Chińczycy przejęli fabrykę materiałów katodowych w Koninie
Chińska firma Ningbo Ronbay New Energy Technology kupiła fabrykę materiałów katodowych w Koninie. Dotychczasowym właścicielem zakładu był brytyjski koncern Johnson Matthey. Powstający jeszcze wytwórnia kluczowych komponentów wykorzystywanych w bateriach do pojazdów elektrycznych (EV) ma osiągnąć roczną wydajność 20 tysięcy ton.
Ningbo Ronbay New Energy Technology poinformowała w półrocznym raporcie za 2024 rok o zakupie budowanej w Koninie fabryki materiałów katodowych od brytyjskiego koncernu Johnson Matthey. Zgodnie z planami, pierwsza faza budowy ma zostać ukończona do końca 2025 roku. Produkowane w zakładzie materiały znajdą zastosowanie m.in. w bateriach samochodów elektrycznych.
– Fabryka dysponuje dużym terenem, kompletnymi budynkami, laboratoriami oraz infrastrukturą pomocniczą, a także posiada wszystkie wymagane pozwolenia środowiskowe, co znacznie przyspieszy realizację projektu. Dodatkowo, fabryka jest wyposażona w rozbudowane instalacje elektryczne i połączenia z siecią energetyczną, a w okolicy istnieje możliwość budowy farm wiatrowych i fotowoltaicznych, co pozwoli na osiągnięcie 100% zaopatrzenia w zieloną energię - ocenili Chińczycy w raporcie półrocznym firmy Ningbo Ronbay New Energy Technology.
Wraz z postępem budowy fabryki, Ronbay rozpoczął także rekrutację pracowników. Aktualnie poszukiwani są m.in. specjaliści do zarządzania finansami oraz menedżerowie zakładu. Dla regionu, w którym poziom bezrobocia utrzymywał się na stosunkowo wysokim poziomie, ta inwestycja może przynieść istotne korzyści w postaci nowych miejsc pracy oraz pobudzenia lokalnej gospodarki.
Ningbo Ronbay New Energy Technology, założona w 2014 roku w Chinach, jest dynamicznie rozwijającą się firmą specjalizującą się w badaniach i produkcji materiałów katodowych. To niezbędne elementy baterii litowo-jonowych, które zasilają pojazdy elektryczne, jedną z kluczowych gałęzi przemysłu motoryzacyjnego w XXI wieku. W 2019 roku chińska spółka zadebiutowała na giełdzie w Szanghaju, co tylko podkreśliło jej ambicje międzynarodowe. Obecnie Ronbay działa nie tylko na rynku chińskim, ale również w Korei Południowej, Europie i Stanach Zjednoczonych.
Przejęcie fabryki w Koninie to istotny krok w dalszej ekspansji chińskiej firmy na rynku europejskim, gdzie zapotrzebowanie na pojazdy elektryczne stale rośnie. Decyzja ta wpisuje się w szerszy trend globalny, który dąży do transformacji energetycznej i odejścia od paliw kopalnych na rzecz technologii przyjaznych środowisku. Produkcja baterii do aut elektrycznych jest kluczowym elementem tego procesu.