reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
© Evertiq
Biznes |

Biznes na arenie międzynarodowej – doświadczenia polskich liderów branży

Polskie firmy coraz częściej odnoszą sukcesy na rynkach zagranicznych. Rozwój i funkcjonowanie w międzynarodowym środowisku to proces wymagający elastyczności, ciągłej nauki i konfrontowania się z globalnymi standardami. Z jakimi wyzwaniami mierzą się polskie firmy na arenie międzynarodowej? Jakie korzyści i szanse skrywają globalne rynki?

Podczas panelu dyskusyjnego, towarzyszącego targom Evertiq Expo Warsaw 2024, specjaliści branży elektronicznej: Dorota Łozowska (WM Eltar), Sławomir Tkacz (Elhurt EMS), Janusz Wasylew (Technosystem) i Marcin Żelechowski (Trumpf Huettinger) podzielili się doświadczeniami i refleksjami związanymi z globalną działalnością biznesową.

Sławomir Tkacz, dyrektor handlowy Elhurt EMS, przyznał, że początek działalności za granicą był jak “zderzenie z nową rzeczywistością”. Gdy firma w 2010 roku rozpoczynała ekspansję, wymagania jakościowe i standardy procesów znacznie różniły się od obowiązujących na rynku krajowym. Polskie firmy musiały błyskawicznie adaptować się do oczekiwań, wdrażając nowe procedury i technologie.

“Zdecydowanie czerpaliśmy garściami z tego, co klienci potrzebowali i wdrażaliśmy to pokornie w naszej firmie, w naszych procesach, tak, żeby dostosować się do tych wymagań” - powiedział Sławomir Tkacz.

Międzynarodowy rozwój Elhurt EMS, któremu towarzyszył dostęp do nowych standardów i technologii, sprawił, że firma w pewnym momencie swojej działalności przestała być atrakcyjna na rynku lokalnym, na którym ówczesne wymagania jakościowe były znacznie niższe.

Zmiany w oczekiwaniach klientów i standardach rynkowych zachodziły na przestrzeni lat. Obecnie normy rynku polskiego wyrównały się z wymaganiami międzynarodowymi.

Marcin Żelechowski, kierujący działem Badań i Rozwoju firmy Trumpf Huettinger, zwrócił uwagę jak kluczowe na arenie międzynarodowej jest szybkie reagowanie na potrzeby klienta. Opowiedział o projekcie dla japońskiej firmy Tokio Electron, który wymagał stworzenia prototypu zasilacza o wysokiej mocy w zaledwie cztery miesiące. Specjaliści Trumpf Huettinger stanęli na wysokości zadania. Prototyp urządzenia przygotowano na czas, a po dwóch kolejnych miesiącach zasilacze testowane były na systemach klienta w Japonii - wszystko dzięki elastyczności i zrozumieniu, którym wykazali się kontrahenci.

“Wtedy już nie chodzi nawet o pieniądze, później dalej za tym oczywiście pójdzie biznes, ale w tym momencie (...) to zrozumienie” - o fundamentalnym znaczeniu zrozumienia i wzajemnej pomocy mówił Marcin Żelechowski.

Janusz Wasylew, dyrektor do spraw rozwoju biznesu Technosystem, wskazał zmianę w postrzeganiu polskich firm przez zagranicznych partnerów. Niegdyś przy wyborze dostawcy kluczowym czynnikiem była cena. Obecnie, gdy koszt i poziom życia w Polsce wzrosły, zbliżając nas do zachodnich standardów - nacisk przeniósł się na na jakość i innowacyjność.

“Jakość - ja myślę, że tutaj jest ta siła. To jest droga, którą my musimy iść i wyznaczać ją innym. I to sprawi, że będziemy też atrakcyjnym rynkiem dla klientów zagranicznych.” - powiedział Janusz Wasylew

Współczesne międzynarodowe projekty wymagają intensywnej komunikacji i partnerstwa kontrahentów, które sprzyjają tworzeniu efektywnych rozwiązań. Polskie firmy cenione są za swoją kulturę pracy, zrozumienie potrzeb klienta i zdolność do budowania długotrwałych relacji.

„Zaledwie 1% globalnej produkcji PCB pochodzi z Europy. Aby się rozwijać, musimy inwestować w badania i sojusze międzynarodowe.” - powiedziała Dorota Łozowska, prezes zarządu WM Eltar

WM Eltar mierzy się z trudnym rynkiem obwodów drukowanych, zdominowanym przez azjatycką produkcję. Warunki zmusiły firmę do poszukiwania wsparcia w sojuszach europejskich. Współpraca z włoskim gigantem Alba PCB Group dała WM Eltar dostęp do zaawansowanych technologii, logistyki i finansowania. Partnerstwa tego typu pozwalają na transfer wiedzy i pogłębianie kompetencji.

“Nasze sojusze europejskie, wspólne siły - one właśnie dają nam wspólne możliwości: transfer know-how, również dla naszej kadry, możliwość pracy przy projektach międzynarodowych. Jako lokalna firma MŚP nie mielibyśmy do zaoferowania project managementu czy międzynarodowych projektów z integracji IT” - o zaletach sojuszy biznesowych mówiła Dorota Łozowska.

Goście panelu zgodzili się, że czynnikiem o kluczowym znaczeniu dla polskich firm na arenie międzynarodowej są inwestycje w badania i rozwój (R&D). Pielęgnowanie innowacyjnego podejścia w swojej działalności biznesowej jest receptą na długoterminową konkurencyjność. 

Ciągłe dążenie do optymalizacji procesów, automatyzacja i wykorzystanie nowych technologii pomagają budować przewagę rynkową opartą na jakości i zaawansowanych technologicznie rozwiązaniach. Globalny sukces wymaga nie tylko adaptacyjności i otwartości, ale także strategicznego podejścia do budowania partnerstw. I, choć droga do celu bywała wyboista, to obecnie polskie firmy postrzegane są jako partnerzy solidni i zdolni do świadczenia usług na najwyższym poziomie.


Już teraz zapraszamy na kolejne, polskie edycje Evertiq Expo. Zapiszcie te dwie daty: 28 maja 2025 roku – Evertiq Expo w Krakowie oraz 23 października 2025 roku – Evertiq Expo w Warszawie. Polska to za mało? 6 lutego zapraszamy na Lazurowe Wybrzeże, na Evertiq Expo w Sophii Antipolis, a 27 marca do śnieżnej Finaldii, na Evertiq Expo Tampere.


reklama
Załaduj więcej newsów
© 2024 Evertiq AB December 19 2024 15:25 V23.4.1-2
reklama
reklama