Stellantis i CATL zbudują fabrykę baterii za 4,1 mld EUR
Firmy Stellantis i CATL poinformowały, że zainwestują kwotę sięgającą 4,1 mld euro w utworzenie spółki joint venture. Celem przedsięwzięcia jest budowa dużej europejskiej fabryki baterii litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP) w Saragossie w Hiszpanii.
Produkcja na półwyspie Iberyjskim ma rozpocząć się pod koniec 2026 r., a jej wydajność może wynieść nawet 50 GWh, w zależności od sytuacji na europejskim rynku energii elektrycznej i bieżącego wsparcia ze strony władz hiszpańskich i unijnych.
Spółka joint venture 50-50 między firmami zwiększy ofertę akumulatorów LFP Stellantis w Europie, umożliwiając produkcję niedrogich, trwałych samochodów elektrycznych, crossoverów i SUV-ów w segmentach B i C o średnim zasięgu.
W listopadzie 2023 r. Stellantis i CATL podpisały niewiążące MOU dotyczące lokalnych dostaw ogniw i modułów akumulatorów LFP do produkcji pojazdów elektrycznych w Europie i nawiązały długoterminową współpracę na dwóch frontach - tworząc odważną mapę drogową technologii wspierającą pojazdy elektryczne na baterie (BEV) producenta samochodów oraz identyfikując możliwości dalszego wzmocnienia łańcucha wartości akumulatorów.
„Stellantis jest zaangażowany w dekarbonizację przyszłości, wykorzystując wszystkie dostępne zaawansowane technologie akumulatorowe, aby zapewnić naszym klientom konkurencyjne produkty do pojazdów elektrycznych. To ważne wspólne przedsięwzięcie z naszym partnerem CATL przyniesie innowacyjną produkcję baterii w zakładzie produkcyjnym, który już jest liderem w dziedzinie czystej i odnawialnej energii, pomagając w realizacji 360-stopniowego zrównoważonego podejścia. Chciałbym podziękować wszystkim interesariuszom zaangażowanym w urzeczywistnienie dzisiejszego ogłoszenia, w tym hiszpańskim władzom za ich nieustające wsparcie” - powiedział prezes Stellantis John Elkann.
CATL wprowadza technologię produkcji baterii do Europy poprzez swoje dwa zakłady w Niemczech i na Węgrzech, które już działają - hiszpański zakład zwiększy jego możliwości.
„Spółka joint venture przeniosła naszą współpracę ze Stellantis na nowy poziom i wierzę, że nasza najnowocześniejsza technologia produkcji akumulatorów i wyjątkowa wiedza operacyjna w połączeniu z wieloletnim doświadczeniem Stellantis w prowadzeniu lokalnej działalności w Saragossie zapewnią duży sukces w branży. Celem CATL jest udostępnienie technologii zeroemisyjnej na całym świecie i z niecierpliwością czekamy na współpracę z naszymi partnerami na całym świecie poprzez bardziej innowacyjne modele współpracy” ” - dodał Robin Zeng, prezes i dyrektor generalny CATL.
Oczekuje się, że transakcja zostanie sfinalizowana w 2025 r. i będzie podlegać zwyczajowym warunkom regulacyjnym.