Polska zamawia 210 silników do helikopterów Apache
Firma General Electric Aerospace otrzymała zamówienie na dostawę 210 silników T700 do floty śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian do Polski. Kontrakt obejmuje dostawę silników oraz certyfikację Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 1. WZ-1 będzie centrum serwisowymi naprawczych dla tych jednostek napędowych.
W sierpniu 2024 roku polski rząd podpisał umowę offsetową na zakup 96 śmigłowców AH-64E Apache. Teraz polskie władze kontynuują zakupy na mocy porozumienia między GE Aerospace a Ministerstwem Obrony Narodowej. Podpisane w środę zlecenie dotyczy produkcji i obsługę techniczą 210 silników turbowałowych T700-GE-701D.
Kontrakt obejmuje też certyfikację zakładów WZ-1 w Dęblinie. Dzięki temu możliwa będzie realizacja prac serwisowych i naprawczych zarówno dla silników T700 używanych w śmigłowcach Apache, jak i w maszynach Sikorsky S-70i Black Hawk w Polsce. Kluczowym elementem umowy jest szkolenie techniczne, które ma być koordynowane przez Wojskową Akademię Techniczną w Warszawie. Specjaliści z WAT i WZ-1 będą odpowiedzialni za rozwój lokalnych kompetencji technicznych, co ma wzmocnić niezależność Polski w zakresie utrzymania i modernizacji floty.
“Wprowadzamy ścieżkę motywacyjną dla pracowników: certyfikat B2 z angielskiego to większe pieniądze, certyfikat EMAR – następna podwyżka, certyfikat Parts - znów wynagrodzenie w górę. Przyspieszamy też naukę angielskiego, którego pracownicy uczą się intensywnie po pracy. Offset jest już od Boeinga, Lockheeda, GE, Leonardo UK. Przed nami współpraca z Honeywell, więc bez znajomości angielskiego języka technicznego nie jest możliwe korzystanie z oryginalnych instrukcji serwisowych, reagowanie na komunikaty zaawansowanych systemów diagnostycznych sprzętu lotniczego. To wyzwanie dotyczy przynajmniej 600 osób, w tym wszystkich zatrudnionych w produkcji - powiedział prezes WZL1 Jacek Goszczyński dziennikarzom „Rzeczpospolitej”.
W sierpniu 2024 roku Polska podpisała kontrakt na zakup 96 śmigłowców AH-64E Apache, co uczyni ją drugim największym użytkownikiem tych maszyn na świecie, zaraz po Stanach Zjednoczonych. Umowa o wartości 10 miliardów dolarów obejmuje zakup śmigłowców oraz usługi związane z ich eksploatacją. Aby sfinansować projekt, Stany Zjednoczone udzieliły Polsce pożyczki w wysokości 3,08 miliarda dolarów.
Pierwsze śmigłowce AH-64E mają zostać dostarczone w 2028 roku, a całość kontraktu zostanie zrealizowana do 2032 roku. Do tego czasu polska armia będzie użytkować osiem śmigłowców AH-64D, które zostały dostarczone przez USA jako rozwiązanie tymczasowe.
Amerykańska firma nie ujawniła wartości kontraktu na dostawę silników T700 ani szczegółów dotyczących harmonogramu dostaw. Nieoficjalnie - dostawy silników mają rozpocząć się w 2027 roku.
GE Aerospace to jedna z czołowych na całym świecie firm w produkcji silników odrzutowych, podzespołów i systemów dla lotnictwa cywilnego i wojskowego. Przedsiębiorstwo posiadająca rozbudowaną sieć wsparcia na całym świecie.
W Polsce GE Aerospace działa od 30 lat. Obecnie zatrudnia ponad 2 tys. osób w sześciu lokalizacjach w kraju. Od 1992 roku firma zainwestowała łącznie 700 mln dolarów w projekty badawczo-rozwojowe, co podkreśla jej długoterminowe zaangażowanie w rozwój lokalnego rynku technologicznego i przemysłowego.