Armia USA z autonomicznym Black Hawkiem?
Sikorsky, spółka należąca do Lockheed Martin, otrzymała od Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności (DARPA) nagrodę w wysokości 6 milionów dolarów na zainstalowanie systemu autonomicznego lotu ALIAS/MATRIX. Oprogramowanie zostanie wgrane na eksperymentalnym śmigłowcu UH-60M Black Hawk należącym do armii USA.
Oznaczony jako MX, zmodernizowany helikopter Black Hawk umożliwi dowództwu rozwoju zdolności bojowych armii amerykańskiej (DEVCOM) testowanie i ocenę szerokiego zakresu możliwości autonomicznych, od operacji z jednym pilotem do w pełni autonomicznego lotu.
„Statki autonomiczne zmniejszą obciążenie pilota, znacznie poprawią bezpieczeństwo lotu i zapewnią dowódcom bitewnym elastyczność w wykonywaniu złożonych misji w spornej i zatłoczonej przestrzeni powietrznej, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych. Żołnierze będą polegać na śmigłowcach Black Hawk do 2070 roku, a dzisiejsza modernizacja smigłowcow będzie procentować przez dziesięciolecia w obecnych i przyszłych statkach lotnictwa wojskowego” - powiedział Rich Benton, wiceprezes i dyrektor generalny Sikorsky.
Autonomiczny system MATRIX stanowi rdzeń programu DARPA ALIAS (Aircrew Labor In-cockpit Automation System). W ramach tego programu w 2020 r. firma Sikorsky zapewniła sprzęt i wsparcie inżynieryjne w celu dodania sterowania lotem fly-by-wire do statku MX. W połączeniu z systemem autonomii MATRIX, maszyna MX będzie niemal dokładną kopią opcjonalnie pilotowanego śmigłowca UH-60A fly-by-wire Black Hawk firmy Sikorsky, które przetestowało autonomiczny system MATRIX przez setki godzin lotu.
Sikorsky zintegruje system MATRIX ze śmigłowcem MX w 2025 roku. Statek powietrzny umożliwi DEVCOM zbadanie i dojrzenie praktycznych zastosowań i potencjalnej koncepcji działania skalowalnego systemu autonomicznego. Ewaluacja obejmie ocenę różnych zestawów czujników do wykrywania i unikania zagrożeń, przeszkód i terenu, a także opracowanie standardów i specyfikacji systemu połączonych z systemem MATRIX i systemem sterowania lotem fly-by-wire.
Już w lipcu 2024 r. Sikorsky i DARPA zademonstrowały personelowi wojskowemu USA i wyższym urzędnikom Departamentu Obrony, w jaki sposób opcjonalnie pilotowany śmigłowiec Black Hawk może być łatwo sterowany i kontrolowany przez operatora w kabinie lub na ziemi, wprowadzając cele misji za pomocą tabletu.