwego od czasów Wielkiej Depresji (z lat 1929-1933), w 2009 r. rynek komputerów PC nie skurczył się, ale przeciwnie - wzrósł. Według analityków Gartnera, w całym 2010 r. producenci PC znajdą nabywców na więcej niż 360 mln sztuk, co oznacza sprzedaż miliona maszyn każdego dnia. Z kolei specjaliści z IDC przewidują, iż rynek komputerów osobistych będzie się rozwijał, a w roku 2015 w ręce użytkowników trafi aż 630 milionów pecetów (a więc rokrocznie rynek będzie rósł o ponad 12 proc.). To prawdziwy, namacalny wzrost, który będzie postępował, gdyż producenci wychodzą klientom naprzeciw, dostarczając gadżety i innowacje, jakich żądają użytkownicy pecetów. Za przykład takiego technologicznie zaawansowanego gadżetu, może posłużyć, wypuszczony przez firmę AMD, Accelerated Processing Unit (APU), dający możliwość przeprowadzania operacji komputerowych i przetwarzania grafiki na jednym układzie. Wraz z pojawieniem się APU, przed producentami komputerów osobistych otwiera się możliwość rozszerzenia rynku o eleganckie, sterowane dotykiem urządzenia, oferujące realistyczne obrazy 3D i wyposażone w baterie wystarczające na cały dzień pracy. W miarę pojawiania się coraz bardziej różnorodnych treści, interfejsów typu multi-touch czy systemów rozpoznawania gestów, pojawia się możliwość wykorzystania wydajnych systemów w sposób, który zmieni dotychczasowe spojrzenie na komputer osobisty. Podczas gdy twórcy oprogramowania kierują swoją uwagę na segment rozwiązań biurowych, na rynek wkracza wyjątkowe połączenie trójwymiaru, technik „motion capture” oraz video i audio w jakości high definition. Takie połączenie otwiera przed użytkownikami komputerów osobistych zupełnie nowe możliwości w dziedzinie interaktywnych aplikacji, które jeszcze niedawno pozostawały poza ich zasięgiem. Autorem tekstu jest Dirk Meyer, CEO firmy AMD

reklama
reklama
Załaduj więcej newsów
April 25 2024 14:09 V22.4.31-1
reklama
reklama