
BMW buduje w Bawarii zakład recyklingu akumulatorów
Grupa BMW i jej spółka joint venture Encory budują Centrum Kompetencji Recyklingu Ogniw (CRCC) dla ogniw akumulatorowych w Kirchroth (Niemcy, Dolna Bawaria), gdzie wdrożony zostanie proces zwany “recyklingiem bezpośrednim”.
Procedura zwana „bezpośrednim recyklingiem” umożliwia mechaniczny demontaż materiałów pozostałych po produkcji ogniw akumulatorowych, a także całych ogniw akumulatorowych na cenne komponenty. BMW Group zainwestuje około 10 milionów dolarów w budowę CRCC.
Odzyskane surowce są następnie ponownie wykorzystywane w pilotażowej produkcji ogniw akumulatorowych we własnych Centrach Kompetencji Akumulatorów i Ogniw - czytamy w komunikacie prasowym.
„Nowe Centrum Kompetencji Recyklingu Ogniw wnosi kolejny element do naszej wewnętrznej ekspertyzy: Od rozwoju i produkcji pilotażowej po recykling, tworzymy zamkniętą pętlę dla ogniw akumulatorowych, wykorzystując niewielkie odległości między naszymi centrami kompetencyjnymi w Bawarii” - powiedział Markus Fallböhmer, SVP Battery Production w BMW AG,
Prace instalacyjne w budynku mają rozpocząć się już w drugiej połowie 2025 roku. Po ich zakończeniu rozpocznie się walidacja metody recyklingu w procesach zbliżonych do seryjnych.
"Surowce do produkcji ogniw akumulatorowych - przede wszystkim lit i kobalt, ale także grafit, mangan, nikiel i miedź - należą do głównych czynników kosztowych w produkcji ogniw. Odpowiedzialne korzystanie z tych zasobów jest niezbędne zarówno z perspektywy środowiskowej, jak i ekonomicznej. „Bezpośredni recykling pomoże obniżyć koszty naszej pilotażowej linii ogniw akumulatorowych” - powiedział Fallböhmer.
W przeciwieństwie do konwencjonalnych metod główną zaletą bezpośredniego recyklingu jest to, że surowce z ogniw akumulatorowych nie są przywracane do ich pierwotnego stanu, ale są ponownie wprowadzane „bezpośrednio” do cyklu produkcyjnego ogniw. Metoda ta pozwala zrezygnować z powszechnie stosowanego wcześniej energochłonnego przetwarzania chemicznego lub termicznego. Metoda recyklingu bezpośredniego została opracowana przez ekspertów BMW Group w centrach kompetencyjnych w Monachium i Parsdorfie.
W nowym CRCC zostanie ona wdrożona na większą skalę, a po sfinalizowaniu procesów będzie można poddawać recyklingowi ogniwa akumulatorowe o dużej masie.