„Chiny dla Chin” coraz popularniejszą koncepcją
Sytuacja geopolityczna na świecie sprzyja procesowi kształtowania się łańcucha dostaw „Chiny dla Chin” - modelu współpracy napędzanego przez tamtejszy, olbrzymi rynek krajowy. Trend ten jest szczególnie widoczny w sektorze motoryzacyjnym - podaje TrendForce, wskazując na swoje najnowsze badania.
Chiński rząd dąży do zwiększenia udziału lokalnej produkcji chipów do 25% do 2025 r. przez krajowych producentów. Jednocześnie tamtejszy rząd stale zachęca zagraniczne firmy do produkcji lokalnej. W odpowiedzi kluczowi europejscy dostawcy chipów samochodowych tacy jak STMicroelectronics, Infineon, NXP i japoński Renesas nawiązali współpracę z chińskimi odlewniami, takimi jak SMIC i HHGrace, aby przyspieszyć rozwój zróżnicowanych platform produkcyjnych.
Jak wskazuje TrendForce, chińskie odlewnie w przeszłości napotykały przeszkody w zabezpieczaniu zamówień outsourcingowych dla branży motoryzacyjnej ze względu na wolniejszy postęp w procesach produkcyjnych eFlash/eNVM oraz na rygorystyczne procesy weryfikacji wymagań klasy motoryzacyjnej i OEM.
Jednak rosnące napięcia geopolityczne i pojawienie się relatywnie tanich modeli pojazdów elektrycznych w Chinach zmusiły dostawców motoryzacyjnych do skupienia się na optymalizacji kosztów. Ta zmiana, w połączeniu z podejściem „Chiny dla Chin”, stworzyła nowe możliwości dla europejskich i japońskich podmiotów do współpracy z tymi odlewniami.
STMicroelectronics uruchomiło w Chinach spółkę joint venture wspólnie z Hunan Sanan. Firma nawiązała również współpracę z HHGrace w celu opracowania 40 nm MCU klasy przemysłowej i motoryzacyjnej. Według TrendForce, planowana masowa produkcja ma rozpocząć się pod koniec 2025 roku.
Tymczasem w 2024 r. Renesas i Infineon rozpoczęły rozmowy z chińskimi odlewniami na temat partnerstwa w zakresie produkcji kontraktowej. NXP ujawniło również ambicje utworzenia łańcucha dostaw w Chinach. Chociaż nie ma bezpośrednich planów utworzenia lokalnego zakładu produkcyjnego, rozmowy z chińskimi odlewniami dotyczące produkcji kontraktowej są podobno w toku.
Dla zagranicznych odlewni działających w Chinach możliwość wspierania klientów w przenoszeniu produktów między platformami i zakładami produkcyjnymi w celu spełnienia standardów lokalizacji stanowi zarówno potencjalne, jak i poważne przeszkody. Konkurencja cenowa z lokalnymi chińskimi odlewniami jest nadal zacięta, co zwiększa presję na utrzymanie rentowności - donosi TrendForce.
Firma analityczna TrendForce podkreśla, że podczas gdy IDM i chińskie odlewnie pracują nad budowaniem partnerstwa w sektorach motoryzacyjnym i przemysłowych chipów kontrolnych, produkty te podlegają znacznie bardziej rygorystycznym wymogom weryfikaci i certyfikacji niż chipy konsumenckie. Dlatego też TrendForce przewiduje, że produkty wytwarzane przez IDM w ramach strategii „Chiny dla Chin” rozpoczną masową produkcję w drugiej połowie 2025 roku.