
Solaris z pierwszym na świecie autobusem z paszportem baterii
Wraz z dostawą elektrycznego autobusu Urbino 18 electric do Berlina, polska firma Solaris zapisała się na kartach historii jako pionier w zrównoważonym zarządzaniu bateriami w pojazdach elektrycznych. Nowy model, będący częścią zamówienia na 50 przegubowych autobusów elektrycznych dla berlińskiego przewoźnika BVG, to pierwszy seryjnie produkowany autobus na świecie wyposażony w tzw. paszport baterii.
Paszport baterii to nic innego jak cyfrowy dokument zawierający szczegółowe informacje na temat pochodzenia, składu chemicznego, śladu węglowego oraz potencjału recyklingowego baterii. W przypadku autobusów Solaris, dostęp do tych danych zapewni kod QR umieszczony na komponentach pojazdu. Po jego zeskanowaniu można będzie uzyskać informacje o pierwiastkach użytych do produkcji baterii, takich jak: lit, kobalt czy nikiel. A także o ich wpływie na środowisko.
Paszport baterii ma kluczowe znaczenie dla promowania transparentności i odpowiedzialnego zarządzania surowcami. Wspiera etyczne pozyskiwanie materiałów, minimalizację śladu węglowego oraz rozwój gospodarki o obiegu zamkniętym. Dokument stanie się wymogiem prawnym w Unii Europejskiej od 2027 roku. Firma Solaris już teraz wprowadza tę innowację, wyprzedzając unijne regulacje o trzy lata.
Firma od lat inwestuje w innowacje w zakresie e-mobilności, dostarczając na rynek ponad 5000 zeroemisyjnych pojazdów, w tym autobusów elektrycznych, trolejbusów i pojazdów wodorowych. Działający w ramach firmy Solaris Battery HUB pełni rolę centrum kompetencji bateryjnych, obejmując zarządzanie cyklem życia baterii – od projektowania, przez użytkowanie, aż po recykling.
Autobusy dostarczone do Berlina będą wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 700 kWh. Dzięki nowym pojazdom, posiadającym innowacyjny paszport baterii, berlińska flota autobusowa stanie się bardziej ekologiczna.