© Politechnika Wrocławska

Polski naukowiec współtwórcą nowatorskiej metody obrazowania komórek

Dr Bartosz Krajnik, naukowiec Politechniki Wrocławskiej, jest współautorem przełomowej publikacji w prestiżowym czasopiśmie naukowym „Nature Methods”. Wraz z zespołem badaczy z belgijskiego uniwersytetu KU Leuven opracował innowacyjną metodę wielokolorowego obrazowania fluorescencyjnego z rozdzielczością poniżej limitu dyfrakcyjnego.

Metoda ta może znacząco wpłynąć na rozwój badań biologicznych i medycznych, umożliwiając bardziej precyzyjne badanie struktur komórkowych. Przełomowe odkrycie zostało opisane w artykule zatytułowanym „Simultaneous multicolor fluorescence imaging using PSF splitting”. Kluczowym elementem badania jest nowy układ optyczny nazwany „Cyrkulatorem”.

"Wspomniany układ optyczny nazwaliśmy „Cyrkulatorem". Wykorzystuje on zmianę stanu polaryzacji światła do rozdzielenia obrazu pojedynczych molekuł barwnika w zależności od ich energii" – powiedział  dr Bartosz Krajnik

Innowacyjność tego rozwiązania polega także na możliwości łączenia go z innymi technikami PSF (point spread function), co pozwala na dalszy rozwój technologii, w tym na obrazowanie trójwymiarowe. Zdaniem dr. Krajnika, połączenie różnych metod obrazowania może prowadzić do jeszcze bardziej zaawansowanych narzędzi badawczych, które zrewolucjonizują współczesną biologię i medycynę.

"Ponadto w naszej pracy pokazaliśmy, że rozdzielone obrazy PSF barwników, uzyskane za pomocą „Cyrkulatora”, mogą zostać wykorzystane do super-rozdzielczej mikroskopii fluorescencyjnej. Pozwala to na jednocześnie obrazowanie, za pomocą jednego detektora różnych składników komórki np. mikrotubuli, klatryny i wimentyny z rozdzielczością przestrzenną poniżej limitu dyfrakcyjnego" – wyjaśnił dr Krajnik.

Opracowany przez dr. Krajnika prototyp „Cyrkulatora” powstał z wykorzystaniem komercyjnie dostępnych elementów optycznych i optomechanicznych. Naukowiec przeprowadził także pierwsze pomiary, które potwierdziły skuteczność nowej metody. Jego doświadczenie w dziedzinie spektroskopii i mikroskopii pojedynczych molekuł oraz nanomateriałów stanowiło kluczowy element sukcesu projektu.

Publikacja w „Nature Methods” to ogromny sukces dla dr. Bartosza Krajnika i całego zespołu badawczego. Opracowany „Cyrkulator” ma szansę stać się kluczowym narzędziem w badaniach naukowych, umożliwiając jednoczesne obrazowanie wielu struktur komórkowych z niespotykaną dotąd precyzją. To innowacyjne rozwiązanie może mieć znaczący wpływ na rozwój nowoczesnych technologii medycznych i biologicznych, co czyni dr. Krajnika jednym z wiodących polskich naukowców w dziedzinie mikroskopii optycznej i obrazowania molekularnego.